Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1569570_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8329
Doknr.
283190
Dato
18-11-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 2. november 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 17, SOU alm. del, til social- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren redegøre for, hvordan den frie adgang til serviceydelser i EU harmone-
rer med det danske forbud mod at tage nødvendig hjælp efter servicelovens § 95 med
til udlandet?
Svar:
Af servicelovens § 2, stk. 1 følger, at enhver, der har lovligt ophold i Danmark, har ret
til hjælp efter loven. Af lovens § 2, stk. 2 følger, at social- og indenrigsministeren kan
fastsætte regler om, hvilker ydelser der efter loven kan medtages under midlertidige
ophold i udlandet, og om betingelserne herfor. Servicelovens system er således, at
hjælp efter loven ikke kan medtages til eller ydes i udlandet, med mindre der er fastsat
særlige regler herom.
Bemyndigelsen i servicelovens § 2, stk. 2, er konkret udmøntet i bekendtgørelse om
ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i udlandet (bekendtgørel-
se nr. 1296 af 15. december 2009, den såkaldte udlandsbekendtgørelse). Det er heri
fastsat, at hjælp efter servicelovens § 41 om merudgiftsydelse til børn, § 42 om tabt
arbejdsfortjeneste, § 45 om ledsagelse til 12-18 årige, § 96 om borgerstyret personlig
assistance, § 97 om ledsagelse til voksne, § 98 om kontaktperson til døvblinde, § 100
om merudgiftsydelse til voksne, § 112 om hjælpemidler, § 113 om forbrugsgoder, §
114 om støtte til køb af bil og § 118 om pasning af nærtstående, under en række be-
tingelser bevares under et midlertidigt ophold i udlandet.
Derimod er der ikke ret til at medtage hjælp i form af kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere efter servicelovens § 95 under et midlertidigt ophold i udlandet. Dette er be-
grundet i, at hjælp efter servicelovens § 95 træder i stedet for personlig og praktisk
hjælp i hjemmet m.v. (hjemmehjælp) efter servicelovens § 83.
Hjemmehjælp er karakteriseret ved, at personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til
nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice gives i borgerens hjem uan-
set boligform. Hjælp efter servicelovens § 95, jf. § 83, gives dermed efter sit formål til
borgeren i dennes hjem.
Jeg kan endvidere oplyse, at EU-borgeres ret til social sikring, når de er beskæftiget,
opholder sig eller bor i et andet medlemsland end deres eget, er reguleret i EF-
forordning 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger. Denne forord-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU spm. om hvordan den frie adgang til serviceydelser i EU harmonerer med det danske forbud mod at tage nødvendig hjælp efter servicelovens § 95 med til udlandet, til social- og indenrigsministeren
1569570_0002.png
ning gælder umiddelbart i Danmark og gælder ved siden af servicelovens bestemmel-
ser.
En række af ydelserne i lov om social service er karakteriseret som ydelser ved syg-
dom og er derfor omfattet af denne forordnings afsnit III, kapitel 1. Dette gælder bl.a.
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til udførelse af hjemmehjælp efter servicelo-
vens § 95.
Der sondres i forordningen mellem naturalydelser og kontantydelser, således at natu-
ralydelser skal udredes efter lovgivningen i den medlemsstat, i hvilken en person op-
holder sig. Dog gælder der særlige regler for grænsegængere og pensionister.
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til udførelse af hjemmehjælp efter servicelo-
vens § 95 betragtes i relation til forordningen som en naturalydelse, da tilskuddet træ-
der i stedet for personlig og praktisk hjælp i hjemmet mv. (hjemmehjælp) efter service-
lovens § 83.
Naturalydelser omfattet af bestemmelserne om ydelser ved sygdom i forordning
883/2004 skal tildeles af opholdslandet efter dette lands lovgivning. Kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til udførelse af hjemmehjælp efter servicelovens § 95 er et
eksempel på en sådan ydelse.
EU-borgere har således efter EF-forordningen ikke krav på ved midlertidigt ophold i
udlandet at medtage kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til udførelse af hjemme-
hjælp efter servicelovens § 95.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2