Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1596883_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 478
Doknr.
311136
Dato
09-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 124 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 124:
”Kan ministeren i relation til det sociale tilsyn overfor private opholdssteder oplyse
vægtningen i kvalitetsmodellen og redegøre for, hvad hensigten har været med lov-
givningen? Har det været at sikre sig at processerne overholdes eller har det været
med fokus på at borgerne trives, og at der skabes resultater for borgeren?”
Svar:
Formålet med socialtilsynsloven, og herunder kvalitetsmodellen, er at bidrage til at
sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med of-
fentlige og private tilbud efter lov om social service. Formålet skal opnås gennem en
systematisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med at
godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene, jf. § 1 i lov om socialtilsyn.
Af § 6, stk. 1, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Det er en betingelse for godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter en samlet
vurdering har den fornødne kvalitet.”
Kvalitetsmodellen fremgår af bilag 1 og 2 til den bekendtgørelse nr. 551 af 28. april
2015 om socialtilsyn, der er udstedt i medfør af bemyndigelsen i § 6, stk. 3, i lov om
socialtilsyn. Kvalitetsmodellen er et redskab, socialtilsynet anvender til at tage stilling
til, om det er sandsynligt, at tilbuddet vil kunne levere den fornødne kvalitet i indsatsen
inden for en række temaer. Temaerne fremgår af lovens § 6, stk. 2.
Af § 6, stk. 2, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse.
2) Selvstændighed og relationer.
3) Målgrupper, metoder og resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
7) Fysiske rammer.”
Hvert tema er opdelt i et antal kriterier og indikatorer, som i høj grad har fokus på, at
tilbuddet skal skabe trivsel og resultater for borgerne og mindre på, at tilbuddet skal
opfylde bestemte proceskrav.
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 124: MFU spm. om ministeren i relation til det sociale tilsyn overfor private opholdssteder kan oplyse vægtningen i kvalitetsmodellen og redegør for, hvad hensigten har været med lovgivningen, til social- og indenrigsministeren
1596883_0002.png
Socialtilsynet træffer efter en samlet vurdering afgørelse om, hvorvidt tilbuddet har
den fornødne faglige kvalitet og økonomiske og organisatoriske bæredygtighed.
Af bemærkningerne til § 6 i forslag til lov om socialtilsyn (FT 2012-13, 1. samling, lov-
forslag nr. L 205) fremgår,
”at der er tale om en generisk model, som skal anvendes i vurderingen af alle tilbud
omfattet af loven. Ikke alle kvalitetsaspekter, som er gengivet i temaerne oven for, er
lige relevante for alle tilbud, ligesom kriterierne kan få forskellig karakter i forhold til
forskellige typer af tilbud. For eksempel vil temaet ”organisation og ledelse” have en
særlig karakter i forhold til plejefamilier, hvor temaets fokus er plejefamiliens familie-
struktur og familiedynamik, ligesom det er andre krav, som må stilles til organisation
og ledelse i store tilbud, end i små tilbud. Socialtilsynene skal således anlægge en
helhedsvurdering af kvalitet i tilbuddene, henset til tilbuddets målgruppe.”
Af bemærkningerne til § 6 fremgår endvidere:
”Når socialtilsynet skal vurdere et tilbuds kvalitet ud fra de opstillede indikatorer, skal
det ske ud fra en samlet kvalitativ vurdering. Der er således ikke en automatik i reakti-
onen på en manglende opfyldelse af en indikator. Vurderingen af, hvorvidt opfyldelsen
af indikatorer skal føre til skærpet tilsyn eller evt. tilbagekaldelse af en godkendelse,
afhænger af tilbuddets karakter og målgrupperne i tilbuddet. ”
Der er således ikke en automatik i reaktionen på en manglende opfyldelse af en indi-
kator. Vurderingen af, hvorvidt opfyldelsen af indikatorer skal føre til skærpet tilsyn
eller evt. tilbagekaldelse af en godkendelse, afhænger af tilbuddets karakter og mål-
grupperne i tilbuddet.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2