Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1663827_0001.png
Folketingets Skatteudvalg, den 2. september 2016
Ændrede skatteudgifter og
Finanslovsforslag for 2017
§ 9 og § 38
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0002.png
Ændrede skatteudgifter i
folketingsåret 2015/2016
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0003.png
Definition af skatteudgifter
Skatteudgifter er afvigelser fra generelle regler i
skattesystemet, og medfører en skattebegunstigelse af
udvalgte aktiviteter eller bestemte grupper af skatteydere.
En sådan begunstigelse er umiddelbart parallel til, at der i
situationen, hvor de generelle regler ellers gjaldt, blev givet et
offentligt tilskud til de pågældende aktiviteter eller grupper.
Dvs. udgifter via skattesystemet = skatteudgift.
Skatteudgifter medfører et umiddelbart lavere provenu end
den generelle regel.
3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0004.png
Hvor offentliggøres skatteudgifterne?
Frem til 2006 i finanslovforslaget
I lovforslag
Siden 2007 på SKM.dk. Her findes:
• En beskrivelse af, hvad skatteudgifter er og hvordan man opgør
skatteudgifter
• En oversigt over samtlige skatteudgifter
• En oversigt over ændringer i skatteudgifterne i det forgangne
folketingsår
4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0005.png
Eksempler på skatteudgifter
En skatteudgift kan fx være en skatte- eller afgiftsfritagelse, en særligt lav
skatteprocent, et særligt fradrag, der reducerer skattegrundlaget, eller fradrag i
den betalte skat
Personbeskatning
Personalegoder
Nedslag i ejendomsværdiskat
Erhvervsbeskatning
Fradrag for udgifter til forskning og udvikling mv.
Gunstige afskrivningsregler for fx software
Moms og afgifter
Lavere afgifter på let øl, vedvarende energi, diesel mv.
Momsfritagelse for tandlæger, dagplejere, porto, finansielle ydelser m.m.
5
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0006.png
Beregning af skatteudgifter
Skatteudgifter opgøres ud fra den umiddelbare
provenuvirkning.
Provenuvirkninger sfa. tilbageløb og adfærd medregnes ikke.
Opgørelsen af størrelsen af skatteudgifter bliver dermed
sammenlignelig med direkte udgifter på finansloven.
Ophævelse af skatteudgift ≠ finansieringsevne.
Provenu ved ophævelse kan derfor afvige fra den opgjorte
skatteudgift i den ene eller den anden retning.
6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0007.png
Ændrede skatteudgifter i vedtagne lovforslag i folketingsåret
2015/2016 (1)
I folketingsåret 2015/2016 er 23 lovforslag blevet vedtaget på
skatteområdet. Heraf er der 14 ændringer i skatteudgifterne
fordelt på 9 lovforslag.
7
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0008.png
Ændrede skatteudgifter i vedtagne lovforslag i folketingsåret
2015/2016 (2)
Lovforslag
L 16
L 17
L 61
L 64
L 69
Navn
Udvidelse af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven med en
række specialskibe
1)
Fritagelse for grundskyld for ejendomme ramt af kystnedbrydning og
vurdering af visse ejendomme med hjemfaldspligt
Indfasning af eldrevne og brændselscelledrevne køretøjer i grøn ejerafgift og
registreringsafgift m.v.
Forhøjelse af fradrag for passage af Storebæltsforbindelsen
Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v. (Der er
her tale om afledt virkning på værdien af skatteudgifter, der afhænger af
satsen på 180 pct. – fx fradraget for sikkerhedsudstyr.)
Nedsættelse af NOx-afgiften, tilretning og senere ophævelse af bundfradraget
i NOx-afgiftsloven
Nedsættelse af fondes konsolideringsfradrag
Ny Grøn BoligJobordning i 2016 og 2017
Indførelse af skattebegunstigelse af individuelle medarbejderaktieordninger
og skattefrihed for godtgørelse til visse asbestofre
Umiddelbar virkning,
mio. kr., 2016
Marginal forøgelse
Begrænset
0 (-25 i 2017)
5
Endnu ikke opgjort
Ny /
ophævelse/
ændring
Ændring
Ny
Ændring
Ændring
Ændring
(indirekte)
Ophævelse
Ændring
Ny
Ny
L 70
L 71
L 95
L 149
-12,5 (-25 i 2017)
-200
620 (595 i 2017)
60
Anm.: Desuden er der i princippet ophævet en skatteudgift i reklameafgiftsloven. Reklameafgiftsloven blev vedtaget i december 2012, men blev ikke indført, inden lov om ophævelse
af reklameafgiftsloven (L65) blev vedtaget i december 2015. Med L65 ophæves reklameafgiftsloven, og dermed i princippet skatteudgiften.
1)
Sagen er endnu ikke godkendt af EU-Kommissionen.
8
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0009.png
§ 9. Skatteministeriet
Forslag til finanslov for 2017
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0010.png
Samlet overblik over forslag til finanslov for 2017
Overordnede konklusioner
Tabel 1. Samlet bevillingsoversigt over hovedkonti på § 9 (nettobevillinger)
R
B
F
BO 1
Mio. kr. (2017-pl)
2015
2016
2017
2018
§ 09.11.01. Departementet
256
265
256
236
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
220
237
230
136
§ 09.11.21. Klagegebyr
-4
-2
-2
-2
§ 09.11.51. Retssager
70
75
75
75
§ 09.11.61. Renter
-4
-4
-4
-4
§ 09.21.01. SKAT
5.135 4.906 4.743
4.508
§ 09.21.02. Spillemyndigheden
7
6
6
4
§ 09.21.03. Gebyrer, retsafgifter mv.
