Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1574126_0001.png
30. november 2015
J.nr. 15-3078530
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 78 af 2. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at vurdere de provenumæssige effekter af Investeringsfondsbranchens konkrete forslag til ændringer af skattelovgivningen, til skatteministeren
1574126_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere de provenumæssige effekter af Investeringsfondsbranchens
konkrete forslag til ændringer af skattelovgivningen, herunder om de eksportorienterede
ændringer kan gennemføres provenuneutralt, jf. SAU alm. del – bilag 14 og SAU alm. del
– bilag 20.
Svar
Indledningsvis kan jeg kan oplyse, at Skatteministeriet den 6. november offentliggjorde en
omfattende analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer. Analy-
sen blev samme dag sendt til Skatteudvalget til orientering. Analysen kan desuden findes
på Skatteministeriets hjemmeside.
Derudover kan jeg henvise til mit svar på SAU alm. del spørgsmål 31 (2015-16), hvor
Investeringsfondsbranchens (IFB) henvendelse vedrørende foretræde er kommenteret
uddybende i forhold til de konkrete forslag fra IFB.
Ifølge IFB kan hovedparten af forslagene gennemføres provenuneutralt. Et enkelt forslag
om forenkling af opgørelsen af den såkaldte minimumsindkomst vil dog ifølge IFB føre
til en senere beskatning, men provenuet vil ifølge IFB blive fastholdt på sigt.
Som det også fremgår af Skatteministeriets ”Analyse
om beskatningen af investeringsinstitutter og
deres investorer”,
så er Skatteministeriet ikke enig med IFB i, at de foreslåede ændringer kan
gennemføres provenuneutralt.
Analysen konkluderer blandt andet, at en skattefritagelse af udbytter fra danske investe-
ringsinstitutter til udenlandske investorer potentielt vil kunne have store negative prove-
numæssige konsekvenser, som det er vanskeligt at sætte præcise tal på. Der er således en
betydelig risiko for, at andre brancher vil benytte investeringsinstitutter til at reducere
beskatningen af udbytter fra investeringer i Danmark.
Dermed risikerer mindreprovenuet at blive betydeligt, da der ikke har kunnet peges på et
tilstrækkeligt effektivt værn, der målretter lempelsen til investeringer i investeringsinstitut-
ter, således at fx investorer hjemmehørende i lavskattelande, herunder kapitalfondsdelta-
gere, ikke også omfattes af lempelsen af udbyttebeskatningen.
Det gælder også for IFB’s forslag om, at investeringsfonde ikke får ledelsens sæde i
Danmark og dermed undgår dansk skattepligt. Hvis værdipapirfonde, der administreres
fra Danmark, ikke undergives dansk beskatning, vil det skabe et incitament til, at andre
danske investeringsinstitutter omdanner sig til udenlandsk registrerede værdipapirfonde,
der administreres af danske investeringsforvaltningsselskaber. En evt. særregel, som und-
tager dansk administrerede værdipapirfonde fra dansk beskatning, vil således betyde, at
Danmark generelt vil have opgivet beskatningsrettet til udbytte fra danske investeringsin-
stitutter til udenlandske investorer. Dermed risikerer forslaget at indebære et betydeligt
mindreprovenu,
jf. ovenfor.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om at vurdere de provenumæssige effekter af Investeringsfondsbranchens konkrete forslag til ændringer af skattelovgivningen, til skatteministeren
1574126_0003.png
IFB foreslår også at forenkle opgørelsen af den såkaldte minimumsindkomst, som danner
grundlag for beskatningen af investor. Det fremgår ikke af henvendelsen, hvordan for-
enklingen konkret skal gennemføres, men IFB har tidligere foreslået, at avancer udgår af
minimumsindkomsten.
Det vil bryde med princippet om neutralitet i beskatningen, som indebærer, at afkastet
beskattes ens på tværs af anbringelsesformer. IFB’s forslag medfører, at investor kan
udskyde beskatningen af realiserede avancer, indtil vedkommende realiserer sit investe-
ringsbevis. Ved direkte investering i fx danske aktier er det ikke muligt at akkumulere
afkastet og udskyde beskatningen af realiserede avancer. Dermed bliver investeringsinsti-
tutter markant gunstigere behandlet end en direkte investering, og det vil forvride investe-
ringsbeslutningen.
Derudover tilskyndes investor til at holde sit investeringsbevis længere end tidligere, da
skatten derved udskydes længst muligt. Det er uhensigtsmæssigt, da investor får et skat-
temæssigt incitament til at fastholde mindre konkurrencedygtige investeringsbeviser. Sam-
tidig indebærer det et adfærdsbetinget mindreprovenu af betydeligt omfang.
I analysen er det antaget, at en ændring som beskrevet ovenfor vil medføre, at de mini-
mumsbeskattede institutter fremover vil tiltrække halvdelen af personers direkte investe-
ringer i aktier og en fjerdedel af deres investeringer i aktiebaserede investeringsselskaber.
På den baggrund vurderes forslaget at medføre et årligt mindreprovenu på ca. 215 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd. Skatteministeriet er derfor ikke enig i IFB’s vurdering af, at
provenuet på længere sigt vil blive fastholdt.
I forhold til beskæftigelseseffekterne så konkluderer analysen, at hvis investeringsinstitut-
terne kan øge deres omsætning og ”volumen” ved at tiltrække flere investorer – danskere
såvel som udlændinge, kan beskæftigelsen i branchen øges.
Den
samlede
beskæftigelse i Danmark er imidlertid bestemt af det samlede arbejdsudbud
og arbejdsmarkedets rammevilkår. Det indebærer, at øget beskæftigelse, herunder højtud-
dannet arbejdskraft inden for investeringsforvaltning, på langt sigt må forventes at blive
modsvaret af tilsvarende lavere beskæftigelse i andre brancher.
Disse ændringer i branchesammensætning vil som udgangspunkt have negative sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, hvis de skyldes særlige skattefordele til investeringsinsti-
tutter, medmindre der er særlige, positive samfundsøkonomiske eksternaliteter ved den
aktivitet, som branchen udfører.
Der er imidlertid ikke umiddelbart belæg for, at der findes eksterne effekter, som kan
begrunde selektive ændringer i beskatningen med henblik på at gøre Danmark til et kapi-
talgennemstrømningsland. Analysen konkluderer derfor også, at hvis det ønskes at styrke
rammevilkår for opsparing, formueforvaltning og investering i Danmark, så bør det ske
”ad fordøren”, dvs. ved generelt at nedsætte beskatningen af personers aktie- og kapital-
indkomst.
Side 3 af 3