Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1574190_0001.png
30. november 2015
J.nr. 15-3078607
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 83 af 2. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om at udarbejde oversigter over virkningen af afgiftsændringer på cider og alkoholsodavand, til skatteministeren
1574190_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af rapporten: ”Status over grænsehandel 2014”, jf. SAU alm. del – bilag 91
(2014-15, 1. samling), hvori oversigter over virkningen af afgiftsændringer på en række
grænsehandelsfølsomme varer som f.eks. øl, vin og spiritus fremgår, bedes ministeren
udarbejde tilsvarende oversigter over virkningen af afgiftsændringer på cider og alkohol-
sodavand, samt oplyse hvilke provenumæssige effekter det vil have, hvis man henholdsvis
fjerner eller halverer afgiften på cider og alkoholsodavand.
Svar
En afskaffelse af tillægsafgiften på alkoholsodavand vil medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 35 mio. kr., mens en halvering af afgiften vil medføre et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 17 mio. kr. Provenuet er pga. EU-regler øremærket og anvendes til
sundhedsformål i Danmark.
Tillægsafgiften på alkoholsodavand lægges oven på den almindelige øl-, vin- eller spiritus-
afgift, og den samlede afgift på alkoholsodavand bliver dermed væsentligt højere end fx
afgiften på tilsvarende alkoholstærke øl. Fx er afgiften inkl. moms på en 33 cl. Somersby
cider over 4 kr. højere end på en tilsvarende pilsnerøl. Afgiften har til hensigt at begrænse
unges alkoholforbrug, men effektiviteten begrænses af, at der er mange nære substitutter.
Der er ikke udarbejdet modeller til beregning af konsekvenserne af ændringer i tillægsaf-
giften på alkoholsodavand. Det afspejler, at tillægsafgiften som nævnt kun indbringer ca.
35 mio. kr., mens afgifterne på øl, vin og spiritus hver især medfører indtægter i størrel-
sesordenen 1-2 mia. kr. Hertil kommer, at nogle af de forudsætninger, som ligger til
grund for modellerne, ikke er tilgængelige i samme omfang, for så vidt angår alkoholso-
davand.
Tillægsafgiften på alkoholsodavand vil indgå i arbejdet med sanering af punktafgifter og
konsekvenserne af en afskaffelse mv. vil i den forbindelse blive nærmere belyst, herunder
effekterne på forbrug, grænsehandel og eventuelle afledte virkninger på de øvrige alko-
holafgifter.
Side 2 af 2