Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1596919_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 478
Doknr.
311136
Dato
09-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 129 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 129:
”Hvis socialtilsynet giver påbud i tilfælde, hvor tilsynspligten klart hører ind under det
personrettede tilsyn, altså at det stedlige tilsyn ikke er i stand til at skelne lovgivnin-
gerne, hvordan vil ministeren så opfatte denne mangel ved tilsynets kompetence? Og
hvordan vil ministeren vurdere socialtilsynets kompetencer generelt og mere specifikt
for andre påbud givet af samme tilsyn? Her henvises konkret til Socialtilsyn Midt men
også generelt.”
Svar:
Vedrørende Socialtilsyn Midt henviser jeg til mit svar på spørgsmål nr. 122.
Af § 7 i lov om socialtilsyn følger, at socialtilsynet fører driftsorienterede tilsyn for at
sikre, at tilbuddene fortsat har den fornødne kvalitet. Det personrettede tilsyn efter §
148 i serviceloven udføres af den kommune, der har ansvaret for borgerens ophold i
tilbuddet. Tilsynet skal sikre, at borgeren får den hjælp, kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om under opholdet i tilbuddet.
Udgangspunktet for det personrettede tilsyn er, i modsætning til det driftsorienterede
tilsyn, den enkelte borgers situation. Udgangspunktet for socialtilsynets tilsyn er, jf. § 1
i lov om socialtilsyn:
”at
bidrage til at sikre, at tilbuddet har den fornødne kvalitet til, at borgeren kan gives
en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud.”
Socialtilsynet har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om udstedelse af
påbud, hvis forholdet ikke vedrører tilbuddets fortsatte godkendelse, men alene relate-
rer sig til det personrettede tilsyn.
Socialtilsynet kan i forbindelse med dets virksomhed få kendskab til forhold, som kan
være relevante for de kommuner, som har ansvaret for de borgere, der har ophold i
tilbuddet eller plejefamilien, jf. retssikkerhedslovens §§ 9 - 9 b. Det kan være helt af-
gørende, at opholdskommunerne for borgerne i tilbuddet får disse oplysninger, og at
disse oplysninger inddrages i det løbende personrettede tilsyn med borgeren med
henblik på en eventuel revisitation af indsatsen.
Derfor fremgår det af § 10 i lov om socialtilsyn, at:
”Hvis socialtilsynet bliver opmærksomt på bekymrende forhold i et tilbud, skal socialtil-
synet underrette de kommuner, som har ansvar for de enkelte borgeres ophold i til-
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 129: MFU spm. om socialtilsynets kompetencer generelt og mere specifikt, til social- og indenrigsministeren
1596919_0002.png
buddet i henhold til lov om social service, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område, når disse borgere kan blive berørt.”
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2