Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1744947_0001.png
19. april 2017
J.nr. 2017 - 383
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 712 af 27. september 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets
98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, og
hvis rentefradraget samtidig fastholdes som foreslået af Socialdemokratiet i deres oplæg
”Stol på Danmark. Socialdemokratiets oplæg til forhandlingerne om regeringens 2025-
plan” offentliggjort den 21. september 2016 på Socialdemokratiets hjemmeside? I forlæn-
gelse heraf bedes ministeren redegøre for, hvor meget den gennemsnitlige boligejer får i
skattelettelser for hvert af årene i perioden 2020-2025 og samlet set for perioden i forhold
til en situation, hvor skattestoppet på boliger ikke fortsætter indtil 2025, og hvor rentefra-
draget gradvist nedsættes fra 2020.
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage det sene svar.
Regeringen vil sikre tryghed for boligejerne, også efter 2020, hvor den nuværende aftale
om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Det sikrer en forlængelse af det nu-
værende skattestop desværre ikke. Det skyldes blandt andet, at grundskylden vil stige mar-
kant fremadrettet, hvis de nuværende regler videreføres. Derfor har regeringen foreslået,
at det nuværende skattestop erstattes af et nyt og forbedret boligskattestop fra 2021, som
gælder både ejendomsværdiskatten og grundskylden, samt at grundskylden for ejerboliger
fastfryses, indtil et nyt og forbedret boligskattestop træder i kraft.
Regeringens forslag betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste bo-
ligejere vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til en videre-
førelse af gældende regler. Samtidigt aflyses de store stigninger i grundskylden, som bolig-
ejerne ellers havde i udsigt.
En videreførelse af skattestoppet for boligbeskatningen efter 2020 og frem til 2025 skøn-
nes at medføre en stigning i den gennemsnitlige ejendomsbeskatning pr. boligejer fra ca.
12.400 kr. (2017-niveau) i 2020 til ca. 12.800 kr. (2017-niveau) i 2025 svarende til en stig-
ning på godt 3 pct. ud over den generelle indkomstudvikling,
jf. forløb 2 i tabel 1.
Det skal ses i lyset af, at der i 2020 forventes at være et betydeligt efterslæb i grundskylds-
betalingerne under stigningsbegrænsningsreglen. Det forventede efterslæb skyldes bl.a. de
nye, under ét højere grundvurderinger, der træder i kraft for ejerboliger i 2019 og for er-
hvervsejendomme i 2020. Efterslæbet i grundskyldsbetalingerne indhentes gradvist efter
2020. Det løfter grundskyldsbetalingen i et omfang, som mere end opvejer den fortsatte,
udhuling af ejendomsværdiskatten, der følger af en videreførelse af gældende skatteregler.
Grundskylden skønnes som følge heraf at stige med ca. 1.000 kr. fra 2020 til 2025, mens
ejendomsværdiskatten skønnes at blive reduceret realt med 600 kr. i samme periode for
den gennemsnitlige boligejer (2017-niveau).
Side 2 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0003.png
Det bemærkes, at det beregningstekniske grundforløb i de mellemfristede fremskrivninger
indebærer, at boligskatterne samlet set efter 2020 udgør en konstant andel af BNP. Det er
udmøntet konkret i
tabel 1
ved, at boligskatterne for den enkelte boligejer er uændret i
2017-niveau fra 2020 og frem. Det medfører, at ændringer i forhold til dette beregnings-
tekniske grundforløb, herunder fx videreførelse af gældende skatteregler til 2025, påvirker
råderummet.
