Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1604505_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2016
Insolvensretskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2016-0032/36-0008
1874591
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 163 (Alm. del), som Folketin-
gets Social- og Indenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. fe-
bruar 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Søren Pind
/
Nicolai Holm Larsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om hvad gældende praksis er i forbindelse med at en kommune anmoder Statsforvaltningen om, at beskikke en anden værge i stedet for den/de forældre der har opfostret, plejet, støttet og tage sig af et handicappet barn med udviklingshæmning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 163 (Alm. del) fra Folketingets Social- og Indenrigsud-
valg:
”Kan ministeren oplyse, hvad gældende praksis er i forbindelse
med at en kommune anmoder Statsforvaltningen om, at be-
skikke en anden værge i stedet for den/de forældre der har op-
fostret, plejet, støttet og tage sig af et handicappet barn med
udviklingshæmning, jf. fortroligt SOU alm. del – bilag 159?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet (samt spørgs-
mål nr. 164) indhentet en udtalelse fra Civilstyrelsen, som har oplyst føl-
gende:
”Civilstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålene
anmodet om en udtalelse fra Statsforvaltningen, som i en sam-
let udtalelse til begge spørgsmål har oplyst følgende:
”I forbindelse med afgørelser om værgemål skal
Statsforvaltningen beskikke en værge. Vurderingen
af, hvem der skal beskikkes som værge, beror på
en konkret vurdering i hver enkelt sag. Der findes
ingen bestemmelser i værgemålsloven, som define-
rer, hvilke krav der stilles til en værge, men krave-
ne hænger sammen med de opgaver, værgen skal
varetage, og de beslutninger værgen skal træffe i
forhold til det konkrete værgemål. Værgen skal ha-
ve de nødvendige erfaringer og kundskaber, og
skal med omhu og interesse varetage den pågæl-
dendes interesser. Værgen skal endvidere være i
stand til at samarbejde med såvel den, der skal un-
der værgemål, som myndigheder og eventuelle på-
rørende. Der bliver endvidere lagt vægt på hold-
ningen hos den, der skal under værgemål, såfremt
den pågældende er i stand til at udtrykke ønsker
om, hvem der skal beskikkes som værge.
I praksis beskikkes ofte en blandt den nærmeste
familie som værge. Er der tale om forholdsvis un-
ge, udpeges en af forældrene ofte som værge. En
dominerende forældre kan som værge imidlertid
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om hvad gældende praksis er i forbindelse med at en kommune anmoder Statsforvaltningen om, at beskikke en anden værge i stedet for den/de forældre der har opfostret, plejet, støttet og tage sig af et handicappet barn med udviklingshæmning, til justitsministeren
modvirke udviklingen hos den unge i retning af
større selvstændighed. Ligesom for tætte relationer
til forældre i visse tilfælde kan hindre, at der bliver
rum for en hensigtsmæssig personlig udvikling for
det voksne barn. Såfremt dette er situationen må en
anden beskikkes. Det bemærkes, at det forhold, at
en forælder og en kommune er uenige om, hvorvidt
et ungt menneske, der påtænkes etableret værgemål
for, skal bo hjemme eller i et botilbud, ikke er
ukendt i disse sager, men en sådan uenighed efter
praksis ikke i sig selv medfører, at en pårørende
ikke kan udpeges som værge.”
Civilstyrelsen kan henholde sig til Statsforvaltningens udtalel-
se.”
Jeg kan henholde mig til udtalelsen fra Civilstyrelsen.
3