Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 958
Doknr.
320419
Dato
25-2-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 25.1.2016 stillet følgende spørgsmål nr.
147 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Due (DF).
Spørgsmål nr. 147:
”Mener ministeren, under henvisning til internt SOU alm. del - bilag 150, at tilsynets
sagsbehandlingstider er rimelige?”
Svar:
1.
Statsforvaltningen har haft og har fortsat en udfordring i forhold til, at sagsbehand-
lingstiden i en række sager inden for det kommunale tilsyn er for lang.
Det skyldes bl.a., at der verserer mange sager i Statsforvaltningen inden for det kom-
munale tilsyn, hvilket for en stor dels vedkommende har baggrund i en stigning i antal-
let af henvendelser til det kommunale tilsyn.
Fra 2007 til 2015 har Statsforvaltningen således oplevet næsten en fordobling i antal-
let af nye sagsforløb i det kommunale tilsyn (fra 1.097 til 2.111). På baggrund af talle-
ne for 2014 (2.219) og 2015 (2.111) ser antallet af nye sagsforløb pr. år ud til at have
stabiliseret sig på omkring det nuværende niveau.
Det er en udfordring, som både Statsforvaltningen og ministeriet er opmærksomme
på.
Statsforvaltningen har således allerede iværksat flere forskellige tiltag med henblik at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Statsforvaltningen har bl.a. i både 2014 og 2015 iværksat merarbejdsprojekter, aktive-
ret rådighedsforpligtelsen efter overenskomsten for akademikere og besluttet at op-
normere antallet af medarbejdere i det kommunale tilsyn med 3 medarbejdere til i alt
19 medarbejdere. Herudover har Statsforvaltningen haft fokus på arbejdsformen i det
kommunale tilsyn, hvilket bl.a. har givet sig udslag i et fokus på øget specialisering af
medarbejderne og på at søge at effektivisere sagsgange og behandlingen af visse
grupper af sager. Endelig har Kammeradvokaten bistået Statsforvaltningen med tek-
nisk bistand til forberedelse af et antal tilsynssager om aktindsigt.
Ministeriet har i resultatplanen med Statsforvaltningen ligeledes haft fokus på at sikre
et mere retvisende billede af sagsbehandlingstiden inden for bl.a. det kommunale
tilsyn. Det er sket ved at overgå til at måle på gennemsnitlige liggetider for sagerne.
Herudover har ministeriet i resultatplanen for 2016 fastsat et særligt mål for Statsfor-
valtningens håndtering af henvendelser om kommuners og regioners aktindsigtsafgø-