Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1677919_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 244
Offentligt
14. marts 2016
J.nr. 16-0179015
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 244 af 15. februar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om, hvordan provenuskønnet i lovforslag nr. L 61 vil se ud, hvis salget for 2016 de facto bliver henholdsvis 800 stk., 1.000 stk., 1.200 stk. og 1.500 stk., til skatteministeren
1677919_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om han finder det tilfredsstillende, betryggende og holdbart, at
Skatteministeriet og Energistyrelsen tilsyneladende ikke anvender de samme prognoser
for det samme område, jf. artiklen "Regeringen er ved at køre elbilen i grøften" bragt i
Information den 30. december 2015.
Svar
Det er Skatteministeriet og mig som skatteminister, der er ansvarlig for vurderingen af de
provenumæssige konsekvenser af lovændringer indenfor mit ressortområde.
Ved vurderingen af de statsfinansielle konsekvenser af indfasning af elbilerne i registre-
ringsafgiften er prognosen for udviklingen i salget af elbiler meget central.
Den centrale betydning af forventningerne til udviklingen i salget af elbiler kan anskuelig-
gøres ved, at se på den seneste 3-årige afgiftsfritagelse for elbilerne, der løb i perioden
2013-2015. Forlængelsen af afgiftsfritagelsen indgik i lovforslag nr. L 197 fremsat den 14.
august 2012. Her fremgår det, at Skatteministeriet med betydelig usikkerhed forventede,
at der ville blive nyregistreret 5.000 elbiler i perioden, fordelt med 1.000 stk. i 2013 og
2.000 stk. i 2014 og 2015,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Forudsætninger om salget af elbiler og mindreprovenu ved afgiftsfritagelsen for elbiler
2013-2015 sammenholdt med faktisk udvikling
2016-niveau – mio. kr.
Ifølge lovforslag L 197 fremsat d. 14-8-2012
Antal elbiler – stk.
Umiddelbart mindreprovenu
1.000
140
2.000
280
2.000
280
5.000
700
2013
2014
2015
I alt
Nedjustering af forventet antal elbiler - juni 2013
Antal elbiler – stk.
Umiddelbart mindreprovenu
Faktisk udvikling
Antal elbiler inkl. varebiler – stk.
- heraf personbiler – stk.
Skønnet umiddelbart mindreprovenu
Kilde: Skatteministeriet
600
90
1.200
160
1.500
190
3.300
440
647
533
100
1.612
1.561
320
4.603
4.327
1.370
6.862
6.421
1.790
Forventningerne til antallet af nyregistrerede elbiler blev dog nedjusteret allerede i juni
2013, som følge af at der i de første måneder af 2013 blev solgt færre elbiler end forven-
tet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om, hvordan provenuskønnet i lovforslag nr. L 61 vil se ud, hvis salget for 2016 de facto bliver henholdsvis 800 stk., 1.000 stk., 1.200 stk. og 1.500 stk., til skatteministeren
1677919_0003.png
Nedjusteringen medførte, at det forventede antal elbiler i 2013 kom til at stemme godt
overens med det faktiske antal, mens nedjusteringerne i 2014 og 2015 har betydet, at det
forudsatte salg kom længere væk fra det faktiske salg.
Det understreger, at det er meget usikkert at forudsige det forventede antal solgte elbiler.
Den store afvigelse i forhold til det faktiske antal solgte elbiler skal bl.a. ses i lyset af, at de
luksusprægede elbiler først kom på markedet i Danmark i efteråret 2013. På tidspunktet
for udarbejdelsen af prognoserne var det ikke muligt at forudsige, at de ville blive så po-
pulære, som det senere har vist sig, de blev.
Tabellen illustrerer i øvrigt også, at ikke blot antallet af elbiler, men også det gennemsnit-
lige afgiftstab pr. bil har betydning for mindreprovenuet. Det samlede elbilsalg i 2013-
2015 blev således ca. dobbelt så højt som forventet, mens det umiddelbare provenutab
skønnes at være ca. fire gange så højt som forventet. Det skal igen ses i lyset af de luksus-
prægede elbilers uforudsete udbredelse.
Ved udarbejdelsen af Skatteministeriets prognose over salget af elbiler frem mod 2020 er
der taget udgangspunkt i, hvordan salget af elbiler vil udvikle sig ved en videreførelse af
den tidligere afgiftsfritagelse. Erfaringerne fra Norge igennem de senere år viser, at salget
af elbiler kan udvikle sig meget hurtigt. Skatteministeriet har tilsvarende lagt til grund, at
nyregistreringerne vil fortsætte med at vokse hurtigt frem mod 2020 ved en afgiftsfritagel-
se, jf. besvarelsen af SAU L 61 – spørgsmål 4.
1
Det giver en meget hurtig vækst i antallet
af elbiler frem mod 2020 ved fortsat afgiftsfritagelse, som ligner den, der er set i Norge i
de senere år.
Med udgangspunkt i fremskrivningen ved en afgiftsfritagelse har Skatteministeriet heref-
ter beregnet, hvordan prisændringerne som følge af indfasningen af elbilerne i registre-
ringsafgiften kan skønnes at reducere salget af elbiler i forhold til en videreførelse af af-
giftsfritagelsen.
I øvrigt kan jeg henvise til mit brev til spørgeren om samme emne, som spørgeren har
oversendt til udvalget, hvoraf det fremgår, at Skatteministeriet og Energistyrelsen løbende
drøfter de fremskrivninger og forudsætninger, der blandt andet anvendes ved vurdering
af ny lovgivning, jf. SAU, alm. del, bilag 110.
1
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l61/spm/4/svar/1287289/1580782.pdf
Side 3 af 3