Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679039_0001.png
24. oktober 2016
J.nr. 16-1440077
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 692 af 20. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 692: Spm. om, hvor meget mere vil boligejerne skulle betale til statskassen i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis skattestoppet på ejendomsværdiskatten ophører efter år 2020 og grundskylden kan stige, til skatteministeren
1679039_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget mere vil boligejerne skulle betale til statskassen i hhv. perioderne 2020-2025,
2020-2030 og 2020-2035, hvis skattestoppet på ejendomsværdiskatten ophører efter år
2020 og grundskylden kan stige, fordi den ikke er fastfrosset, end en situation med et
nominelt skattestop for både ejendomsværdiskat og grundskyld?
Svar
Med skattestoppet fra 2001 blev ejendomsværdiskatten omfattet af det såkaldte nominal-
princip, der indebærer, at ejendomsværdiskatten i dag bliver beregnet på baggrund af det
mindste af den nuværende vurdering, 2002-vurderingen eller 2001-vurderingen tillagt 5
pct. Det har betydet, at ejendomsværdiskatten for langt de fleste boligejere har været no-
minelt fastholdt siden starten af 2000’erne. Derved har ejendomsværdiskatten adskilt sig
fra de fleste andre skatter under skattestoppet, hvor skattesatsen – og ikke skattebetalin-
gen i kr. og øre – er fastholdt. Grundskylden har siden 2003 været omfattet af en stig-
ningsbegrænsningsregel, der begrænser stigninger til makismalt 7 pct. årligt.
Regeringen vil sikre tryghed for boligejerne, også efter 2020, hvor den nuværende aftale
om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Det sikrer en forlængelse af det
nuværende skattestop imidlertid ikke. Det skyldes blandt andet, at grundskylden vil stige
markant i årene efter 2020, hvis de nuværende regler fastholdes. Derfor har regeringen
foreslået, at det nuværende skattestop erstattes af et nyt og forbedret boligskattestop fra
2021, som gælder både ejendomsværdiskatten og grundskylden.
Regeringens forslag betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste bo-
ligejere vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til gældende
regler. Samtidige aflyses store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers havde i
udsigt. Regeringens forslag betyder, at de samlede boligskatter i 2040 vil være omkring 10
mia. kr. (2017-niveau) lavere i forhold til gældende regler.
En vurdering af effekten af ikke at fortsætte nominalprincippet for ejendomsværdiskatten
efter 2020 forudsætter en stillingtagen til, hvad der konkret skal ske med boligskatterne
efter 2020.
I nedenstående beregninger er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af
nominalprincippet for ejendomsværdiskatten i 2021 indebærer følgende:
Den aktuelle vurdering benyttes som beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten,
dog med en årlig stigningsbegrænsning (§9a).
Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse af pro-
gressionsgrænsen, der reguleres efter personskattelovens §20 fra 2002 og frem. Der-
ved bliver progressionsgrænsen 4.380.000 kr. i 2021.
Fastfrosne nedslag (§9b), der blev oprettet i forbindelse med skattestoppet, fjernes.
Det forudsættes, at der kommer nye ejendomsvurderinger i 2018. I beregningerne er der
anvendt nye foreløbige vurderinger for 2015 fra Skatteministeriets Implementeringscenter
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 692: Spm. om, hvor meget mere vil boligejerne skulle betale til statskassen i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis skattestoppet på ejendomsværdiskatten ophører efter år 2020 og grundskylden kan stige, til skatteministeren
1679039_0003.png
for Ejendomsvurderinger (ICE). Disse er fremskrevet med den forudsatte boligprisudvik-
ling frem til 2018. Efter 2020 følger ejendomspriserne beregningstekniske forudsætninger
i 2025-planen.
På baggrund af de ovenstående forudsætninger skønnes det, at provenuet fra ejendoms-
skatterne fra ejerboligejerne stiger fra 29 mia. kr. (2017-niveau) i 2020 til i 46 mia. kr. i
2025 og 59 mia. kr. i 2035, hvis nominalprincippet for ejendomsværdiskatten ophæves
efter 2020, og de nuværende skattesatser samtidig fastholdes uændrede,
jf. tabel 1.
Hertil
kommer ejendomsskatterne fra ikke-ejerboliger.
Tabel 1. Udviklingen i ejendomsskatteprovenuet fra ejerboliger 2020-2035 ved forskellige scenarier
Mia. kr. (2017-niveau)
Nominelt skattestop på begge boligskatter
- heraf grundskyld og dækningsafgifter
- heraf ejendomsværdiskat
Ophævelse af nominalprincippet efter 2020
og uændrede skattesatser
- heraf grundskyld og dækningsafgifter
- heraf ejendomsværdiskat
Forskel
- heraf grundskyld og dækningsafgifter
- heraf ejendomsværdiskat
2020
29,0
16,8
12,2
29,0
16,8
12,2
0,0
0,0
0,0
2025
25,4
14,4
11,0
46,0
19,4
26,7
20,7
5,0
15,7
2030
22,6
12,5
10,1
54,9
22,3
32,6
32,3
9,7
22,5
2035
20,3
11,1
9,3
59,0
25,5
33,5
38,7
14,5
24,2
Anm.: Ophævelse af nominelt skattestop er beregnet under forudsætning af, at de gældende skattesatser fastholdes.
Kilde: Egne beregninger
De højere boligskatter i forløbet med ophævelsen af nominalprincippet for ejendomsvær-
diskatten, hvor de nuværende skattesatser fastholdes uændrede, er en konsekvens af, at
ejendomsværdibeskatningen for langt de fleste boligejere skifter fra at være baseret på
SKAT’s 2001/2002-vurderinger til den aktuelle – og typisk væsentligt højere – vurdering,
uden at skattesatserne sænkes tilsvarende.
Stigningen begrænses dog på kort sigt delvist af den stigningsbegrænsningsregel, der er i
ejendomsværdibeskatningsloven (§9a). Denne regel begrænser typisk de årlige stigninger i
ejendomsværdiskatten til 20 pct. og indebærer, at den umiddelbart forventede stigning i
provenuet fra ejendomsværdiskatten indtræffer gradvist over en 10-årig periode efter
2020.
Til sammenligning indebærer et forløb, hvor nominalprincippet på ejendomsværdiskatten
fortsættes og reguleringsprocenten for grundskylden sættes til 0, en real udhuling af pro-
venuet fra 29,0 mia. kr. (2017-niveau) i 2020 til godt 20 mia. kr. i 2035. Dvs. et fald på
knap 9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
En reguleringsprocent på 0 for grundskylden indebærer, at grundskylden for den enkelte
bolig fastholdes nominelt uændret efter 2020 (med mindre grundvurderingen sættes ned
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 692: Spm. om, hvor meget mere vil boligejerne skulle betale til statskassen i hhv. perioderne 2020-2025, 2020-2030 og 2020-2035, hvis skattestoppet på ejendomsværdiskatten ophører efter år 2020 og grundskylden kan stige, til skatteministeren
1679039_0004.png
under beskatningsgrundlaget). Dermed gøres de forskelle, der i øjeblikket er i beskatnin-
gen mellem ellers sammenlignelige ejendomme som følge af stigningsbegrænsningsreglen
for grundskyld, permanente.
En reguleringsprocent på 0 for grundskylden indebærer et mindreprovenu, som vil skulle
modgås af en tilsvarende finanspolitisk konsolidering for at undgå en svækkelse af de
offentlige finanser.
Side 4 af 4