Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1673242_0001.png
7. oktober 2016
J.nr. 16-1378547
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 634 af 13. september 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, at overlade at inddrive restancer til forsyningsselskaberne selv, som er overdraget eller skal overdrages til SKAT, til skatteministeren
1673242_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren overveje – indtil en endelig løsning i SKAT er på plads – at overlade til
forsyningsselskaberne selv at inddrive restancer, som er overdraget eller skal overdrages
til SKAT? I forlængelse heraf bedes det oplyst, hvad der efter ministerens mening taler
for og imod en sådan midlertidig løsning
Svar
Jeg har stor forståelse for, at de kommunalt ejede forsyningsselskaber gerne selv vil for-
søge at inddrive deres restancer, den nuværende inddrivelsessituation taget i betragtning.
Når Skatteministeriet ikke bare åbner for en sådan løsning, skyldes det, at en overdragelse
af inddrivelsesopgaven på nuværende tidspunkt vil være særdeles kompleks. Som allerede
oplyst i regeringens handleplan ”SKAT ud af krisen” fra september 2015 er der store
problemer med datakvaliteten af fordringerne i EFI og DMI. Dette indebærer, at der er
usikkerhed om gyldigheden (retskraften) af en stor gruppe af fordringer, som ikke må
inddrives, før deres gyldighed er valideret. Det skal sikres, at alle fordringer står registreret
med korrekte data, er retskraftige og kan inddrives på lovligt grundlag. En eventuel over-
dragelse af inddrivelsesopgaven forudsætter, at dette er på plads.
Herudover har de kommunale forsyningsselskaber i dag ikke de nødvendige systemer og
værktøjer til at løse opgaven. F.eks. er to af de mest effektive inddrivelsesredskaber –
modregning og lønindeholdelse – baseret på en omfattende it-understøttelse med integra-
tioner mellem flere af SKATs systemer, og de kan derfor ikke gennemføres manuelt.
Lønindeholdelse gennemføres således via SKATs forskudssystem ved at forhøje trækpro-
centen, som arbejdsgiverne indeholder skat af indkomsten med. Mange skyldnere har lav
indkomst, der medfører, at de lovgivningsmæssigt er beskyttet mod at få inddrevet deres
restancer til det offentlige. Dette lavindkomstværn vil skulle respekteres og kunne håndte-
res af forsyningsselskaberne ved en opgaveovertagelse, ligesom hensynet til ensartet be-
handling og retssikkerhed for den enkelte skyldner skal opretholdes. Sidstnævnte hensyn
var et væsentligt argument for i 2005 at samle inddrivelsesopgaven hos én statslig myn-
dighed for at sikre, at de mange borgere og virksomheder med flere forskellige gældspo-
ster til det offentlige ikke blev udsat for samtidig og ukoordineret inddrivelse fra flere
offentlige inddrivelsesmyndigheder.
Den gældende lovgivning forudsætter, at inddrivelsesopgaven varetages af staten. En
uddelegering af inddrivelsesopgaven til de kommunalt ejede forsyningsselskaber vil derfor
under alle omstændigheder forudsætte en lovændring.
Jeg kan endelig oplyse, at Skatteministeriet allerede er i dialog med forsyningsselskaberne
om udfordringerne og andre løsningsmuligheder vedr. inddrivelse af deres restancer. I
denne dialog vil også indgå en drøftelse af forsyningsselskabernes egne muligheder for at
intensivere opkrævningsarbejdet i en periode med nedsat inddrivelse, f.eks. ved indgåelse
af frivillige afdragsaftaler med kunderne eller iværksættelse af forebyggende tiltag, der
hindrer, at restancerne overhovedet opstår.
Side 2 af 2