Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1603836_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 958
Doknr.
320419
Dato
25-2-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25.1.2016 stillet følgende spørgsmål nr.
147 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Due (DF).
Spørgsmål nr. 147:
”Mener ministeren, under henvisning til internt SOU alm. del - bilag 150, at tilsynets
sagsbehandlingstider er rimelige?”
Svar:
1.
Statsforvaltningen har haft og har fortsat en udfordring i forhold til, at sagsbehand-
lingstiden i en række sager inden for det kommunale tilsyn er for lang.
Det skyldes bl.a., at der verserer mange sager i Statsforvaltningen inden for det kom-
munale tilsyn, hvilket for en stor dels vedkommende har baggrund i en stigning i antal-
let af henvendelser til det kommunale tilsyn.
Fra 2007 til 2015 har Statsforvaltningen således oplevet næsten en fordobling i antal-
let af nye sagsforløb i det kommunale tilsyn (fra 1.097 til 2.111). På baggrund af talle-
ne for 2014 (2.219) og 2015 (2.111) ser antallet af nye sagsforløb pr. år ud til at have
stabiliseret sig på omkring det nuværende niveau.
Det er en udfordring, som både Statsforvaltningen og ministeriet er opmærksomme
på.
Statsforvaltningen har således allerede iværksat flere forskellige tiltag med henblik at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Statsforvaltningen har bl.a. i både 2014 og 2015 iværksat merarbejdsprojekter, aktive-
ret rådighedsforpligtelsen efter overenskomsten for akademikere og besluttet at op-
normere antallet af medarbejdere i det kommunale tilsyn med 3 medarbejdere til i alt
19 medarbejdere. Herudover har Statsforvaltningen haft fokus på arbejdsformen i det
kommunale tilsyn, hvilket bl.a. har givet sig udslag i et fokus på øget specialisering af
medarbejderne og på at søge at effektivisere sagsgange og behandlingen af visse
grupper af sager. Endelig har Kammeradvokaten bistået Statsforvaltningen med tek-
nisk bistand til forberedelse af et antal tilsynssager om aktindsigt.
Ministeriet har i resultatplanen med Statsforvaltningen ligeledes haft fokus på at sikre
et mere retvisende billede af sagsbehandlingstiden inden for bl.a. det kommunale
tilsyn. Det er sket ved at overgå til at måle på gennemsnitlige liggetider for sagerne.
Herudover har ministeriet i resultatplanen for 2016 fastsat et særligt mål for Statsfor-
valtningens håndtering af henvendelser om kommuners og regioners aktindsigtsafgø-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om tilsynets sagsbehandlingstider er rimelige, til social- og indenrigsministeren
1603836_0002.png
relser, som kan være omfattet af det kommunale tilsyn. Målet er fastsat for at under-
støtte et fortsat fokus på en hurtigere behandling af denne særlige sagskategori.
2.
Statsforvaltningen og ministeriet følger således udviklingen i sagsbehandlingstiden
inden for det kommunale tilsyn tæt og har hver især igangsat tiltag for at sikre en hur-
tigere afvikling af sagerne i Statsforvaltningen. Virkningerne heraf ses endnu ikke at
være slået fuldt igennem i praksis.
Herudover forbereder ministeriet for tiden yderligere tiltag i forhold til Statsforvaltnin-
gens mulighed for at varetage opgaven med det kommunale tilsyn, herunder tiltag der
forventes at kunne bidrage til en mere effektiv sagshåndtering i Statsforvaltningen.
De yderligere tiltag vil også fokusere på ministeriets rolle i det kommunale tilsyn som
øverste tilsynsmyndighed, og hvordan ministeriet mere aktivt kan understøtte Stats-
forvaltningens håndtering af opgaverne inden for det kommunale tilsyn.
3.
Der er således et fortsat fokus på, at Statsforvaltningen fremover vil kunne behand-
le sager inden for det kommunale tilsyn mere effektivt og dermed hurtigere.
En hensigtsmæssig sagsbehandlingstid er vigtig af hensyn til bl.a. Statsforvaltningens
styrende rolle inden for de områder af kommunernes og regionernes opgavevareta-
gelse, som falder inden for det kommunale tilsyn. Udover kommuner og regioner vil
det også komme virksomheder, borgere og andre til glæde, hvis de sager, der ind-
bringes for Statsforvaltningen som kommunal tilsynsmyndighed, kan afsluttes hurtige-
re.
Hvorvidt en sagsbehandlingstid må anses for rimelig, vil bero på en konkret vurdering
ud fra den enkelte sags karakter, herunder f.eks. i forhold til behovet for at høre andre
myndigheder for belyse sagen, de rejste spørgsmåls juridiske kompleksitet m.v.
4.
I spørgsmålet henvises til en konkret sag om etablering af et parkeringsanlæg un-
der Torvet i Silkeborg Kommune. Der blev også spurgt til denne sag i SOU alm. del
spørgsmål 47 (2014-15, 2. samling). Jeg besvarede dette spørgsmål den 10. septem-
ber 2015, jf.
vedlagte
kopi heraf.
Jeg har i forlængelse af det nu foreliggende spørgsmål bedt Statsforvaltningen om at
oplyse om den nuværende status for behandlingen af sagen.
Statsforvaltningen har ved brev af 9. februar 2016 bl.a. oplyst følgende:
”Statsforvaltningen skal indledningsvist henvise til det bidrag til besvarelse af SOU
alm. del spørgsmål 47, som Statsforvaltningen sendte til Social- og Indenrigsministeri-
et den 4. september 2015 (ministeriets sagsnr.: 2015-5948).
Det tilføjes, at vi den 21. september 2015 modtog de afsluttende bemærkninger fra en
advokat, og den 28. september 2015 Silkeborg Kommunes supplerende redegørelse i
sagen. Den 5. oktober 2015 meddelte advokaten, at Silkeborg Kommunes suppleren-
de redegørelse ikke gav anledning til yderligere, og at han dermed anså sagen for
fuldt oplyst.
Statsforvaltningen skal for så vidt angår den konkrete sag bemærke, at der er tale om
en kompleks sag med et omfattende sagsmateriale, hvor vi påregner at afgive en ud-
talelse inden for 1-2 måneder.”
5.
Som oplyst ved besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål 47 har Social- og Inden-
rigsministeriet ved brev af 27. juli 2015 anmodet Statsforvaltningen om en kopi af
Statsforvaltningens udtalelse i sagen, når denne foreligger.
2
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om tilsynets sagsbehandlingstider er rimelige, til social- og indenrigsministeren
1603836_0003.png
Ministeriet vil herefter foretage en vurdering af, om udtalelsen og sagens forhold i
øvrigt giver ministeriet anledning til at tage sagen op til behandling som øverste til-
synsmyndighed. Efter lov om kommunernes styrelse er det et krav i sager, som mini-
steriet overvejer at tage op af egen drift, at ministeriet skønner, at sagen er af princi-
piel eller generel betydning eller har alvorlig karakter
Ministeriet har ikke mulighed for at overtage eller gribe ind i sagen, så længe den ver-
serer i Statsforvaltningen. Jeg vil derfor ikke kommentere på den konkrete sagsbe-
handlingstid i sagen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3