Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1562438_0001.png
26. oktober 2015
J.nr. 15-2350749
Ejendomme, Boer og Gæld
LH
Samrådsspørgsmål A, B og C om optjeningsprincipper
og velfærdsydelser til EU-borgere
- Tale til besvarelse af SAU samrådsspørgsmål A, B og C den 27. oktober 2015
Spørgsmål A
Vil ministeren arbejde for, at Danmark kan have et optje-
ningsprincip, der ikke tager hensyn til bopælsperioder, der
er tilbagelagt i andre medlemsstater, ved udbetaling af bør-
ne- og ungeydelsen og andre ydelser til EU-borgere?
Spørgsmål B
Hvilke lande i Europa forventer ministeren, at Danmark vil
kunne arbejde sammen med i forsvaret for retten til at be-
grænse udbetalingen af danske sociale ydelser til EU-
borgere, f.eks. ved at opretholde det i 2010 indførte optje-
ningsprincip?
Spørgsmål C
Ministeren bedes redegøre for, hvilke løsninger der er mu-
lighed for, at Danmark kan samarbejde med andre EU-
lande om i forhold til begrænsning af udbetaling af børne-
og ungeydelse.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2015 om samrådsspørgsmål A, B og C (børne- og ungeydelsen), til skatteministeren
1562438_0002.png
[Indledning]
Tak for indkaldelsen til dette samråd. Jeg er glad for at få mu-
lighed for her i Skatteudvalget at redegøre for regeringens po-
litik i relation til spørgsmålet om optjeningsprincipper og ud-
betaling af danske velfærdsydelser, herunder børnecheck, til
EU-borgere.
Da de tre stillede spørgsmål indbyrdes hænger sammen, har
jeg efter aftale med spørgeren valgt at besvare dem samlet.
[Regeringens overordnede holdning]
Regeringen har den opfattelse, at de fælles regler, der følger af
princippet om arbejdskraftens frie bevægelighed, skal være
baseret på sund fornuft og rimelighed. Og sådan er det ikke i
alle tilfælde efter de gældende regler.
Vi ønsker et EU, hvor folk kan søge derhen, hvor der mang-
ler ledige hænder. Vi vil ikke have et EU, hvor folk søger der-
hen, hvor de sociale ydelser er bedst.
Regeringen har grundlæggende den holdning, at de danske
velfærdsydelser, der er finansieret af de danske skatteydere,
skal forblive i Danmark. Og at de skal gå til dem, som arbej-
der, bor og bidrager til Danmark i en længere periode.
Men helt overordnet støtter regeringen selvfølgelig de grund-
læggende EU-regler, herunder princippet om arbejdskraftens
frie bevægelighed. Det er en hjørnesten i EU-samarbejdet og
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2015 om samrådsspørgsmål A, B og C (børne- og ungeydelsen), til skatteministeren
1562438_0003.png
det indre marked. Og en forudsætning for vækst og beskæfti-
gelse - både i Europa og i Danmark.
[Spørgsmål A – om at arbejde for anvendelsen af optjeningsprincipper)
Der spørges specifikt til, om jeg vil arbejde for, at Danmark
kan anvende optjeningsprincipper, der ikke tager hensyn til
bopælsperioder, der er tilbagelagt i andre medlemsstater fx
ved udbetaling af børne- og ungeydelse.
Det korte svar på spørgsmålet er ja. Og hvis jeg skal uddybe
det lidt - så vil jeg sige følgende:
Vi har i de danske regler om børnecheck og børnetilskud alle-
rede et optjeningsprincip på to år. Det holder vi fast i. For
EU-borgere skal vi dog tage hensyn til bopæls- eller beskæfti-
gelsesperioder, der er tilbagelagt i andre EU-lande. Det er en
konsekvens af de gældende EU-regler.
Regeringens holdning er, at EU-landene fuldt ud bør kunne
anvende regler om optjening inden for de rammer, som EU-
Traktaten giver.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2015 om samrådsspørgsmål A, B og C (børne- og ungeydelsen), til skatteministeren
1562438_0004.png
[De gældende EU-regler går klart for langt]
Og efter regeringens opfattelse går de EU-regler, der gælder i
dag altså klart for langt, når børn, der er bosat i et andet EU-
land, kan få børnecheck på dansk niveau, selvom deres foræl-
dre kun har arbejdet i Danmark i en ganske kort periode.
Det gælder eksempelvis udenlandske jordbærplukkere eller
andre sæsonarbejdere, som kun er kortvarigt i Danmark, men
alligevel kan få udbetalt ydelser til deres børn i hjemlandet.
Det mener jeg simpelthen ikke er rimeligt.
Derfor er regeringen også klar med flere forslag til ændringer,
når forordningen, som regulerer vandrende arbejdstageres ad-
gang til velfærdydelser, inden længe tages op til revision i EU.
