Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1679873_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 639 (Alm. del) af 15.
september 2016 stillet efter ønske fra Jens Joel (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringens vurdering af PSO-effekterne
fordelt på familietyper afviger fra hinanden i henholdsvis regeringens netop
fremlagte 2025-plan og i svar givet før sommeren, jf. SAU alm. del – spørgsmål
351?
Svar
I helhedsplanen
DK2025 – Et stærkere Danmark
fremgår det, at den direkte og
indirekte virkning af afskaffelse af PSO-afgiften svarer til et umiddelbart mindre-
provenu på 7,1 mia. kr. (inkl. moms). Den direkte og indirekte virkning indebærer
tilsammen en stigning i rådighedsbeløbet på 3.600 kr. for en typisk LO-familie
1
.
Den direkte effekt består i, at prisen på husholdningernes direkte forbrug af el
falder. Effekten er beregnet ud fra Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse, der
bl.a. indeholder oplysninger om elforbruget efter husstandsindkomst og antal per-
soner i husstanden.
Den indirekte virkning er den del af lempelsen, der umiddelbart hviler på erhver-
vene, og som på sigt må forventes at blive nedvæltet i højere lønninger og/eller
overvæltet i lavere priser. Den indirekte virkning via lønninger og priser forudsæt-
tes beregningsteknisk at blive overvæltet i priserne, således at alle familier får den
samme procentvise reale fremgang i den disponible indkomst.
Desuden fører afskaffelse af PSO-afgiften til en mere hensigtsmæssig inputsam-
mensætning i produktionen (produktivitetseffekten). Det vil gøre virksomhederne
mere konkurrencedygtige og produktive. Produktivitetsgevinsten ved PSO-
løsningen skønnes at bidrage til en stigning i strukturelt BNP på ca. 1�½ mia. kr. i
2025. Lavere produktionsomkostninger vil give sig udslag i højere produktivitet og
i sidste ende højere lønninger eller lavere priser. Det skønnes at øge LO-familiens
rådighedsbeløb svarende til 700 kr. årligt frem mod 2025.
Provenuer baseret på
DK2025 – Et stærkere Danmark
(før offentliggørelsen af vindende bud på nye kystnære møller den
12. september 2016).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 639: Spm. om, hvorfor regeringens vurdering af PSO-effekterne fordelt på familietyper afviger fra hinanden i henholdsvis regeringens netop fremlagte 2025-plan og i svar givet før sommeren, jf. SAU alm. del – spørgsmål 351, til finansministeren
Side 2 af 2
Familietypeberegningerne er opdateret i forbindelse med helhedsplanen. Opdate-
ringerne siden besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål nr. 351 af 12. april omfatter
bl.a. justeringer af det umiddelbare provenu, der ligger til grund for beregningerne,
samt ændringer af det år og niveau der regnes i.
I besvarelsen af SAU 351 udgjorde det umiddelbare provenu 5,9 mia. kr., mens
der i helhedsplanen ligger et umiddelbart provenu på 7,1 mia. kr. bag beregnin-
gerne. Det højere provenu afspejler bl.a., at provenuet i helhedsplanen er opgjort
på baggrund af en ny PSO-prognose og inkl. den offentlige sektor. Virkningen for
familietyperne i helhedsplanen er desuden opgjort i 2025 i 2017-niveau, mens
virkningen for familietyperne i besvarelsen af SAU 351 var opgjort i 2020 i 2016-
niveau.
Ændringerne i familietypeberegningerne siden besvarelsen af SAU 351 er hoved-
sageligt båret af det ændrede umiddelbare provenu, der ligger til grund for bereg-
ningerne.
Desuden er den fordelingsnøgle, der ligger bag den direkte virkning justeret, og
den direkte effekt fordeles i
DK2025 – Et stærkere Danmark
ud fra afrundede tal
for det samlede provenu. Herudover kommer andre mindre justeringer som ek-
sempelvis en opdatering af forudsætningerne i familietypemodellen på baggrund
af Økonomisk Redegørelse, august 2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister