Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1564735_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 19
Offentligt
21. oktober 2015
J.nr. 15-2973687
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 9. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om der i antagelserne om adfærdsvirkninger ved at sænke topskatten er taget højde for, at et stigende antal topskattebetalere er ansat på kontrakter uden øvre arbejdstid, til skatteministeren
1564735_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste staten i tabt provenu, hvis topskatteprocenten
sænkes med 1, 3, 5 og 10 procentpoint
Svar
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Derudover skal det understreges, at en eventuel nedsættelse af topskatten skal ses i sam-
menhæng med de positive dynamiske effekter, som sådan en nedsættelse kan have. Det
kan fx styrke arbejdsudbuddet og produktiviteten, ligesom det kan gøre det mere attrak-
tivt at uddanne sig. Disse fordele skal afvejes overfor fordelingspolitiske hensyn. Det
bemærkes, at regeringen endnu ikke har taget stilling til indholdet i den kommende skatte-
reform.
Topskattesatsen er efter gældende regler 15 pct. Dog medfører det skrå skatteloft et ned-
slag, således at topskattesatsen i en gennemsnitskommune er 14,97 pct.
1
Topskattegræn-
sen er i 2022, når 2012-skattereformen er fuldt indfaset, 482.500 kr. (2015-niveau).
Topskatten skønnes at medføre et provenu på ca. 14,0 mia. kr. i 2022 (2015-niveau), når
2012-skattereformen er fuldt indfaset. En reduktion af satsen samt en parallel reduktion
af det skrå skatteloft på 1 pct.-point skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 0,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes et mindreprovenu på ca.
0,5 mia. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en reduktion af topskattesatsen
Reduktion af topskattesats (pct.-point)
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Virkning efter tilbageløb
Adfærd
Virkning efter tilbageløb og effekt på ar-
bejdsudbud
1
-0,9
-0,7
0,2
-0,5
3
-2,8
-2,1
0,7
-1,4
5
-4,7
-3,5
1,1
-2,4
10
-9,4
-7,1
1,9
-5,2
Anm: Forudsat parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst. Der er set bort fra eventuelle deltagelseseffekter, der vurderes kun
at have marginal betydning ved en topskatteændring.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Baseret på indkomstdata fra 2013.
Der gøres opmærksom på, at beregningen af det dynamiske provenu i det aktuelle svar er
baseret på ændrede forudsætninger i forhold til tidligere skøn over konsekvenserne af en
ændring af topskatten. Således blev der ved forhøjelsen af topskattegrænsen i 2012-
1
Den gennemsnitlige skattenedsættelse af topskatten som følge af det skrå skatteloft er beregnet ud fra den gennemsnitlige
kommunale skattesats, dvs. de kommunale skattesatser vægtet med det kommunale udskrivningsgrundlag.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om der i antagelserne om adfærdsvirkninger ved at sænke topskatten er taget højde for, at et stigende antal topskattebetalere er ansat på kontrakter uden øvre arbejdstid, til skatteministeren
1564735_0003.png
skattereformen med udgangspunkt i de på det tidspunkt gældende regler og satser mv.
anvendt en selvfinansieringsgrad på ca. 45 pct.
I nærværende svar er der gennemført konkrete beregninger af arbejdsudbudsvirkningen
med udgangspunkt i de regler og satser mv., der vil gælde, når 2012-skattereformen er
fuldt indfaset (dvs. i 2022). Disse beregninger giver anledning til noget mindre selvfinan-
sieringsgrader på ca. 27-35 pct. Det afspejler bl.a., at udgangspunktet for beregningen er
ændret i forhold til tidligere (bl.a. fordi topskattegrænsen er forhøjet som følge af 2012-
skattereformen), samt at selvfinansieringsgraden af de hypotetiske nedsættelser af top-
skattesatsen (på hhv. 1, 3, 5 og 10 pct.point) må antages at være marginalt aftagende med
størrelsen af nedsættelsen.
2
Der er endvidere set bort fra eventuelle deltagelseseffekter, der vurderes kun at have mar-
ginal betydning for en topskatteændring.
2
Dertil kommer, at beregningerne af adfærd er foretaget på lovmodellen, hvilket ligeledes kan medføre justeringer i forhold
til tidligere beregninger foretaget på Skatteministeriets StØV-model.
Side 3 af 3