Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1569592_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 8068
Doknr.
Dato
18-11-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 26.10. 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 15 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 15:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i hjælpen til merudgifter til forsørgelse i hjem-
met af børn med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse, herunder forklare, hvorfor
der er sket et fald i de offentlige udgifter fra 1.159 mio. kr. i 2010 til 801 mio. kr. i 2013,
og hvorfor der forventes et yderligere fald i udgifterne til 642 mio. kr. i 2016 og fremef-
ter, jf. forslag til finanslov for finansåret 2016, konto 15.44.05? Vil ministeren derud-
over forklare, hvorfor der er et fald i antallet af modtagere af merudgifter – det ses
eksempelvis, at der i 2010 var ca. 32.500 personer, der i løbet af året fik hjælp, hvor-
imod, der i 2013 kun er 25.700 personer, der har modtaget hjælp? Samtidig ses også
et stort fald i gennemsnitstilskuddet pr. person, der i 2010 var på ca. 36.000 kr. og i
2016 skønnes at blive 23.000 kr. Mener ministeren, at kommunerne lever op til inten-
tionen i lovgivningen, når der skæres så kraftigt i både antal personer, der modtager
hjælp til merudgifter og i selve størrelsen på tilskuddet, og agter ministeren at under-
søge kommunerne med henblik på at kunne garantere, at de lever op til kravene i
lovgivningen?
Svar:
Det fremgår af aktivitetsoversigten til § 15.44.05.10.
Merudgifter til forsørgelse i hjem-
met af børn under 18 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
i finansloven for
2016, at de offentlige udgifter – det vil sige de samlede kommunale og statslige udgif-
ter til området – har været faldende i årene 2010 - 2014. Endvidere fremgår det, at
antallet af modtagere og gennemsnitsudgiften pr. modtager i samme periode har væ-
ret faldende. Antallet af modtagere og dermed gennemsnitsudgiften for 2014 er dog
baseret på et skøn, idet Danmarks Statistik offentliggør antallet af modtagere for 2014
medio december 2015.
De tal, der fremgår af aktivitetsoversigten for 2015 og frem, er baseret på en skøns-
mæssig fremskrivning for udgifter og antallet af modtagere på baggrund af udviklingen
for de seneste år. Det kan herved oplyses, at der ved Social- og Indenrigsministeriets
seneste udgiftsopfølgning for 2015 er opgjort et forbrug, der er ca. 65 mio. kr. lavere
end forventet på tidspunktet for finanslovens vedtagelse i efteråret 2014. Dette under-
støtter således det forventede lavere forbrug for 2016 og frem.
Ministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger, der kan forklare årsagen til faldet i udgif-
terne, antallet af modtagere eller den gennemsnitligt udbetalte ydelse til den enkelte
modtager. Ændrede vurderinger i kommunerne inden for lovgivningens rammer ved
den enkelte afgørelse om merudgiftsydelse må dog antages at være en medvirkende
årsag til faldet.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om udviklingen i hjælpen til merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse, til social- og indenrigsministeren
1569592_0002.png
Det bemærkes herved, at kommunernes afgørelser om hjælp til dækning af merudgif-
ter altid skal træffes efter en konkret og individuel vurdering inden for lovgivningens
rammer. Det skal bl.a. vurderes, om den enkelte modtager er omfattet af merudgifts-
ydelsens målgruppe, ligesom det skal vurderes, om den enkelte udgift kan dækkes
som en merudgift. En kommunes afgørelse om hjælp til dækning af merudgifter kan
påklages til Ankestyrelsen.
Ministeriet har ikke holdepunkter for at antage, at faldet er udtryk for, at kommunerne i
stigende grad tilsidesætter lovgivningens intentioner. Dette understøttes af tal fra An-
kestyrelsen, der viser, at andelen af stadfæstede sager ud af det samlede antal afgø-
relser om servicelovens § 41 i perioden fra juli 2013 til og med juni 2015 har ligget
stabilt på ca. 60-70 procent. På grund af databrud er det ikke muligt at sammenligne
med tidligere år.
Der findes derfor ikke grundlag for på nuværende tidspunkt at iværksætte undersøgel-
ser i forhold til kommunernes sagsbehandling på dette område. Det bemærkes i den
forbindelse, at der med virkning fra 1. januar 2015 er gennemført en lovændring, hvis
formål netop har været at præcisere merudgiftsydelsens anvendelsesområde. Det
forventes, at denne lovændring vil medvirke til at tydeliggøre rammerne for kommu-
nernes brug af bestemmelsen om hjælp til dækning af merudgifter.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2