Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679198_0001.png
24. oktober 2016
J.nr. 16-1458281
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 718 af 29. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om, hvor mange el-taxaer der er indregistreret i Danmark, jf. svar på SAU alm. del – spørgsmål 496, og hvilket provenueffekt vil en el-afgiftsfritagelse for disse taxaer have, til skatteministeren
1679198_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange el-taxaer er der indregistreret i Danmark, jf. svar på SAU alm. del – spørgs-
mål 496, og hvilken provenueffekt vil en el-afgiftsfritagelse for disse taxaer have?
Svar
Primo oktober 2016 skønnes antallet af eldrevne taxaer indregistreret i Danmark at være
12 styk.
1
Alle disse taxaer er køretøjer af typen Tesla Model S, da denne elbil er blandt de
få elbiler, der har en tilstrækkelig rækkevidde til at fungere som taxa. For disse 12 eltaxaer
alene er der ingen nævneværdige provenumæssige konsekvenser ved en godtgørelse af
elafgift ned til satsen for proces el.
Der har i de seneste år været omtale i pressen om forsøg og erfaringer med eldrevne taxa-
er, også af andre mærker, hos diverse taxaselskaber, hvor netop rækkevidden påpeges
som et problem i forhold til optimal udnyttelse af køretøjet i dag-, aften- og nattetimerne.
Eldrevne taxaer har dog, ifølge den samme medieomtale, gode køreegenskaber og stor
kundetilfredshed, så det må forventes i takt med elbilernes forbedrede rækkevidde og
større udbredelse af ladeinfrastruktur, at eldrevne taxaer bliver konkurrencedygtige inden-
for de næste år. Derfor vil en godtgørelse af elafgift ned til satsen for proces el for eltaxa-
er medføre et stigende mindreprovenu i takt med, at eltaxaer udbredes.
Pr. 1. januar 2015 var der 4.883 personbiler til hyrevognskørsel, og det samlede trafikar-
bejde med taxa var 424 mio. km i 2014.
2
Det antages, at hele trafikarbejdet med taxa be-
står af ”lokal offentlig personbefordring”, som er den trafikkategori, hvor der kan ind-
rømmes særskilt godtgørelse af elafgift til satsen for proces.
Det er i
tabel 1, 2 og 3,
forudsat tre scenarier, hvor andelen af trafikarbejdet med taxa, der
udføres med elbiler stiger til henholdsvis 10 pct., 30 pct. og 80 pct. fra 2018 og frem mod
2033. Mindreprovenuet er beregnet ved, at der i disse scenarier godtgøres elafgift ned til
satsen for proces el for eltaxaer. Det samlede trafikarbejde er holdt konstant henover
perioden. Det store spænd i disse scenarier skal ses i forhold til usikkerheden om elbiler-
nes realiserbare rækkevidde i typisk dansk trafik.
Tabel 1. Mindreprovenu ved en gradvis indfasning af eltaxaer fra 2018 til 2033, hvor de udgør 10
pct. af trafikarbejdet og samtidig godtgørelse af elafgift ned til satsen for proces el på 0,4 øre/kWh
Mio. kr., 2016-niveau
Mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
2018
-0,2
-0,1
2019
-0,5
-0,4
2020
-0,9
-0,8
2033
-5,5
-4,8
Varig virk-
ning
-1,8
-1,6
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
1
2
Kilde: Udtræk fra DMR, eldrevne personbiler til hyrevognskørsel.
Kilde: Danmarks Statistik.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om, hvor mange el-taxaer der er indregistreret i Danmark, jf. svar på SAU alm. del – spørgsmål 496, og hvilket provenueffekt vil en el-afgiftsfritagelse for disse taxaer have, til skatteministeren
1679198_0003.png
Tabel 2. Mindreprovenu ved en gradvis indfasning af eltaxaer fra 2018 til 2033, hvor de udgør 30
pct. af trafikarbejdet og samtidig godtgørelse af elafgift ned til satsen for proces el på 0,4 øre/kWh
Mio. kr., 2016-niveau
Mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
2018
-0,5
-0,4
2019
-1,4
-1,2
2020
-2,8
-2,5
2033
-16,4
-14,4
Varig virk-
ning
-5,4
-4,8
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Tabel 3. Mindreprovenu ved en gradvis indfasning af eltaxaer fra 2018 til 2033, hvor de udgør 80
pct. af trafikarbejdet og samtidig godtgørelse af elafgift ned til satsen for proces el på 0,4 øre/kWh
Mio. kr., 2016-niveau
Mindreprovenu
Efter tilbageløb og adfærd
2018
-1,3
-1,1
2019
-3,8
-3,3
2020
-7,5
-6,6
2033
-43,6
-38,4
Varig virk-
ning
-14,5
-12,8
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Beregningerne i dette spørgsmål tager alene udgangspunkt i mindreprovenuet som følge
af, at eltaxaer modtager godtgørelse for elafgiften ned til satsen for proces el. Der er såle-
des ikke medtaget andre eventuelle provenueffekter ved, at en diesel- eller benzindreven
taxa erstattes af en eltaxa.
Der henvises til svar på SAU alm. del – spm. 719 af 29. september 2016 vedr. de EU-
retlige muligheder for at lempe elafgifter særskilt for eltaxaer.
Side 3 af 3