Tabel 1. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i forhold til
2020 for en gennemsnitlig boligejer i to forskellige scenarier, 2017-niveau
Kr. (2017-niveau)
2020
Beregningsteknisk grundforløb
1.1 Boligskatter
1.2 Værdi af rentefradrag
- heraf ved fastholdt rente*
- heraf rentestigning**
1.3 Boligskat - rentefradrag
12.400
7.100
7.100
-
5.300
12.400
8.200
7.100
1.100
4.200
12.400
9.300
7.100
2.200
3.200
12.400
10.600
7.100
3.500
1.800
12.400
11.100
7.100
4.000
1.400
12.400
11.700
7.100
4.600
700
2021
2022
2023
2024
2025
Samlet
ændring
2020-25
Forløb 1. Socialdemokratiets oplæg pr. 21. september 2016 (videreførelse af gældende regler
til 2025)
2.1. Boligskatter
- heraf grundskyld
- heraf ejendomsværdiskat
2.2. Værdi af rentefradrag
2.3 Boligskat - rentefradrag
Ændring ift. grundforløb
12.400
6.800
5.700
7.100
5.300
0
12.500
7.000
5.600
8.200
4.300
100
12.600
7.100
5.400
9.300
3.300
100
12.600
7.300
5.300
10.600
2.000
200
12.700
7.500
5.200
11.100
1.600
200
12.800
7.700
5.100
11.700
1.100
300
900
Forløb 2. Ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten, fastholdelse af nuvæ-
rende skattesatser og gradvis reduktion i rentefradraget med 5 pct.-point
3.1. Boligskatter
- heraf grundskyld
- heraf ejendomsværdiskat
3.2. Værdi af rentefradrag
3.3 Boligskat - rentefradrag
Ændring ift. grundforløb
12.400
6.800
5.700
7.100
5.300
0
14.100
7.000
7.200
8.000
6.200
1.900
15.600
7.100
8.500
8.700
7.000
3.800
16.900
7.300
9.600
9.600
7.300
5.400
18.200
7.500
10.600
9.700
8.500
7.100
19.000
7.700
11.300
9.800
9.200
8.500
26.700
Anm.: De gennemsnitlige boligskatter er beregnet for ejendomsværdiskattepligtige personer i ejerlejligheder og enfamilie-
huse (dvs. ekskl. sommerhuse). Skatter er opgjort pr. boligejer (ikke pr. ejerbolig). Beregningen af udviklingen i ejendoms-
beskatningen baserer sig på de foreløbige 2015-vurderinger fra Skatteministeriets Implementeringscenter for Ejendomsvur-
deringer (ICE). Disse er fremskrevet med den forudsatte boligprisudvikling frem til 2018 og herefter fremskrevet med bereg-
ningstekniske forudsætninger i 2025-grundforløbet. I forhold til den oprindelige 2025-plan er skønnene opdateret med virk-
ningerne af fastfrysningen af grundskylden i 2017. Endelig er der foretaget en ændring af skønnene for boligprisudviklin-
gen, som er indarbejdet i provenuskønnene.
* Virkningen, hvis renten er fastholdt på 2020-niveauet efter 2020. Da beløbsgrænsen er nominelt fastholdt sker der en vis
real udhuling af værdien af rentefradraget over tid. Dette kan dog ikke ses i tallene grundet afrunding. ** Frem mod 2025
forventes en normalisering af renteniveauerne. Dvs. en højere rente, hvilket trækker i retning af en højere værdi af rentefra-
draget. Den isolerede virkning af real udhuling og stigende rente afhænger af beregningsrækkefølgen.
Kilde: Lovmodellen samt egne beregninger.
Side 3 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0004.png
Ved en fastholdelse af de gældende rentefradragsregler efter 2020 skønnes skatteværdien
heraf for den gennemsnitlige boligejer at stige fra ca. 7.100 kr. (2017-niveau) i 2020 til ca.
11.700 kr. i 2025,
jf. forløb 2 i tabel 1.
Det skal ses i lyset af, at der frem mod 2025 skønnes
en normalisering af (stigning i) renteniveauerne, som isoleret set øger værdien af rentefra-
drag frem mod 2025. I modsatte retning trækker den reale udhuling af 50.000 kr. grænsen
for det høje rentefradrag, hvilket isoleret set trækker i retning af en lavere værdi af rente-
fradraget. Ved de nuværende lave renter er virkningen heraf dog begrænset.
Det forudsættes, at spørgsmålet om en sammenligning med en nedsættelse af rentefradra-
get svarer til et scenarie, hvor rentefradraget gradvist nedsættes med 5 pct.-point i perio-
den 2021-2025.
Ved en gradvis reduktion af skatteværdien af rentefradraget fra ca. 25 pct. til ca. 20 pct.
(for renteudgifter over 50.000 kr. for enlige og 100.000 for par) og fra ca. 33 pct. til ca. 28
pct. (for renteudgifter under 50.000 kr. for enlige og 100.000 for par) skønnes den gen-
nemsnitlige skatteværdi af rentefradraget at stige fra 7.100 i 2020 til 9.800 kr. i 2025,
jf. for-
løb 3 i tabel 1.
Når skatteværdien stiger i perioden, skyldes det, at den forudsatte normalise-
ring af renteniveauet frem mod 2025 mere end opvejer virkningen af nedsættelsen af ren-
tefradraget.
Ved en beregningsteknisk ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten,
uændrede regler for grundskylden og fastholdelse af de nuværende skattesatser skønnes
de gennemsnitlige boligskatter at stige til ca. 19.000 kr. (2017-niveau) frem mod 2025 sva-
rende til en stigning på ca. 50 pct.,
jf. forløb 3 i tabel 1.
