Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1595085_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015 - 9955
Doknr.
300602
Dato
05-01-2015
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 30.11.2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 80 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 80:
Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingsfristerne i Ankestyrelsen på det
sociale område, herunder hvad ministeren mener, er rimelige sagsbehandlingsfrister.
Derudover bedes ministeren lave en fyldestgørende beskrivelse af sagsbehandlingsti-
derne eventuelt med en kurve, så man kan se udviklingen over de seneste år.
Svar:
I Statsforvaltningen har man fra 2015 opereret med liggetid i stedet for sagsbehand-
lingstid, og det er nu også fra og med 2016 introduceret i Ankestyrelsen. Baggrunden
er blandt andet, at liggetid er et mere borgernært mål end sagsbehandlingstid, fordi
liggetid giver et øjebliksbillede af, hvor lang tid borgeren skal forvente, at det tager at
få et svar. Jeg har vedlagt et særskilt notat om forskellen på at måle i liggetid og i
sagsbehandlingstid og baggrunden for, at det er valgt at skifte målemetode også for
Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har til besvarelse af spørgsmålet opgjort liggetiden for kommunale so-
cialsager fra 2. kvartal 2013 til 3. kvartal 2015. Der er tale om klager over kommunale
afgørelser indenfor det sociale område – primært efter serviceloven. Ankestyrelsen
overtog området fra de sociale nævn medio 2013, hvorfor de ikke har de fornødne
data til at kunne beregne liggetid for tidligere år. Udviklingen fremgår af tabel 1.
Udviklingen afspejler Ankestyrelsens fokus på at få nedbragt liggetiderne.
Tabel 1 – Liggetider i mdr. for kommunale socialsager (2. kvt. 2013 til 3. kvt. 2015)
6,00
5,00
4,00
3,00
2,00
1,00
0,00
2 kvt 3 kvt 4 kvt 1 kvt 2 kvt 3 kvt 4 kvt 1 kvt 2 kvt 3 kvt
2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015
Note: Liggetiderne er statusopgørelse for sidste dag i de enkelte kvartaler. Pr. 30. november 2015 var den opgjorte liggetid
2,9 måneder.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om hvordan ministeren vil arbejde for, at sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen ikke øges, til social- og indenrigsministeren
1595085_0002.png
Liggetid er den gennemsnitlige alder for et sagsforløb beregnet som det samlede antal
dage eller måneder, sagerne på et givent sagsområde har verseret, divideret med
antal åbne sager på sagsområdet. Liggetid beregnes for et givent tidspunkt.
Ankestyrelsen skal afgøre klagerne indenfor det sociale område på kortest mulig tid
inden for de gældende lovmæssige rammer. Rimelige liggetider afspejler både faglige
og praktiske/økonomiske hensyn.
Målsætningen er, at de kommunale socialsager på sigt kan afgøres med en gennem-
snitlig liggetid på maksimalt 2,5 måned. Denne målsætning forventes Ankestyrelsen at
kunne leve op til i 2018, idet den planlagte flytning i 2016 af dele af Ankestyrelsen til
Aalborg må forventes midlertidigt at påvirke liggetiden. Målet om en liggetid på 2,5
måned modsvarer den tidligere målsætning om en sagsbehandlingstid på det sociale
område på 3 måneder.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2