Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679195_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 500
Offentligt
30. juni 2016
J.nr. 16-0709869
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 500 af 6. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 vil se ud, hvis der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik, til skatteministeren
1679195_0002.png
Spørgsmål
Ifølge svaret på TRU alm. del – spørgsmål 389 vil de samfundsøkonomiske gevinster ved
lavere partikeludledning, lavere CO2-udledning og mindre støj være 22.917 kr., hvis en ny
dieselbus udskiftes med en elbus i 2016. CO2-priserne forventes at stige fra 82 kr. pr. ton
i 2016 til 311 kr. pr. ton i 2032. Hvor stor vil de årlige samfundsøkonomiske gevinster
være, hvis der tages højde for, at elbusser indfases gradvist over 15 år fra 2018, samt at
elbusser kun er driftsmæssigt realistisk på de ca. 40 pct. af de danske buskilometer, der
kører på kortere byruter?
Svar
Det skal bemærkes, at der i dette spørgsmål alene spørges til de samfundsøkonomiske
gevinster ved en reduktion i de eksterne omkostninger, som følge af lavere CO
2
-, NO
x
-
og partikeludledninger, samt mindre støj ved at en elbus erstatter en dieselbus. En samlet
samfundsøkonomisk konsekvensberegning indebærer, at der vil skulle tages højde for en
lang række yderligere faktorer, herunder investeringer i infrastruktur, priserne på diesel-
og elbusser, udviklingen i priserne på diesel og el, samt forventningerne til renteniveauet
m.m.
Ved opgørelsen af de reducerede eksterne omkostninger for perioden 2018-2032 ved at
en elbus erstatter en ny konventionel dieselbus, er der taget udgangspunkt i de transport-
økonomiske enhedspriser, som anvendt i besvarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 499.
1
Trafik- og Byggestyrelsen har, på grundlag af et groft overslag, oplyst, at korte ruter på
ikke over 200 km udgør ca. 15 pct. af det samlede trafikarbejde for rutebusser, og at korte
og mellemlange ruter på ikke over 400 km udgør ca. 71 pct. af det samlede trafikarbejde
for rutebusser. Det giver en øvre og nedre grænse for potentialet for elbusser i rutekørs-
len. Midtpunktet svarer til 43 pct. På den baggrund forudsættes det, at 43 pct. af det sam-
lede trafikarbejde med rutebusser efter 18 år udgøres af elbusser.
Det er herudover forudsat, at bestanden af busser i rutekørsel udgør 6.500 stk., og at der
nyregistreres 650 busser om året, således at levetiden for en bus er 10 år. I lighed med
beregningerne i besvarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 499 er det endvidere forudsat, at
en bus i gennemsnit kører 70.000 km om året svarende til et samlet trafikarbejde med
rutebusser på 455 mio. km om året.
Med hensyn til elbusserne er det beregningsteknisk forudsat, at der i 2018 nyregistreres 47
stk., og at nyregistreringerne stiger med 47 stk. i 6 år, hvorefter de udgør ca. 280 stk. sva-
rende til ca. 43 pct. af alle nyregistreringer af busser. Herved vil elbusser efter 15 år (dvs. i
2032) udgøre 43 pct. af bestanden.
1
Det skal bemærkes, at priserne på CO2, ifølge de transportøkonomiske enhedspriser, stiger fra ca. 82 kr. pr. ton i 2016 til
347 kr. pr. ton i 2032. Disse enhedspriser er anvendt i beregningerne ovenfor.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om, hvordan beregningerne i svarene på SAU alm. del – spørgsmål 500 og 501 vil se ud, hvis der alene regnes med de 3.314 busser, der ifølge Trafik- og Byggestyrelsen er det antal busser, der kører for trafikselskaberne i kollektiv trafik, til skatteministeren
1679195_0003.png
På baggrund af de gjorte forudsætninger skønnes det, at reduktionen i de eksterne om-
kostninger gradvist vil stige fra 5 mio. kr. i 2019 til 85 mio. i 2032 opgjort i 2016 niveau,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Reduktion i de eksterne omkostninger forbundet med buskørsel ved gradvis indfasning af
elbusser over 15 år fra 2018
År
Antal elbusser i bestanden
Reduktion i eksterne om-
kostninger pr. elbus, kr.
24.290
24.440
24.550
24.730
24.850
24.940
25.020
25.080
25.660
26.290
27.450
28.530
29.550
30.360
31.090
Samlet reduktion i
eksterne omkost-
ninger, mio. kr.
0
5
5
10
15
25
30
40
45
55
60
70
75
80
85
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
47
140
280
466
699
978
1.258
1.537
1.817
2.096
2.329
2.516
2.655
2.748
2.795
Kilde: Egne beregninger på baggrund af besvarelsen af SAU alm. del, spørgsmål 499.
Anm: Alle beløb er i 2016-niveau.
Side 3 af 3