1
Det er en konsekvens af, at ejen-
domsværdibeskatningen for langt de fleste boligejere skifter fra at være baseret på SKATs
2001/2002-vurderinger til den aktuelle
og typisk væsentligt højere
vurdering, uden at
skattesatserne samtidig sættes tilsvarende ned.
Stigningen begrænses dog på kort sigt delvist af den stigningsbegrænsningsregel, der er i
ejendomsværdibeskatningsloven (§9a). Denne regel begrænser typisk de årlige stigninger i
ejendomsværdiskatten til 20 pct. og indebærer, at den umiddelbart forventede stigning i
provenuet fra ejendomsværdiskatten indtræffer gradvist over en 10-årig periode efter
2020. Endvidere begrænses stigningen på kort sigt af stigningsbegrænsningsreglen for
grundskyld.
Samlet set indebærer en ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten, fast-
holdelse af de nuværende skattesatser og gradvis reduktion af rentefradraget en nettoskat-
tebetaling (boligskatter fratrukket skatteværdien af rentefradraget) i 2025, der er 8.500 kr.
højere end det beregningstekniske grundforløb.
1
I beregningerne er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten i
2021 indebærer følgende: 1) Den aktuelle vurdering benyttes som beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten, dog
med en årlig stigningsbegrænsning (§9a). 2) Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse
af progressionsgrænsen, der reguleres med udviklingen i boligpriserne i perioden (frem til skattestoppet blev progressions-
grænsen fremskrevet med et indeks baseret på udviklingen i ejendomsvurderingerne). 3) Fastfrosne nedslag (§9b), der blev
oprettet i forbindelse med skattestoppet, fjernes.
Side 4 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0005.png
Det skal bemærkes, at en sådan stigning i boligskatterne vil medføre fald i boligpriserne.
Inklusive sådanne kapitaliseringseffekter vil boligskatterne stige mindre end opgjort i tabel
1. Dog må betydningen for særligt grundskyldsbetalingen frem mod 2025 forventes at
være begrænset, da skattestigningen, som følge af stigningsbegrænsningsreglerne, vil blive
indfaset gradvist.
Virkningen for boligejere er opdelt på kommuner i
tabel 2
og
tabel 3.
Som det fremgår, er
der stor forskel i virkningen for den gennemsnitlige boligejer på tværs af kommunerne.
Kommunegennemsnittene påvirkes endvidere af, at fordelingen mellem enfamiliehuse og
ejerlejligheder varierer mellem kommunerne.
Side 5 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0006.png
Tabel 2. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i forløb 1
opdelt på kommuner fra 2020 til 2025
Kr. (2017-niveau)
Hele landet
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
2020
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2021
100
100
0
300
100
300
100
200
100
200
200
300
100
300
300
100
200
200
200
200
200
200
100
300
300
100
200
100
0
100
200
100
200
0
2022
100
300
100
600
300
600
300
400
300
400
500
500
200
600
500
200
400
300
400
400
400
500
200
500
700
300
300
200
100
100
300
300
300
-100
2023
200
500
100
900
400
800
300
600
400
600
700
800
200
800
800
300
600
500
500
500
500
700
300
800
1.000
400
500
200
100
200
500
400
400
-100
2024
200
700
100
1.300
600
1.200
500
800
600
800
1.000
1.100
400
1.200
1.100
500
900
700
800
700
700
900
400
1.100
1.500
500
600
300
200
200
700
600
600
-200
2025
300
900
200
1.700
800
1.500
800
1.100
800
1.100
1.300
1.400
500
1.500
1.400
700
1.100
900
1.000
1.000
1.000
1.200
600
1.500
2.000
700
800
500
300
300
900
800
800
-200
Samlet
2020-25
900
2.500
500
4.800
2.100
4.400
2.000
3.200
2.300
3.100
3.700
4.100
1.400
4.300
4.100
1.900
3.200
2.600
2.900
2.700
2.800
3.500
1.600
4.200
5.600
2.000
2.300
1.200
800
800
2.600
2.300
2.300
-600
Side 6 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0007.png
Tabel 2
fortsat. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i
forløb 1 opdelt på kommuner fra 2020 til 2025
Kr. (2017-niveau)
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
2020
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2021
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
2022
0
-100
0
100
0
0
0
200
-100
0
-100
-100
-100
0
-100
-100
100
0
100
0
0
-100
-100
-100
-100
-100
-100
0
200
-100
-100
-100
0
2023
0
0
0
100
0
0
0
300
-100
0
-100
-100
-100
0
-100
-100
100
0
100
100
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
100
200
0
-100
-100
100
2024
0
-100
0
100
0
0
0
400
-100
0
-100
-200
-100
0
-200
-100
100
-100
200
100
-100
-200
-200
-100
-100
-200
-200
100
300
-100
-200
-200
100
2025
0
-100
0
200
100
100
0
500
-200
0
-100
-100
-100
0
-200
-100
200
0
300
100
0
-200
-200
-100
-100
-200
-300
200
500
-100
-200
-300
200
Samlet
2020-25
100
-300
0
500
200
200
100
1.500
-500
100
-400
-400
-300
-100
-600
-300
500
-100
800
300
-200
-500
-700
-400
-300
-500
-900
400
1.300
-300
-600
-800
500
Side 7 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0008.png
Tabel 2
fortsat. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i
forløb 1 opdelt på kommuner fra 2020 til 2025
Kr. (2017-niveau)
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
Anm.: Se under tabel 1.