Vi foreslår – hvilket vi også allerede gentagne gange har påpe-
get - at EU-reglerne ændres, så de tillader principper om op-
tjening eller indeksering af børnecheck til borgere fra andre
EU-lande.
Derudover vil vi arbejde for, at det bliver det land, som bør-
nene bor i, der skal udbetale børneydelser. Hvis bopælslandet
bliver ansvarligt for udbetalingen, vil det i mange tilfælde være
mere vidtgående end et optjeningsprincip.
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2015 om samrådsspørgsmål A, B og C (børne- og ungeydelsen), til skatteministeren
1562438_0005.png
[Regeringen arbejder med fuld styrke for ændringer]
Regeringen arbejder således med fuld styrke for at sikre, at de
nationale velfærdssystemer ikke bliver undergravet af EU-
regler. Og at EU ikke udvikler sig til en social union.
Det skal ske ved at ændre den danske lovgivning, hvor det er
nødvendigt. Og ved at arbejde sammen med ligesindede EU-
lande for at få ændret EU-lovgivningen om velfærdsydelser
for vandrende arbejdstagere, hvor det er muligt.
[Spørgsmål B – om samarbejde med andre europæiske lande]
I spørgsmål B spørges der til, hvilke europæiske lande Dan-
mark vil kunne arbejde sammen med for at begrænse udbeta-
lingen af danske sociale ydelser til EU-borgere.
[Intensiv dialog med andre lande]
Regeringen taler løbende med de andre lande – og også med
Kommissionen - om vores ønsker og for at skabe opbakning
til vores synspunkter.
Denne dialog har vi intensiveret, nu da der er et åbent vindue,
fordi Kommissionen er på vej til at fremsætte forslag til æn-
dring af forordningen om adgangen til velfærdsydelser for
vandrende arbejdstagere. Desuden skal reglerne om ydelser til
vandrende arbejdstagere også diskuteres i forbindelse med
UK’s ønske om genforhandling af forholdet til EU.
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2015 om samrådsspørgsmål A, B og C (børne- og ungeydelsen), til skatteministeren
1562438_0006.png
Så jeg og mine ministerkollegaer tager selvfølgelig emnet op
hver gang muligheden byder sig i forbindelse med møder med
udenlandske kollegaer og EU-kommissionen.
[Forskellige holdninger i EU-landene]
Men jeg må også understrege, at der er en stor gruppe lande,
der er skeptiske over for ændringer, fordi de mener, at det vil
stride mod EU-Traktatens principper om ligebehandling og
fri bevægelighed. Politisk er der således stor uenighed mellem
landene. Så det bliver vanskeligt. Men der er hos mange EU-
lande en erkendelse af, at vi bliver nødt til at se på disse fælles
spilleregler nu.
[Spørgsmål C – om mulige løsninger]
I spørgsmål C spørges der til, hvilke løsninger der er mulighed
for, at Danmark kan samarbejde med andre EU-lande om i
forhold til begrænsning af udbetaling af børnechecken.
Jeg har for så vidt allerede nævnt nogle mulige løsninger tidli-
gere, men vil gerne lige opsummere.
[Regeringens ønsker]
Reglerne går klart for langt, når børn, der er bosat i et andet
land, kan få børnepenge på dansk niveau. Det er ikke rimeligt.
Regeringen vil arbejde hårdt for, at der ikke skal gives fulde
danske børneydelser til udlændinge, som arbejder i Danmark i
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 27. oktober 2015 om samrådsspørgsmål A, B og C (børne- og ungeydelsen), til skatteministeren
1562438_0007.png
en kort periode, og hvor børnene tilmed ofte opholder sig i
udlandet.
Vi forslår og har som nævnt allerede gentagne gange påpeget
at EU-reglerne bør ændres, så de tillader principper om optje-
ning eller indeksering af børnecheck til borgere fra andre EU-
lande.
Vi ønsker, at danske velfærdsydelser skal gå til dem, som ar-
bejder, bor og bidrager til Danmark i en længere periode. Og
at der skal være en mere tydelig sammenhæng mellem ydel-
sesniveauer og leveomkostninger.
Endvidere mener vi, at det bør være det land, som børnene
bor i, der skal udbetale børneydelser. Hvis bopælslandet bliver
ansvarligt for udbetalingerne, vil det i mange tilfælde være me-
re vidtgående end et optjeningsprincip, og det vil begrænse
eksporten af danske børnepenge.
Afslutningsvis vil jeg således gerne slå fast, at vi ikke har lagt
os fast på én løsning. Vi er villige til at overveje alle forslag,
der kan give mere rimelige EU-regler på dette område. Det
vigtige er, at vi får lavet nogle fornuftige og rimelige regler –
og gerne hurtigt.
Side 7 af 7