Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 982
Doknr.
321176
Dato
25-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28.01.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 156 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 156:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil løse problemerne for de offentligt
ansatte, som ikke i dag kan få den samme erstatning som andre voldsofre eller ofre
for trusler, hvis de udsættes for vold eller trusler på arbejdspladsen, fordi de arbejder
med mennesker, der har udadreagerende adfærd etc.?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Justitsministeriet,
hvorunder offererstatningsloven hører, og Beskæftigelsesministeriet, hvorunder ar-
bejdsskadesikringsloven hører.
Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Om offererstatningsloven kan Justitsministeriet oplyse, at Erstatningsnævnet på veg-
ne af staten efter lovens § 1 yder erstatning og godtgørelse for personskade, der for-
voldes ved overtrædelse af straffeloven eller lov om tilhold, opholdsforbud og bortvis-
ning.
Efter offererstatningslovens § 6 a finder dansk rets almindelige regler om skadevolde-
rens erstatningsansvar tilsvarende anvendelse ved afgørelser om offererstatning.
Det følger af offererstatningslovens § 7, stk. 1, at der ikke betales erstatning og godt-
gørelse til den forurettede, hvis f.eks. gerningsmandens ansvarsforsikringsselskab
betaler erstatning og godtgørelse.
Det har i sig selv hverken betydning for adgangen til eller udmålingen af erstatning,
om den voldsepisode, som et offer eksempelvis har været udsat for, har fundet sted
på en arbejdsplads, hvor de ansatte arbejder med mennesker, der f.eks. har udadrea-
gerende adfærd.
Det bemærkes imidlertid, at Erstatningsnævnet ved ansøgninger om offererstatning
fra plejepersonale, pædagoger, lærere og andre personalegrupper med særlige støt-
te- og omsorgsfunktioner mv., der har været udsat for en forbrydelse på arbejdsplad-
sen, har en særlig lempelig praksis, idet nævnet dispenserer fra anmeldelseskravet i
offererstatningslovens § 10, stk. 1, når der foreligger konkrete pædagogiske eller be-
handlingsmæssige hensyn, som taler imod en politianmeldelse.
Der henvises i øvrigt til min besvarelse af 17. december 2015 af spørgsmål nr. 76
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og min besvarelse af 10. februar 2016 af