Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1594308_0001.png
MINISTEREN
Social og Indenrigsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. februar 2016
2016-746
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Social- og Indenrigsudvalget har i brev af 27. januar 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (SOU alm. del ), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål 145
Transportministeren bedes redegøre for, hvilke offentlige udgifter, der er for-
bundet med at udvide den individuelle kørselsordning til at omfatte blinde og
svagtseende? I beregningen af udgifterne antages det, at der tages højde for, at
kommunerne allerede i dag kan udvide ordningen til at gælde for andre end
stærkt bevægelseshæmmede, jf. svar på SOU alm. del – spm 331 (folketingsåret
2013-14) og SOU alm. del – spm 27. Samtidig bedes ministeren svare på, hvad
definitionen ’stærkt bevægelseshæmmede’ dækker over?
Svar:
Ud fra en skønsmæssig vurdering, der tager udgangspunkt i et pilotprojekt
vedrørende blinde og svagsynedes optagelse i den individuelle handicapkørsel i
perioden 1. januar 2009 til 31. januar 2010 i de tidligere Vestsjællands og Stor-
strøms Amter anslås de offentlige udgifter til en udvidelse af den landsdækken-
de ordning at være i størrelsesordenen 20 mio. kr. årligt stigende – efter fuldt
gennemslag af ordningen – til 25 mio. kroner årligt.
Jeg er bekendt med, at visse kommuner og regioner allerede i dag visiterer
blinde og svagtseende til ordningen, men siden det er kommunerne og regio-
nerne, der konkret afgør, hvem der udover svært bevægelseshæmmede, skal
visiteres til ordningen, kan jeg ikke tage højde for dette i regnestykket ovenfor.
Hvad angår definitionen af svært bevægelseshandicap fremgår følgende af be-
mærkningerne til loven:
”Ordningen er en transportordning for personer, der som følge af deres be-
vægelseshandicap har behov for hjælpemidler og som følge deraf ikke kan
benytte den almindelige offentlige transport – selv om transportmidlet måtte
være handicapvenligt indrettet. Ved svært bevægelseshæmmede forstås køre-
stolsbrugere, og personer, der bruger ganghjælpemidler som krykkestokke og
gangbukke og lignende. Svært bevægelseshæmmede, der har behov for, men –
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvilke offentlige udgifter ifbm. at udvide den individuelle kørselsordning til at omfatte blinde og svagtseende m.v., til transport- og bygningsministeren
1594308_0002.png
fx på grund af et synshandicap – ikke anvender et ganghjælpemiddel, er også
omfattet f ordningen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt