Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1676508_0001.png
14. oktober 2016
J.nr. 16-1498100
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 683 af 20. september 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 683: Spm. om at oversende en skematisk oversigt over penge anvendt til at lette topskatten i hhv. Skattereformen 2012 og helhedsplanen, til skatteministeren
1676508_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en skematisk oversigt over penge anvendt til at lette topskatten i
hhv. Skattereformen 2012 og helhedsplanen?
Svar
Med
Aftale om skattereform
fra 2012 blev indkomstgrænsen for, hvornår man skal betale
topskat forhøjet. Forhøjelsen indfases frem til 2022, hvor grænsen løftes fra 475.900 til
543.200 kr. (2017-niveau, opgjort før arbejdsmarkedsbidrag). I forbindelse med udarbej-
delse af lovforslaget skønnedes det umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 5,3 mia. kr.,
svarende til 2,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, når reformen er fuldt indfaset fra 2022,
jf. tabel 1.
Med
Helhedsplan – for et stærkere Danmark
nedsættes topskattesatsen med 5 pct.-point for
indkomster fra 543.200 kr. til 1 mio. kr. (før arbejdsmarkedsbidrag) i perioden 2017-2018.
Det årlige umiddelbare mindreprovenu reduceres en anelse efter 2018 som følge af ind-
fasningen af skattereformen fra 2012. Det udgør ca. 3,4 mia. kr. i 2022, svarende til ca. 1,6
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af at nedsætte topskatten, 2017-niveau
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2025
-------------------------------------------- Mia. kr. --------------------------------------------
Aftale om skattereform fra 2012:
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
3,12
2,36
1,30
3,20
2,42
1,33
3,60
2,72
1,50
3,65
2,76
1,52
3,82
2,88
1,59
4,45
3,36
1,85
4,69
3,54
1,95
5,09
3,84
2,11
5,19
3,92
2,16
5,27
3,98
2,19
5,27
3,98
2,19
Helhedsplan - for et stærkere Danmark:
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter
tilbageløb
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
1,93*
1,45
0,90
3,68
2,78
1,73
3,60
2,70
1,68
3,48
2,63
1,63
3,43
2,59
1,60
3,40
2,58
1,60
3,40
2,58
1,60
* Nedsættelsen indfases i 2017.
Anm.: Beløb vedr.
Aftale om skattereform
fra 2012 er opregnet fra 2013-niveau til 2017-niveau.
Kilde:
Aftale om skattereform:
Lovforslag til skattereform 2012.
Helhedsplan – for et stærkere Danmark:
Egne beregninger.
Det kan bemærkes, at der ved forhøjelsen af topskattegrænsen i
Aftale om skattereform
fra
2012 (med udgangspunkt i de på det tidspunkt gældende satser og regler mv.) blev an-
vendt en selvfinansieringsgrad på ca. 45 pct., mens selvfinansieringsgraden ved topskatte-
nedsættelsen i
Helhedsplan – for et stærkere Danmark
er ca. 38 pct. Den lidt lavere selvfinan-
sieringsgrad skyldes hovedsageligt, at topskattegrænsen i dag er højere, end den var ved
Aftale om skattereform
fra 2012.
Selvfinansieringsgraden er et udtryk for, hvor stort provenuet fra adfærdsvirkningen er i
forhold til provenuvirkningen efter tilbageløb. Størrelsen på selvfinansieringsgraden af-
hænger blandt andet af skattesatser og beløbsgrænser i udgangspunktet.
Side 2 af 2