Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679041_0001.png
24. oktober 2016
J.nr.16-1440074
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 691 af 20. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om, hvor mange personer vil blive ramt af stigende ejendomsværdiskat, hvis den ikke er omfattet af et skattestop efter år 2020, til skatteministeren
1679041_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange personer vil blive ramt af stigende ejendomsværdiskat, hvis den ikke er om-
fattet af et skattestop efter år 2020?
Svar
Med skattestoppet fra 2001 blev ejendomsværdiskatten omfattet af det såkaldte nominal-
princip, der indebærer, at ejendomsværdiskatten i dag bliver beregnet på baggrund af det
mindste af den nuværende vurdering, 2002-vurderingen eller 2001-vurderingen tillagt 5
pct. Det har betydet, at ejendomsværdiskatten for langt de fleste boligejere har været no-
minelt fastholdt siden starten af 2000’erne. Derved har ejendomsværdiskatten adskilt sig
fra de fleste andre skatter under skattestoppet, hvor skattesatsen – og ikke skattebetalin-
gen i kr. og øre – er fastholdt.
Regeringen vil sikre tryghed for boligejerne, også efter 2020, hvor den nuværende aftale
om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber. Det sikrer en forlængelse af det
nuværende skattestop imidlertid ikke. Det skyldes blandt andet, at grundskylden vil stige
markant i årene efter 2020, hvis de nuværende regler fastholdes. Derfor har regeringen
foreslået, at det nuværende skattestop erstattes af et nyt og forbedret boligskattestop fra
2021, som gælder både ejendomsværdiskatten og grundskylden.
Regeringens forslag betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste bo-
ligejere vil dermed opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til gældende
regler. Samtidige aflyses store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers havde i
udsigt. Regeringens forslag betyder, at de samlede boligskatter i 2040 vil være omkring 10
mia. kr. (2017-niveau) lavere i forhold til gældende regler. Det er således regeringens
holdning, at man bør se på udviklingen i de samlede boligskatter, ikke kun ejendomsvær-
diskatten.
En vurdering af effekten af ikke at fortsætte nominalprincippet for ejendomsværdiskatten
efter 2020 forudsætter en stillingtagen til, hvad der konkret skal ske med boligskatterne
efter 2020.
I nedenstående beregninger er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af
nominalprincippet for ejendomsværdiskatten i 2021 indebærer følgende:
Den aktuelle vurdering benyttes som beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten,
dog med en årlig stigningsbegrænsning (§9a).
Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse af pro-
gressionsgrænsen, der reguleres efter personskattelovens §20 fra 2002 og frem. Der-
ved bliver progressionsgrænsen 4.380.000 kr. i 2021.
Fastfrosne nedslag (§9b), der blev oprettet i forbindelse med skattestoppet, fjernes.
Det forudsættes, at der kommer nye ejendomsvurderinger i 2018. I beregningerne er der
anvendt nye foreløbige vurderinger for 2015 fra Skatteministeriets Implementeringscenter
for Ejendomsvurderinger (ICE). Disse er fremskrevet med den forudsatte boligprisudvik-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 691: Spm. om, hvor mange personer vil blive ramt af stigende ejendomsværdiskat, hvis den ikke er omfattet af et skattestop efter år 2020, til skatteministeren
1679041_0003.png
ling frem til 2018. Efter 2020 følger ejendomspriserne beregningstekniske forudsætninger
i 2025-planen.
På baggrund af de ovenstående forudsætninger skønnes det, at 95 pct. – svarende til
1.992.000 personer blandt de nuværende boligejere – vil komme til at betale en højere
ejendomsværdiskat i 2021, såfremt nominalprincippet for ejendomsværdiskatten ophæves
efter 2020 og de nuværende skattesatser fastholdes uændrede,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Antal personer, der påvirkes af stigende ejendomsværdiskat, hvis den ikke er omfattet af et
skattestop efter år 2020, og de nuværende skattesatser fastholdes uændrede
Pct.
Boligejere, der er ejendomsværdiskattepligtige i 2021
Boligejere med stigende ejendomsværdiskat i 2021 som følge
en af ophævelse af nominalprincippet efter 2020
100
95
Antal
2.105.000
1.992.000
Anm: Ophævelse af nominelt skattestop er beregnet under forudsætning af, at de gældende skattesatser fastholdes.
Opgørelsen er foretaget på baggrund af personer, der er ejendomsværdiskattepligtige i 2014, hvor ejendomsvurderinger og
skattebetalinger er fremskrevet til 2021. Beregningen tager således ikke hensyn til ændringer i demografien, boligmassen
og til- og fraflytningsmønstre mod 2021.
Kilde: Lovmodellen
Den store andel af boligejere, som kommer til at betale en højere ejendomsværdiskat ved
ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten, når skattesatserne fastholdes
uændrede, er en konsekvens af, at ejendomsværdibeskatningen for langt de fleste boligeje-
re skifter fra at være baseret på SKAT’s 2001/2002 vurderinger til den aktuelle – og ty-
pisk væsentligt højere – vurdering, uden at skattesatserne nedsættes tilsvarende.
Stigningen begrænses dog på kort sigt delvist af den stigningsbegrænsningsregel, der er i
ejendomsværdibeskatningsloven (§9a). Denne regel begrænser typisk de årlige stigninger i
ejendomsværdiskatten til 20 pct.
Boligejere, som på trods af skiftet ikke oplever en stigning, er dem, hvor den aktuelle
vurdering er grundlaget for beskatningen. Dvs. ejendomme, hvor den aktuelle vurdering
ligger under SKAT’s 2001/2002 vurdering.
Side 3 af 3