Kilde: Lovmodellen samt egne beregninger.
2020
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2021
0
0
100
0
0
0
-100
100
0
0
100
0
100
0
100
100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
100
0
0
0
0
0
2022
0
100
100
0
0
-100
-200
100
0
0
200
0
200
0
100
200
-100
-100
-100
0
-100
0
0
0
100
-100
100
0
0
0
100
0
2023
0
100
100
0
0
-100
-200
100
0
100
300
100
200
0
200
300
-100
-100
-100
0
-100
0
0
0
100
-100
100
0
0
0
100
100
2024
100
200
200
0
-100
-200
-300
200
0
100
300
100
300
0
200
500
-100
-200
-200
0
-200
-100
0
0
100
-100
200
0
-100
0
200
100
2025
100
200
300
0
0
-200
-400
300
100
200
500
200
500
100
400
700
-100
-200
-200
0
-200
-100
0
100
200
-100
200
0
0
100
300
100
Samlet
2020-25
300
700
700
-100
-200
-700
-1.200
700
100
400
1.400
400
1.300
200
900
1.900
-400
-600
-700
-100
-600
-200
-100
200
400
-400
600
0
-100
100
800
400
Side 8 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0009.png
Tabel 3. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i forløb 2
opdelt på kommuner fra 2020 til 2025
Kr. (2017-niveau)
Hele landet
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
2020
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2021
1.900
2.500
3.100
2.400
2.100
2.800
4.900
2.600
2.200
2.500
2.100
2.400
1.900
3.400
2.300
1.900
2.400
2.100
2.900
2.400
2.400
2.400
2.200
3.700
4.000
2.100
1.900
2.200
2.000
1.700
2.400
2.400
1.900
1.100
2022
3.800
5.400
6.600
5.100
4.400
5.900
10.300
5.400
4.400
5.100
4.200
4.900
3.900
7.100
4.800
4.000
5.000
4.400
6.100
5.000
5.000
4.800
4.500
7.700
8.400
4.400
3.800
4.600
4.000
3.100
4.900
4.900
3.800
1.800
2023
5.400
8.100
10.000
7.600
6.600
8.900
15.300
8.100
6.700
7.700
6.200
7.400
5.800
10.600
7.100
6.100
7.500
6.500
9.300
7.600
7.400
7.200
6.800
11.500
12.600
6.600
5.500
7.000
6.000
4.400
7.300
7.400
5.600
2.400
2024
7.100
11.000
13.600
10.200
9.000
12.100
20.700
11.000
9.100
10.500
8.400
10.000
7.600
14.500
9.600
8.200
10.200
8.800
12.600
10.200
9.900
9.500
9.000
15.500
17.000
8.900
7.100
9.400
7.900
5.400
9.900
10.000
7.200
2.900
2025
8.500
13.900
17.000
12.200
10.800
15.000
25.400
13.500
10.900
12.900
9.900
12.400
8.900
17.800
11.900
9.600
12.700
10.300
15.400
12.200
11.800
11.500
10.700
18.700
20.800
10.600
8.300
11.100
9.200
6.200
11.900
11.700
8.400
3.500
Samlet
2020-25
26.700
40.900
50.200
37.400
33.000
44.700
76.600
40.600
33.300
38.600
30.800
37.200
28.200
53.500
35.600
29.700
37.800
32.200
46.200
37.400
36.700
35.300
33.100
57.200
62.900
32.500
26.600
34.300
29.000
20.800
36.400
36.400
27.000
11.600
Side 9 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0010.png
Tabel 3
fortsat. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i
forløb 2 opdelt på kommuner fra 2020 til 2025
Kr. (2017-niveau)
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
2020
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2021
1.600
1.500
1.500
1.700
1.600
1.600
1.600
1.900
600
1.600
1.000
1.300
1.200
1.800
1.500
1.500
1.700
1.600
2.000
1.700
