Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
SOU Alm.del
Offentligt
1569023_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Christiansborg
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 12 (Alm. del):
I brev af 20. oktober 2015 har udvalget efter ønske fra Pernille Skipper
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 12:
”Af den tidligere handlingsplan mod menneskehandel (2011-2014) frem-
går det på side 3, at handlingsplanen omfatter alle mennesker i Danmark,
som ”er indrejst her i landet som led i et menneskehandelsforhold eller
fortsat er underlagt et handelsforhold”. Af den nyeste handlings-
plan(2015-2018) fremgår det på side 9, at handlingsplanen omfatter alle
mennesker i Danmark, som ”befinder sig her i landet som led i et men-
neskehandelsforhold og aktuelt er underlagt et handelsforhold”. Ministe-
ren bedes redegøre for baggrunden for denne indskrænkning i målgrup-
pen, samt hvorvidt denne indskrænkning er i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser.”
Svar:
Det fremgår af den nye handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
2015-2018, at handlingsplanen omfatter ”alle mennesker i Danmark, som
befinder sig her i landet som led i et menneskehandelsforhold og aktuelt
er underlagt et handelsforhold.”
Definitionen af den persongruppe, som handlingsplanen omfatter, er
ændret i forhold til den tidligere handlingsplans definition. Ændringen er
sket på baggrund af Højesterets kendelse af 20. januar 2014 i en sag om
frihedsberøvelse af en nigeriansk statsborger, som var udvist administra-
tivt af Danmark på baggrund af ulovligt arbejde. I sagen fandt Højeste-
ret, at den pågældende ikke burde have været udvist i medfør af udlæn-
dingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 1, og at frihedsberøvelsen af hende ikke
burde have været opretholdt i medfør af udlændingelovens § 37, jf. § 36,
stk. 1.
Højesteret lagde ved afgørelsen vægt på, at det efter de oplysninger, der
forelå for byretten og landsretten, måtte lægges til grund, at de omstæn-
digheder i form af ulovligt arbejde, som begrundede den pågældendes
udvisning, var en følge af, at hun havde været udsat for menneskehandel,
17-11-2015
SOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om baggrunden for denne indskrænkning i målgruppen, samt hvorvidt denne indskrænkning er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, jf. handlingsplan mod menneskehandel (2015-2018), til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1569023_0002.png
2
idet hun fortsat var udsat for pression fra bagmændene bag menneske-
handelen. Det forhold, at hun oprindelig var handlet til Spanien for flere
år siden, kunne ikke føre til et andet resultat.
Som følge af Højesterets kendelse er det med den ændrede formulering
blevet præciseret, at de personer, som er omfattet af handlingsplanen, er
ofre, som befinder sig her i landet og aktuelt er underlagt et handelsfor-
hold, f.eks. i form af fortsat pression fra bagmændene. Det er i den for-
bindelse ikke et krav, at ofret er blevet handlet til Danmark. Den nye
handlingsplan omfatter således også ofre, som oprindelig er handlet til et
andet land, og som efterfølgende er indrejst i Danmark som led i et
menneskehandelsforhold, såfremt ofret fortsat er underlagt handelsfor-
holdet.
Der kan på den baggrund ikke siges at være tale om en indskrænkning af
handlingsplanens målgruppe, men derimod en ændring af målgruppen
tilpasset Højesterets dom. Det er ikke længere afgørende for, om perso-
nen kan få tilbud under handlingsplanen, at vedkommende er indrejst i
Danmark som led i et handelsforhold, men det er en forudsætning, at
handelsforholdet er aktuelt. Der henvises også til svar på spørgsmål 462
(Alm. del), som Folketingets Retsudvalg stillede til justitsministeren den
22. januar 2014 på baggrund af den pågældende Højesteretsdom. Vurde-
ringen er derfor, at Danmark opfylder sine internationale forpligtelser.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby