Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
24. november 2015
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 66 (Alm. del) af 27.
oktober 2015 stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA)
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende generelle oplysninger om Skatteministeriets departe-
mentschefs opgaver, processen for tildeling af engangsvederlag m.v., samt oplyse
om der i Moderniseringsstyrelsen forelægger stillingsbetegnelse og KPI for Skat-
teministeriets departementschef? I bekræftende fald bedes disse oversendt til ud-
valget.
Svar
Der findes ikke nogen specifik oversigt over Skatteministeriets departementschefs
opgaver i Moderniseringsstyrelsen.
Processen for udmøntning af engangsvederlag og tillæg mv. til departementsche-
fer sker årligt på grundlag af en samlet vurdering af den enkelte departements-
chefs indsats, resultater og kvalifikationer. Vurderingen foretages af departe-
mentscheferne i Finansministeriet og Statsministeriet og på grundlag heraf træffer
finansministeren beslutning om udmøntning af engangsvederlag til departements-
cheferne. Eventuelle andre lønforbedringer gennem personlige tillæg mv. udmøn-
tes efter forhandling mellem Moderniseringsstyrelsen og Akademikerne.
Vurderingen af departementscheferne foretages på baggrund af de enkelte depar-
tementschefers selvevalueringer, samt andet relevant materiale, fx udtalelser fra
Folketingets Ombudsmand eller Rigsrevisionen. Som noget nyt indgik der i vur-
deringen af departementschefer for 2014 tre nøgletal for henholdsvis prognose-
præcision ift. driftsudgifter, husleje pr. årsværk og sygefravær. Nøgletallene for
Skatteministeriet for 2014 fremgår af vedlagte oversigt.
For så vidt angår stillingsbetegnelse for Skatteministeriets departementschef, kan
det oplyses, at departementschefens stillingsbetegnelse er departementschef, og at
han er ansat som tjenestemand i lønramme 41.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
Moderniseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 8000 · www.modst.dk