Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1578798_0001.png
10. december 2015
J.nr. 15-3142122
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 97 af 12. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at vurdere den tekniske mulighed for og konsekvenserne ved at ændre lovgivningen om reparationsgrænsen for trafikskadede biler, til skatteministeren
1578798_0002.png
Spørgsmål 97
Ministeren bedes vurdere den tekniske mulighed for og konsekvenserne ved at ændre
lovgivningen om reparationsgrænsen for trafikskadede biler, således at prisen for reserve-
dele opgøres som realprisen ved reparationen frem for en beregnet pris baseret på anskaf-
felsesprisen ved brug af nye reservedele, jf. SAU alm. del – bilag 6. Ministeren bedes sam-
tidig opgøre provenuvirkningen af en sådan ændring.
Svar
Efter gældende regler opgør taksatorerne omkostningerne ved genopbygning af færdsels-
skadede køretøjer med brug af nye dele. Priserne for de nye reservedele fremgår af prisli-
ster over reservedele fra importøren af det aktuelle bilfabrikat.
Der findes ikke tilsvarende prislister over brugte reservedele, og taksatorerne vil i givet
fald, del for del, skulle forespørge om delen lader sig skaffe som brugt, og forhøre sig om
pris, stand mv. Reparatøren kan eventuelt forberede en del af dette arbejde, men det ef-
terlader alligevel stor usikkerhed med hensyn til, om delene stadig kan skaffes, når repara-
tionen skal udføres, eller om de er solgt til brug for en anden reparation, så der alligevel
skal anvendes nye dele.
Ifølge oplysninger indhentet hos Forsikring & Pension, udgør udgiften til reservedele i
gennemsnit hen ved 44 pct. af udgiften til reparation af de færdselsskadede køretøjer.
Givet at brug af brugte reservedele vil medføre en besparelse på udgiften til reservedele
på 30 pct., vil de samlede reparationsudgifter falde med godt 13 pct.
Med udgangspunkt i oplysninger om reparationsudgifter for færdselsskadede biler i 2014
og reparationsgrænsen på 65 pct. i 2016, vil et fald i reparationsudgiften på 13 pct. mulig-
gøre reparation af ca. 2.100 flere biler end ellers. Provenutabet vil under disse forudsæt-
ninger, og en forudsætning om en marginal registreringsafgift på 150 pct. i de biler, der
ellers ville erstatte de færdselsskadede, kunne anslås til i størrelsesordenen 100 mio.kr.
Side 2 af 2