Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1676733_0001.png
14. oktober 2016
J.nr. 16-1429654
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 705 af 21. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om at kommentere artiklen bragt på Berlingske Business den 19. september 2016 Skat til bilforhandler: Utilfreds med afgørelse? Klagegebyret er 84.000, til skatteministeren
1676733_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere artiklen bragt på Berlingske Business den 19. september
2016 ”Skat til bilforhandler: Utilfreds med afgørelse? Klagegebyret er 84.000”.
Svar
Artikelserien bragt i Berlingske Business den 19. og 20. september 2016 vedrører nogle
konkrete sager ved Landsskatteretten, som jeg ikke kan kommentere på.
Jeg kan dog mere generelt informere Folketinget om reglerne for klagegebyrer i skattefor-
valtningsloven.
I situationer, hvor der er tvivl om, hvorvidt der er tale om én eller flere klager, træffer
Skatteankestyrelsen, som en uafhængig klagemyndighed, beslutning herom. I relation
hertil træffes der også beslutning om, hvorvidt der skal betales et eller flere klagegebyrer.
Det betyder således, at i tilfælde, hvor der af klageren eller klagerens partsrepræsentant
indgives én klage, og der alene indbetales ét klagegebyr, vil Skatteankestyrelsen efterprøve,
om det er korrekt, at der kun er tale om én klage og dermed ét klagegebyr. Der vil ofte
være en forudgående dialog med klageren eller klagerens partsrepræsentant om spørgsmå-
let.
Ligeledes vil Skatteankestyrelsen i tilfælde, hvor klageren eller klagerens partsrepræsentant
af egen drift indgiver flere klager og indbetaler flere klagegebyrer, efterprøve, om dette er
korrekt. Finder Skatteankestyrelsen, at der alene er tale om én klage og ét klagegebyr,
underretter Skatteankestyrelsen klageren eller klagerens partsrepræsentant herom og re-
turnerer de for meget indbetalte klagegebyrer. I disse situationer vil der igen ofte være en
indledende dialog mellem Skatteankestyrelsen og klageren eller klagerens partsrepræsen-
tant om spørgsmålet.
Side 2 af 2