Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679024_0001.png
24. oktober 2016
J.nr. 16-1440098
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 697 af 20. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange flere kroner og øre vil den gennemsnitlige boligejer i de ti danske kommuner, hvor gennemsnitsejeren i dag betaler mest i grundskyld, skulle betale i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis hverken ejendomsværdiskatten eller grundskylden er omfattet af et skattestop eller en fastfrysning efter år 2020, til skatteministeren
1679024_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange flere kroner og øre vil den gennemsnitlige boligejer i de ti danske kommu-
ner, hvor gennemsnitsejeren i dag betaler mest i grundskyld, skulle betale i hhv. perioder-
ne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis hverken ejendomsværdiskatten eller grund-
skylden er omfattet af et skattestop eller en fastfrysning efter år 2020?
Svar
Med skattestoppet fra 2001 blev ejendomsværdiskatten omfattet af det såkaldte nominal-
princip, der indebærer, at ejendomsværdiskatten i dag bliver beregnet på baggrund af det
mindste af den nuværende vurdering, 2002-vurderingen eller 2001-vurderingen tillagt 5
pct. Det har betydet, at ejendomsværdiskatten for langt de fleste boligejere har været no-
minelt fastholdt siden starten af 2000’erne. Derved har ejendomsværdiskatten adskilt sig
fra de fleste andre skatter under skattestoppet, hvor skattesatsen – og ikke skattebetalin-
gen i kr. og øre – er fastholdt. Grundskylden har siden 2003 været omfattet af en stig-
ningsbegrænsningsregel, der begrænser stigninger til makismalt 7 pct. årligt.
Regeringen vil sikre tryghed for boligejerne, også efter 2020, hvor den nuværende aftale
om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Det sikrer en forlængelse af det
nuværende skattestop imidlertid ikke. Det skyldes blandt andet, at grundskylden vil stige
markant i årene efter 2020, hvis de nuværende regler fastholdes. Derfor har regeringen
foreslået, at det nuværende skattestop erstattes af et nyt og forbedret boligskattestop fra
2021, som gælder både ejendomsværdiskatten og grundskylden.
Regeringens forslag betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste bo-
ligejere vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til gældende
regler. Samtidige aflyses store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers havde i
udsigt. Regeringens forslag betyder, at de samlede boligskatter i 2040 vil være omkring 10
mia. kr. (2017-niveau) lavere i forhold til gældende regler.
En vurdering af effekten af ikke at fortsætte nominalprincippet for ejendomsværdiskatten
efter 2020 forudsætter en stillingtagen til, hvad der konkret skal ske med boligskatterne
efter 2020.
I nedenstående beregninger er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af
nominalprincippet for ejendomsværdiskatten i 2021 indebærer følgende:
Den aktuelle vurdering benyttes som beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten,
dog med en årlig stigningsbegrænsning (§9a).
Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse af pro-
gressionsgrænsen, der reguleres efter personskattelovens §20 fra 2002 og frem. Der-
ved bliver progressionsgrænsen 4.380.000 kr. i 2021.
Fastfrosne nedslag (§9b), der blev oprettet i forbindelse med skattestoppet, fjernes.
Dette forløb sammenlignes med et forløb, hvor ejendomsværdiskatten følger gældende
regler, mens reguleringsprocenten i stigningsbegrænsningsreglen for grundskyld sættes til
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange flere kroner og øre vil den gennemsnitlige boligejer i de ti danske kommuner, hvor gennemsnitsejeren i dag betaler mest i grundskyld, skulle betale i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis hverken ejendomsværdiskatten eller grundskylden er omfattet af et skattestop eller en fastfrysning efter år 2020, til skatteministeren
1679024_0003.png
0. Derved bliver begge boligskatter for langt de fleste boligejere nominelt fastholdt.
1
Det
betyder endvidere, at de forskelle, der er i boligejernes effektive grundskyldsbetaling i
2021, bliver gjort permanente. Eksempelvis vil nogle boligejere i 2021 betale grundskyld
af deres faktiske grundvurdering, mens andre vil betale grundskyld af fx 50 pct. af vurde-
ringen.
I begge forløb forudsættes det, at der kommer nye ejendomsvurderinger i 2018. I bereg-
ningerne er der anvendt nye foreløbige vurderinger for 2015 fra Skatteministeriets Im-
plementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE). Disse er fremskrevet med den for-
udsatte boligprisudvikling frem til 2018. Efter 2020 følger ejendomspriserne beregnings-
tekniske forudsætninger i 2025-planen.
