Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1573113_0001.png
Skatteudvalget 2014-15 (2. samling)
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 99
Offentligt
7. oktober 2015
J.nr. 15-2659379
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 99 af 15. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministeren synes, at estimaterne i tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 99 (2014-15, 2. samling) er realistiske, til skatteministeren
1573113_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget afgiftsindtægterne vil stige, hvis tobakspriserne
blev fordoblet, hvis det, jf. tallene i WHO’s faktaark nr. 339 af 6. juli 2015, antages, at
hver 10 pct. stigning i tobakspriserne medfører et fald på 4 pct. i tobaksforbruget?
Svar
Der er betydelig usikkerhed forbundet med at vurdere effekterne af en så betydelig af-
giftsændring på cigaretter og tobak. Den beregnede provenueffekt har derfor karakter af
et forsigtigt overslag.
Skatteministeriet forudsætter ligesom WHO, at forbruget af cigaretter falder med 4 pct.,
når prisen stiger med 10 pct. (svarende til en forbrugselasticitet på -0,4), jf.
Status over
grænsehandel 2014.
Forbruget dækker både over indenlandsk salg til danskere samt dansk
handel i udlandet i form af grænsehandel og illegal handel. I forbindelse med en prisstig-
ning vil danskeres forbrug og udlændinges grænsehandel i Danmark typisk falde, mens
danskernes grænsehandel i udlandet typisk vil stige. Ændringen i salget vil derfor være
større end ændringen i forbruget. Idet afgiftsforhøjelsen alene formodes at gælde for
cigaretter og tobak, der sælges i Danmark, vil priserne i udlandet være uændrede. En for-
dobling af priserne vil således indebære væsentlige besparelser ved at grænsehandle ciga-
retter og tobak i udlandet eller ved at købe varerne illegalt.
I
Status over grænsehandel 2014
forudsættes det, at grænsehandlen med cigaretter i Syd- og
Østeuropa mv. stiger med 36 mio. stk. for hver krones prisstigning pr. 20 styks pakke i
Danmark, mens grænsehandlen i Tyskland stiger med 28 mio. stk. for hver krones pris-
stigning pr. 20 styks pakke i Danmark. Det medfører en beregnet salgselasticitet på om-
kring -0,85. Det betyder, at salget falder ca. 8,5 pct., når prisen stiger med 10 pct.
På baggrund heraf skønnes forhøjelsen med betydelig usikkerhed at medføre et mindre-
provenu på godt 6,4 mia. kr. efter tilbageløb og de sandsynlige adfærdseffekter,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om ministeren synes, at estimaterne i tabel 1 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 99 (2014-15, 2. samling) er realistiske, til skatteministeren
1573113_0003.png
Tabel 1. Provenuskøn ved forskellige antagelser om grænsehandelsfølsomhed
Status over
grænse-
handel
2014
(SoG)
Grænsehandelsfølsomhed
Tysk grænsehandel pr. 1. kr.
prisstigning, mio. stk.
Syd- og østeuropæisk grænsehandel
pr. 1 kr. prisstigning, mio. stk.
Salgselasticitet
Provenuskøn, mio. kr.
Umiddelbart provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og sandsyn-
lige adfærdseffekter
Selvfinansieringsgrad, pct.
1.
1/2 af
SoG
1/3 af
SoG
1/5 af
SoG
1
1/10 af
SoG
28
36
-0,85
14
18
-0,65
9
12
-0,58
6
8
-0,53
3
4
-0,49
11.375
-6.425
156
11.375
-2.325
120
11.375
-950
108
11.375
-
100
11.375
975
91
Såfremt grænsehandelsfølsomheden udgør præcis 22 pct. af den grænsehandelsfølsomhed, som er forudsat i
Status
over grænsehandel 2014,
vil afgiftsforhøjelsen være provenuneutral, og skønnes derfor hverken at medføre et mer-
eller mindreprovenu.
Anm.: Der er i alle modeller forudsat en forbrugselasticitet på -0,4.
Selv hvis der forudsættes en væsentlig lavere grænsehandelsfølsomhed, skønnes afgifts-
forhøjelsen at medføre en markant stigning i grænsehandlen og et mindreprovenu efter
adfærd.
De forventede provenueffekter ved forskellige grader af følsomhed i grænsehandlen
fremgår af tabel 1. Såfremt der fx forudsættes halv virkning på grænsehandlen for hver
krones prisstigning pr. 20 styks pakke i Danmark sammenlignet med forudsætningerne i
Status over grænsehandel 2014,
falder mindreprovenuet til godt 2,3 mia. kr. Ved en grænse-
handelsfølsomhed svarende til 1/3 af hvad der er forudsat i
Status over grænsehandel 2014,
udgør mindreprovenuet knap 1 mia. kr. En grænsehandelsfølsomhed på godt en femtedel
vil medføre, at afgiftsforhøjelsen er provenuneutral, mens en følsomhed på 10 pct. vil
indebære et merprovenu på knap 1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Selvom der er stor usikkerhed forbundet med provenuskønnene, er det usandsynligt, at
grænsehandelseffekterne vil være så små, at en afgiftsforhøjelse svarende til en fordobling
af gennemsnitsprisen vil medføre et merprovenu. En eventuel stigning i indtægterne fra
tobaksafgifterne som følge af den højere afgiftssats vil blive modsvaret af et mindre af-
giftsgrundlag som følge af et lavere forbrug og tabte afgifts- og momsindtægter som følge
af øget grænsehandel og illegal handel.
Regeringen har ingen planer om at hæve tobaksafgifterne.
Side 3 af 3