Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1562497_0001.png
2. november 2015
J.nr. 15-2943798
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 7. oktober 2015 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-15 fra Håndværksrådet vedrørende foretræde om reparationsgrænsen for trafikskadede biler, til skatteministeren
1562497_0002.png
Spørgsmål 7
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. oktober 2015 fra Håndværksrådet ved-
rørende foretræde om reparationsgrænsen for trafikskadede biler, jf. SAU alm. del - bilag
6.
Svar
Håndværksrådet ønsker foretræde for udvalget, som følge af at reparationsgrænsen sæn-
kes fra 75 pct. til 65 pct. fra 1. januar 2016.
Håndværksrådet anfører, at nedsættelsen af reparationsgrænsen for, hvornår trafikskadede
biler ikke kan genopbygges uden fornyet betaling af registreringsafgift, vil medføre endnu
større bilspild og dermed øget CO
2
-belastning. Rådet anfører, at det i 2014 var 2.852 bi-
ler, der blev repareret frem for skrottet, og dermed blev CO
2
-belastningen sænket med ca.
30.000 tons, når der kalkuleres med, at en ny produktion af en bil beløber sig til ca. 10
tons CO
2
.
Håndværksrådet finder det uhensigtsmæssigt, at alle skader skal opgøres i nye dele.
Hertil bemærkes, at den omtalte nedsættelse af reparationsgrænsen følger af ”Aftaler om
Vækstplan DK fra april 2013”. Det blev bl.a. aftalt midlertidigt at forhøje grænsen for
genopbygning af færdselsskadede biler og motorcykler fra 65 pct. 75 pct. Samtidigt blev
grænsen for, hvornår forsikringskunden skal tilbydes kontant erstatning, hævet fra 55 pct.
til 65 pct. Den midlertidige lempelse gælder årene 2014 og 2015.
De anførte betragtninger om CO
2
-udledning ser ud til at forudsætte, at der ikke er CO
2
-
udledning forbundet med fremstilling af biler på grundlag af trafikskadede biler, og at
disse reparerede eller genopbyggede biler vil have en lige så lang levetid og udlede samme
mængde CO
2
som nye biler. Det virker ikke sandsynligt.
Grundet den høje danske registreringsafgift kan det oftere betale sig at reparere biler her i
landet end i nabolande som fx Tyskland eller Sverige, hvor der ikke er registreringsafgift.
Det skyldes, at afgiften medfører langt højere genanskaffelsespriser for biler her i landet.
De fleste reparationer af biler og motorcykler vedrører almindelig løbende vedligehol-
delse. Omfanget af dette arbejde understøttes af registreringsafgiften, fordi registrerings-
afgiften alt andet lige øger bilernes økonomiske levetid.
Andre reparationer og genopbygninger vedrører skader på biler og motorcykler, der er
omfattet af en skadesforsikring. De nævnte reparationsgrænser gælder de forsikringsdæk-
kede reparationer og genopbygninger.
Umiddelbart kan det se ud til at give mening at genopbygge en trafikskadet bil eller mo-
torcykel, der har en værdi på f.eks. 100.000 kr. og er skadet for 70.000 kr. Besparelsen på
30.000 kr. skyldes imidlertid den danske registreringsafgift. I nabolande uden registre-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-15 fra Håndværksrådet vedrørende foretræde om reparationsgrænsen for trafikskadede biler, til skatteministeren
1562497_0003.png
ringsafgift vil en bil, der med hensyn til kørte kilometer, årgang mv. svarer til den genop-
byggede bil, kunne købes for måske 45.000 kr. (100.000 kr. ekskl. registreringsafgift). Ved
at undlade genopbygning kan samfundet imidlertid spare 25.000 kr. – nemlig forskellen
mellem omkostningen til genopbygning og prisen for den tilsvarende bil ekskl. afgift.
Reparationsgrænserne for færdselsskadede biler mv. har på den måde til formål at be-
grænse det samfundsøkonomiske tab ved reparation eller genopbygning af biler, der ikke
ville være blevet genopbygget, hvis der ikke havde været registreringsafgift. Derudover er
der en bagatelgrænse på 25.000 kr. Er udgifterne til skadens udbedring under 25.000 kr.
inkl. moms, kan bilen genopbygges uden fornyet betaling af registreringsafgift. Endvidere
kan der ved retablering af airbags fratrækkes et fast beløb på yderligere 5.120 kr.
Reglerne forhindrer ikke anvendelse af brugte dele. Vurdering af bilens værdi før skaden
og de udgifter, der skal afholdes for at udbedre skaden, foretages af forsikringsselskabets
taksator. Det anses ikke for tilstrækkeligt entydigt at pålægge taksator at opgøre reparatio-
nen med brugte reservedele. Der vil jo være stor uvished forbundet med, om de brugte
dele vil kunne skaffes inden for en acceptabel tidsramme og til hvilke priser.
For de biler, der er skadet mellem 55 pct. og 65 pct., skal forsikringsselskaberne efter de
midlertidige regler ikke tilbyde kontant erstatning. Disse biler vil derfor typisk blive repa-
reret for kunden med nye dele inden for en kort tidsramme. Når forsikringsselskaberne
efter 1. januar 2016 skal tilbyde kontant erstatning for denne gruppe biler, vil kunderne
som oftest takke ja. Forsikringsselskaberne bliver dermed ejere af de færdselsskadede bi-
ler. Og bilerne sælges som oftest videre til værksteder, der reparerer bilerne, herunder
med mulighed for at bruge brugte dele.
Følges Håndværksrådet ønske om, at gøre den midlertidige forhøjelse reparationsgrænsen
fra 65 pct. til 75 pct. permanent, kan det varige provenutab skønnes til ca. 120 mio. kr.
Side 3 af 3