1.500
900
900
1.600
1.700
1.400
1.200
1.800
2.000
1.600
1.500
1.400
1.900
2022
3.100
2.700
2.500
3.300
3.000
3.000
2.900
3.800
1.000
2.900
1.700
2.100
2.000
3.400
2.600
2.700
3.200
2.900
3.900
3.300
2.700
1.500
1.300
2.800
3.100
2.600
1.900
3.400
3.500
2.800
2.700
2.500
3.600
2023
4.400
3.700
3.400
4.800
4.100
4.300
4.100
5.500
1.300
4.100
2.300
2.800
2.500
5.000
3.500
3.700
4.500
4.100
5.700
4.600
3.600
1.900
1.700
3.800
4.300
3.600
2.400
4.900
4.900
3.800
3.700
3.300
5.200
2024
5.500
4.500
4.200
6.200
5.200
5.400
5.100
7.100
1.700
5.000
2.900
3.400
3.100
6.400
4.200
4.500
5.600
5.000
7.500
5.900
4.400
2.300
2.000
4.800
5.400
4.400
2.900
6.300
6.300
4.600
4.500
4.000
6.700
2025
6.300
5.100
4.800
7.000
6.000
6.200
5.800
8.100
2.000
5.700
3.300
3.900
3.500
7.400
4.700
5.100
6.300
5.700
9.000
6.800
4.900
2.700
2.400
5.400
6.100
5.100
3.300
7.300
7.400
5.300
5.000
4.500
7.700
Samlet
2020-25
20.900
17.400
16.300
23.000
19.900
20.400
19.400
26.300
6.600
19.300
11.300
13.400
12.300
24.000
16.500
17.500
21.200
19.300
28.000
22.300
17.100
9.300
8.300
18.400
20.600
17.100
11.700
23.700
24.100
18.100
17.400
15.700
25.200
Side 10 af 11
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm. om, hvor meget den gennemsnitlige boligejer i enhver af landets 98 kommuner vil få i skattelettelse, hvis skattestoppet på boliger fortsætter indtil 2025, til skatteministeren
1744947_0011.png
Tabel 3
fortsat. Ændring i summen af boligskattebetalingen og skatteværdien af rentefradraget i
forløb 2 opdelt på kommuner fra 2020 til 2025
Kr. (2017-niveau)
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
Anm.: Se under tabel 1.
Kilde: Lovmodellen samt egne beregninger.
2020
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2021
1.800
1.900
1.900
1.600
1.500
900
1.100
1.700
1.500
1.800
1.800
1.700
1.900
1.600
2.000
2.400
1.500
1.100
1.600
1.300
1.100
1.300
1.500
1.600
1.600
1.300
1.800
1.700
1.400
1.500
1.900
1.400
2022
3.500
3.700
3.600
2.900
2.700
1.400
1.700
3.200
2.600
3.500
3.600
3.200
3.800
2.700
4.100
5.000
2.700
1.900
2.900
2.100
1.800
2.200
2.800
2.800
2.800
2.200
3.000
3.100
2.400
2.700
3.700
2.500
2023
5.100
5.300
5.300
4.100
3.800
1.900
2.200
4.600
3.400
5.100
5.300
4.500
5.600
3.600
6.100
7.500
3.600
2.400
4.100
2.600
2.400
2.900
3.800
3.900
3.700
2.900
3.900
4.300
3.300
3.700
5.400
3.300
2024
6.700
7.000
6.900
5.200
4.700
2.300
2.700
5.900
4.100
6.700
6.900
5.800
7.400
4.400
8.200
10.200
4.400
2.900
4.900
3.200
2.800
3.500
4.800
4.800
4.600
3.600
4.800
5.400
4.000
4.600
7.100
4.100
2025
7.800
8.200
8.100
5.800
5.200
2.700
3.100
6.800
4.600
7.800
8.000
6.600
8.800
5.000
10.000
12.700
4.900
3.300
5.500
3.600
3.200
4.000
5.400
5.500
5.300
4.100
5.500
6.200
4.600
5.200
8.400
4.700
Samlet
2020-25
25.000
26.000
25.900
19.600
17.900
9.100
10.800
22.300
16.400
24.900
25.600
21.900
27.600
17.400
30.300
37.900
17.100
11.600
19.000
12.700
11.300
13.900
18.300
18.600
18.000
14.200
19.000
20.600
15.600
17.700
26.400
16.000
Side 11 af 11