Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1675642_0001.png
12. oktober 2016
J.nr. 16-1424882
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 704 af 21. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/9-16 fra Jørgen René Byrholt vedrørende inddrivelse af visse offentlige udeståender, til skatteministeren
1675642_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. september 2016 fra Jørgen René Byr-
holt vedr. inddrivelse af visse offentlige udeståender, jf. SAU alm. del – bilag 283.
Svar
Henvendelsen fra Jørgen René Byrholt indeholder forslag om at overdrage inddrivelsen af
visse offentlige gældsposter (fordringer), herunder kommunalt ejede forsyningsselskabers
fordringer og fordringer mod skyldnere bosat i udlandet, til private aktører.
Min principielle holdning er, at jeg som udgangspunkt er positiv over for private aktørers
tilbud om at overtage inddrivelsen af dele af de offentlige gældsposter.
SKAT har som oplyst i regeringens handleplan ”SKAT ud af krisen” fra september 2015
og investeringsplanen ”Et nyt skattevæsen” fra august 2016 aktuelt betydelige udfordrin-
ger med at få inddrevet den gæld, som borgere og virksomheder skylder til det offentlige,
fordi det i efteråret 2015 var nødvendigt at stoppe al automatiseret inddrivelse via it-
inddrivelsessystemet EFI. Grundige analyser viste, at der for en stor mængde gældsposter,
og det gælder også de kravtyper, som Jørgen René Byrholt omtaler, er tvivl om gyldighe-
den, da de f.eks. ikke er registreret med korrekte data, så det ikke er muligt at se, om
gældsposterne er forældede. Det betyder konkret, at disse gældsposter ikke lovligt kan
inddrives, før der igen er skabt sikkerhed for, at de eksisterende gældsposter er gyldige.
Derfor er det heller ikke muligt uden videre at antage private inkassobureauer til at bistå
med at få inddrevet gælden. Etablering af et samarbejde om udførelse af inddrivelsesop-
gaven med sådanne aktører vil være særdeles kompleks på nuværende tidspunkt, bl.a.
fordi der er så store problemer med datakvaliteten af gældsposterne.
Herudover har de private aktører ikke de nødvendige systemer og værktøjer til at løse
opgaven. F.eks. er to af de mest effektive inddrivelsesredskaber - modregning og lønin-
deholdelse - baseret på en omfattende it-understøttelse med integrationer mellem flere af
SKATs systemer, og de kan derfor ikke gennemføres manuelt. Lønindeholdelse gennem-
føres således via SKATs forskudssystem ved at forhøje trækprocenten, som arbejdsgiver-
ne indeholder skat af indkomsten med.
Mange skyldnere har lav indkomst, der medfører, at de lovgivningsmæssigt er beskyttet
mod at få inddrevet deres restancer til det offentlige. Dette lavindkomstværn vil skulle
respekteres og kunne håndteres af forsyningsselskaberne ved en opgaveovertagelse, lige-
som hensynet til ensartet behandling og retssikkerhed for den enkelte skyldner skal op-
retholdes. Det kræver løbende systemovervågning af skyldnernes indkomst- og formue-
forhold og samlede gældsbillede.
Den gældende lovgivning forudsætter, at inddrivelsesopgaven varetages af staten. En
uddelegering af inddrivelsesopgaven til private aktører vil derfor under alle omstændighe-
der forudsætte en lovændring. Det gælder også overdragelse til inddrivelse af de kommu-
nalt ejede forsyningsselskabers gældsposter, idet jeg ikke er enig i Jørgen René Byrholts
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/9-16 fra Jørgen René Byrholt vedrørende inddrivelse af visse offentlige udeståender, til skatteministeren
1675642_0003.png
vurdering af, at dette alene kræver en administrativ beslutning. Det fremgår udtrykkeligt
af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (§ 2, stk. 5 og 6), at disse forsyningsselska-
ber er omfattet af denne lov.
Endelig kan jeg bekræfte, at SKAT efter udløbet af rammeaftalens maksimale aftaleperio-
de den 30. november 2013 med Købmandsstandens Inkasso Service ikke har gennemført
et fornyet udbud på den begrænsede opgave med inddrivelse, der omfatter fordringstyper
og lande, for hvilke der ikke foreligger gensidige inddrivelsesaftaler eller konventioner
m.v. Håndteringen af den omhandlede inddrivelsesopgave, som også kræver sikkerhed
for gældsposternes gyldighed, vil blive prioriteret i forhold til den samlede genopretning
af inddrivelsesområdet.
Side 3 af 3