Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 982
Doknr.
321176
Dato
25-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 28.01.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 157 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 157:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til en eventuel ændring af kommunalfuldmag-
ten, således at det bliver muligt for kommunerne at tegne ansvarsforsikringer for bor-
geres udadreagerende og voldelige adfærd, når disse opholder sig på f.eks. kommu-
nens bosteder efter visitering efter serviceloven?”
Svar:
Kommuner har mulighed for at varetage visse opgaver med hjemmel i uskrevne kom-
munalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse - de såkaldte kom-
munalfuldmagtsregler.
Efter de nævnte regler antages en kommunes adgang til uden lovhjemmel at gennem-
føre foranstaltninger blandt andet at være afgrænset af, hvad der traditionelt er beteg-
net som et almennyttekriterium. Dette kriterium indebærer, at en kommune som ud-
gangspunkt kun kan gennemføre foranstaltninger, der kommer en bredere kreds af
kommunens borgere til gode. Dette udgangspunkt indebærer, at en kommune normalt
ikke uden lovhjemmel kan gennemføre foranstaltninger, der udelukkende eller i det
væsentligste er motiveret i varetagelsen af individuelle interesser hos enkeltpersoner
eller grupper af enkeltpersoner.
Endvidere har en kommune efter de nævnte grundsætninger en generel forpligtelse til
at handle økonomisk forsvarligt i alle dispositioner. Kommunen har således pligt til at
udvise ansvarsbevidsthed i sine økonomiske anliggender, så der ikke påføres kom-
munen udgifter, der kunne være undgået.
Det antages på den baggrund, at en kommune lovligt kan yde et beløb til en enkelt-
person, når dette er begrundet i varetagelsen af hensynet til at begrænse kommunens
udgifter til erstatning, herunder udgifter i forbindelse med gennemførelse af en rets-
sag.
En kommune kan endvidere tegne ansvarsforsikring for kommunens erstatningsan-
svar.
Kommunen har imidlertid ikke hjemmel i kommunalfuldmagtsregler til at tegne en an-
svarsforsikring, der dækker andres erstatningsansvar.
Kommunalfuldmagtsreglerne er udviklet gennem praksis og viger for den skrevne
lovgivning. Såfremt kommunerne skal have mulighed for at tegne ansvarsforsikringer
for borgeres udadreagerende og voldelige adfærd, når disse opholder sig på f.eks.