Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679196_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 501
Offentligt
30. juni 2016
J.nr. 16-0709869
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 501 af 6. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 vil se ud, hvis der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik, til skatteministeren
1679196_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor vil statens årlige provenutab være, hvis elbussser indfases gradvist over 15 år
fra 2018? Der bør i beregningen tages højde for, at elbusser kun er driftsmæssigt realistisk
på de ca. 40 pct. af de danske buskilometer, der kører på kortere byruter.
Svar
Det antages, at det mindreprovenu, der spørges til i spørgsmålet, er det mindreprovenu,
der vil opstå ved at yde godtgørelse af elafgiften ned til satsen for elektricitet til proces,
som udgør 0,4 øre pr. kWh i stedet for den almindelige elafgift, som i 2017 udgør 91 øre
pr. kWh i 2017.
Det er som i besvarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 500 forudsat, at 43 pct. af det sam-
lede trafikarbejde med rutebusser efter 15 år udgøres af elbusser.
Det er endvidere forudsat, at bestanden af busser i rutekørsel udgør 6.500 stk., og at der
nyregistreres 650 busser om året, således at levetiden for en bus er 10 år. I lighed med de
samfundsøkonomiske beregninger i besvarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 499 er det
endvidere forudsat, at en bus i gennemsnit kører 70.000 km om året svarende til et samlet
trafikarbejde med rutebusser på 455 mio. km om året.
Med hensyn til elbusserne er det beregningsteknisk forudsat, at der i 2018 nyregistreres
ca. 47 stk., og at nyregistreringerne stiger med 47 stk. i 6 år, hvorefter de udgør ca. 280
stk. svarende til ca. 43 pct. af alle nyregistreringer af busser. Herved vil elbusser efter 15
år (dvs. i 2032) udgøre 43 pct. af bestanden og trafikarbejdet med rutebusser.
Det kan herved skønnes, at det årlige umiddelbare mindreprovenu gradvist vil stige fra 5
mio. kr. i 2018 til 190 mio. i 2032 opgjort i 2016 niveau,
jf. tabel 1.
Det er endvidere forudsat, at den reducerede afgift på el overvæltes i billetpriserne, såle-
des at disse falder. Det indebærer, at mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd vil være
170 mio. kr. i 2032.
Mindreprovenuet er proportionalt med antallet af elbusser i bestanden. Hvis elbusserne i
stedet for at dække 43 pct. af trafikarbejdet med busser i rutettrafik dækker 71 pct., vil
mindreprovenuet stige med ca. 65 pct. Omvendt vil mindrepovnuet blive reduceret med
ca. 65 pct., hvis det kun er 15 pct. af trafikarbejdet, der bliver dækket af elbusser, jf. be-
svarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 499.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 vil se ud, hvis der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik, til skatteministeren
1679196_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning ved gradvis indfasning af 43 pct. elbusser i bestanden over 15 år og godt-
gørelse ned til satsen for proces el på 0,4 øre/kWh
Umiddelbart provenu
År
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
Efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. - 2016 niveau
-5
-10
-25
-35
-55
-75
-95
-115
-135
-155
-170
-180
-185
-190
-190
-5
-10
-20
-35
-50
-65
-85
-100
-120
-135
-150
-160
-165
-170
-170
Kilde: Egne beregninger.
Anm: Virkningen på andre konti, herunder moms, er medtaget under tilbageløb og adfærd.
Side 3 af 3