På baggrund af de ovenstående forudsætninger skønnes det, at den gennemsnitlige bolig-
ejer i de ti danske kommuner, hvor gennemsnitsejeren i dag betaler mest i grundskyld, i
forløbet, hvor nominalprincippet for ejendomsværdiskatten ophæves og nuværende skat-
tesatser fastholdes uændrede, vil skulle betale 20.300-51.800 kr. mere samlede boligskatter
i 2025 sammenlignet med 2020 og 35.600-104.200 kr. mere i 2035.
I 2025 er skatten mellem 24.700-58.200 højere end i forløbet, hvor nominalprincippet for
ejendomsværdiskatten fastholdes, og reguleringsprocenten for stigningsbegrænsningsreg-
len sættes til 0. I 2035 er forskellen steget til 48.900-120.900 kr.,
jf. tabel 1.
1
For ejendomsværdiskatten kan skattebetalingen under gældende regler stige, hvis vurderingen i udgangspunktet ligger
under 2001-02 vurderingen. For grundskylden indebærer en reguleringsprocent på 0, at grundskyldsbetalingen kan falde
men aldrig stige.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange flere kroner og øre vil den gennemsnitlige boligejer i de ti danske kommuner, hvor gennemsnitsejeren i dag betaler mest i grundskyld, skulle betale i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis hverken ejendomsværdiskatten eller grundskylden er omfattet af et skattestop eller en fastfrysning efter år 2020, til skatteministeren
1679024_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig årlig boligskat pr. ejerbolig i udvalgte kommuner
Kr. (2017-niveau)
Rudersdal
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Hørsholm
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Lyngby-
Taarbæk
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Dragør
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Ballerup
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Helsingør
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Gentofte
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Hvidovre
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Rødovre
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
Gribskov
Nominelt skattestop på begge boligskatter
Ophævelse af nominelt skattestop
Forskel
2020
58.900
58.900
0
56.600
56.600
0
49.200
49.200
0
38.900
38.900
0
39.700
39.700
0
40.800
40.800
0
51.300
51.300
0
36.300
36.300
0
35.500
35.500
0
36.600
36.600
0
2025
51.500
101.400
49.900
49.600
94.600
45.000
43.100
86.800
43.700
34.000
64.000
30.000
34.800
85.100
50.300
35.700
62.300
26.600
44.900
103.100
58.200
31.800
57.400
25.600
31.100
55.800
24.700
32.100
58.300
26.200
2030
45.100
131.800
86.700
43.400
119.100
75.700
37.700
115.700
78.000
29.900
80.000
50.100
30.500
101.500
71.000
31.300
73.100
41.800
39.400
144.500
105.100
27.900
70.800
42.900
27.300
68.500
41.200
28.100
70.000
41.900
2035
39.600
138.000
98.400
38.100
122.300
84.200
33.100
123.700
90.600
26.300
85.500
59.200
26.800
110.000
83.200
27.500
76.400
48.900
34.600
155.500
120.900
24.500
77.200
52.700
23.900
74.600
50.700
24.800
74.700
49.900
Anm: Ophævelse af nominelt skattestop er beregnet under forudsætning af, at de gældende skattesatser fastholdes.
Kilde: Egne beregninger
De stigende boligskatter i forløbet med ophævelsen af nominalprincippet, hvor de nuvæ-
rende skattesatser samtidig fastholdes uændrede, er en konsekvens af, at ejendomsværdi-
beskatningen for alt de fleste boligejere skifter fra at være baseret på SKAT’s 2001/2002-
vurderinger til den aktuelle – og typisk væsentligt højere – vurdering, uden at skattesat-
serne sættes tilsvarende ned.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 697: Spm. om, hvor mange flere kroner og øre vil den gennemsnitlige boligejer i de ti danske kommuner, hvor gennemsnitsejeren i dag betaler mest i grundskyld, skulle betale i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis hverken ejendomsværdiskatten eller grundskylden er omfattet af et skattestop eller en fastfrysning efter år 2020, til skatteministeren
1679024_0005.png
Stigningen begrænses dog på kort sigt delvist af den stigningsbegrænsningsregel, der er i
ejendomsværdibeskatningsloven (§9a). Denne regel begrænser typisk de årlige stigninger i
ejendomsværdiskatten til 20 pct. og indebærer, at den umiddelbart forventede stigning i
provenuet fra ejendomsværdiskatten indtræffer gradvist over en 10-årig periode efter
2020.
Til sammenligning indebærer et forløb, hvor nominalprincippet på ejendomsværdiskatten
fortsættes og reguleringsprocenten for grundskylden sættes til 0, en real udhuling af skat-
ten over perioden 2021-2035. Det indebærer et mindreprovenu, som vil skulle modgås af
en tilsvarende finanspolitisk konsolidering for at undgå en svækkelse af de offentlige fi-
nanser.
Side 5 af 5