Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1564734_0001.png
6. november 2015
J.nr. 15-3065808
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 71 af 28. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om der i antagelserne om adfærdsvirkninger ved at sænke topskatten er taget højde for, at et stigende antal topskattebetalere er ansat på kontrakter uden øvre arbejdstid, til skatteministeren
1564734_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 19 (2015-16)
oplyse, om der i antagelserne om adfærdsvirkninger ved at sænke topskatten er taget høj-
de for, at et stigende antal topskatteydere er ansat på kontrakter uden øvre arbejdstid, og
dermed ikke vil få et øget incitament til at øge deres arbejdstid?
Svar
I besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 19 af 9. oktober 2015 bygger beregningerne af
adfærdsvirkningerne på en forudsætning om, at de personer, der er i beskæftigelse på
arbejdsmarkedet, i gennemsnit øger deres arbejdsudbud (i timer), når marginallønnen
efter skat øges, jf. også besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål nr. 70 af 28. oktober 2015.
Hvis der er tale om en fast månedsløn uden overtidsbetaling, vil en stigning i arbejdsom-
fanget ikke umiddelbart medføre større løn. Imidlertid kan gevinsten ved individuelle
tillæg eller forfremmelse også øges ved en nedsættelse af marginalskatten, hvilket øger
tilskyndelsen til at arbejde mere. Derudover er der mulighed for at tage et bijob eller at
skifte til et andet arbejde, hvor indkomsten i højere grad afhænger af arbejdstiden. Ende-
lig vil et mere udbredt individuelt ønske om at øge indkomsten gennem længere arbejds-
tid på lidt længere sigt kunne påvirke den aftalte arbejdstid, herunder også (mini-
mums)arbejdstiden i kontrakter uden øvre arbejdstid.
Selvom topskatteydere ansat på kontrakter uden øvre arbejdstid ikke opnår en automatisk
økonomisk gevinst ved at øge deres arbejdstid, udelukker det således ikke, at en nedsæt-
telse af topskatten kan styrke skattegrundlaget via større arbejdsudbud.
Side 2 af 2