Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 478
Doknr.
311136
Dato
09-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 124 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 124:
”Kan ministeren i relation til det sociale tilsyn overfor private opholdssteder oplyse
vægtningen i kvalitetsmodellen og redegøre for, hvad hensigten har været med lov-
givningen? Har det været at sikre sig at processerne overholdes eller har det været
med fokus på at borgerne trives, og at der skabes resultater for borgeren?”
Svar:
Formålet med socialtilsynsloven, og herunder kvalitetsmodellen, er at bidrage til at
sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med of-
fentlige og private tilbud efter lov om social service. Formålet skal opnås gennem en
systematisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med at
godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene, jf. § 1 i lov om socialtilsyn.
Af § 6, stk. 1, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Det er en betingelse for godkendelse af sociale tilbud, at tilbuddet efter en samlet
vurdering har den fornødne kvalitet.”
Kvalitetsmodellen fremgår af bilag 1 og 2 til den bekendtgørelse nr. 551 af 28. april
2015 om socialtilsyn, der er udstedt i medfør af bemyndigelsen i § 6, stk. 3, i lov om
socialtilsyn. Kvalitetsmodellen er et redskab, socialtilsynet anvender til at tage stilling
til, om det er sandsynligt, at tilbuddet vil kunne levere den fornødne kvalitet i indsatsen
inden for en række temaer. Temaerne fremgår af lovens § 6, stk. 2.
Af § 6, stk. 2, i lov om socialtilsyn fremgår:
”Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer:
1) Uddannelse og beskæftigelse.
2) Selvstændighed og relationer.
3) Målgrupper, metoder og resultater.
4) Organisation og ledelse.
5) Kompetencer.
6) Økonomi.
7) Fysiske rammer.”
Hvert tema er opdelt i et antal kriterier og indikatorer, som i høj grad har fokus på, at
tilbuddet skal skabe trivsel og resultater for borgerne og mindre på, at tilbuddet skal
opfylde bestemte proceskrav.