Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679200_0001.png
24. oktober 2016
J.nr. 16-1458281
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 719 af 29. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 719: Spm. om, hvilke muligheder el-taxaer i dag og fremover har for fritagelse eller reduktion af elafgift, til skatteministeren
1679200_0002.png
Spørgsmål
Hvilke muligheder har el-taxaer i dag og fremover for fritagelse eller reduktion af elafgift?
Svar
Afgifter på elektricitet er omfattet af energibeskatningsdirektivet (direktiv 2003/96).
Direktivet indeholder en mulighed for differentiering af elafgiften for lokal offentlig pas-
sagerbefordring, herunder med el-taxier og batteridrevne el-busser (rutekørsel). Reglerne
giver dog ikke mulighed for at differentiere afgiften mellem el-taxaer og fx el-busser. Der
er således ikke muligheder for særlig afgiftsfritagelse eller reduktion af elafgift for el til el-
taxaer.
Direktivet indeholder dog mulighed for, at Rådet for Den Europæiske Union, efter for-
slag fra Europa-Kommissionen, kan give en medlemsstat tidsbegrænsede tilladelser til at
indrømme særlige fritagelser eller lempelser for el-taxaer, hvis særlige politiske hensyn
taler herfor.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af SAU, alm. del., spørgsmål 496 af 6. juni 2016.
Side 2 af 2