-904 -1.030
-930
-930
§ 09.21.05. Godtgørelser mv.
120
188
293
293
§ 09.21.10. Delvis kompensation for
160
161
162
162
købsmoms for almennyttige foreninger
§ 09.21.20. Fordeling af midler i stedet for
-
81
81
-
udlodning fra spillehaller
§ 09.21.79. Reserver
-
41
240
239
§ 09.22.15. Personlige fordringer
-261
-305
-110
-110
§ 09.22.21. Overtagne studielånsfordringer
-19
-32
-2
-2
Note: 2015 og 2016-tallene er løbende priser mens 2017-2020 er 2017-pl.
BO 2
2019
171
132
-2
75
-4
4.385
4
-930
253
162
-
239
-110
-2
BO 3
2020
171
127
-2
75
-4
4.268
3
-1.004
253
162
-
-4
-305
-31
Tabel 1 viser nettoudgiftsbevillingerne på
samtlige hovedkonti under § 9.
De enkelte hovedkonti er fordelt på
henholdsvis driftsrammen,
budgetteringsrammen og indtægtsbudgettet.
På driftsrammen er driftsbevillingerne til
Departementet, Skatteankestyrelsen, SKAT og
Spillemyndigheden placeret sammen med en
reservekonto og en retssagskonto.
På budgetteringsrammen er bevillingen til
omkostningsgodtgørelse placeret.
På Indtægtsbudgettet er bevillinger for
inddrivelse af fordringer, gebyrer og retsafgifter
mv. placeret.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0011.png
Overblik over forslag til finanslov for driftsrammen 2017-2020
Samlet driftsramme til skattevæsenet 2017-2020
Overordnede konklusioner
Tabel 2. Driftsrammen på forslag til finanslov for 2017 (nettoudgiftsbevillinger)
R
B
F
BO 1
Mio. kr. (2017-pl)
2015
2016
2017
2018
§ 09.11.01. Departementet
256
265
256
236
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
220
237
230
136
§ 09.21.01. SKAT
5.135 4.906 4.743
4.508
§ 09.21.02. Spillemyndigheden
7
6
6
4
§ 09.11.51. Retssager
70
75
75
75
§ 09.21.79. Reserver og budgetregulering
0
41
240
239
§ 9. Driftsramme i alt
5.688 5.530 5.550
5.198
Note: 2015 og 2016-tallene er løbende priser mens 2017-2020 er 2017-pl.
BO 2
2019
171
132
4.385
4
75
239
5.005
BO 3
2020
171
127
4.268
3
75
-4
4.640
Skatteministeriets driftsramme indeholder
driftsbevillingerne til Departementet,
Skatteankestyrelsen, SKAT og Spillemyndigheden
samt en reservekonto og en retssagskonto.
Der er afsat 140 mio. kr. mere i 2017 på FFL17 set i
forhold til FL16 for 2017.
Ændringer på § 9 fra FL16 til FFL17
Mio. kr. (2017-pl)
Ændringer på § 9 fra FL16 til FFL17
FL16
for 2017
SKI og
udbudslov
Merbevilling til Merbevilling til Merbevilling til
Mindre tekniske Pl-
BBR-udgifter FFF-GLEG
transaktioner
regulering salgsdata
FFL17
for 2017
5.410
-7
-12
+61
+2
+36
+61
5.550
Bevægelserne på § 9 dækker over følgende
transaktioner:
• Tekniske transaktioner: -19 mio. kr.
• Pl-regulering: 61 mio. kr.
• Merbevilling til ejendomsområdet: 99 mio. kr.
+140
+36
Bemærkning: Mindre tekniske transaktioner dækker over mindre politiske aftaler samt transaktioner mellem ministerområderne.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0012.png
Indarbejdelse af Retssikkerhedspakke II på forslag til finanslov for 2017
Indarbejdelse af Retssikkerhedspakke II på forslag til finanslov 2017
Overordnede konklusioner
Tabel 3. Bevilling til godtgørelseskontoen på forslag til finanslov for 2017
R
B
F
BO 1
Mio. kr. (2017-pl)
2015
2016
2017
2018
§ 09.21.05. Godtgørelser mv.
120
188
293
293
Heraf merbevilling til godtgørelse ifm.
0
0
117
117
Retssikkerhedspakke II
0
0
-17
-17
Heraf rebudgettering af kontoen
Note: 2015 og 2016-tallene er løbende priser mens 2017-2020 er 2017-pl.
BO 2
2019
253
117
-17
BO 3
2020
253
117
-17
Som led i Retssikkerhedspakke II har
regeringen besluttet at genindføre
omkostningsgodtgørelse til fonde og selskaber.
Aftalen indebar en merbevilling på ca. 117 mio.
kr.
De 117 mio. kr. er bruttoudgiften, idet tilbageløb
samt afskaffelse af fradrag for
sagsomkostninger for selskaber og fonde føres
tilbage til § 38 i form af øgede indtægter.
Godtgørelseskontoen er desuden nedjusteret
med ca. 17 mio. kr. på baggrund af det
realiserede forbrug på kontoen over de senere
år.
Der er desuden afsat 90 mio. kr. i 2018 og 23
mio. kr. i 2019 til Skatteankestyrelsen, som skal
anvendes til at fastholde FFF/GLEG-
sagsbehandlere. Midlerne er foreløbigt
indarbejdet på § 35.
Tabel 4. Bevilling til Skatteankestyrelsen på forslag til finanslov for 2017
R
B
F
BO 1
Mio. kr. (2017-pl)
2015
2016 2017
2018
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
220
237
230
136
Note: 2015 og 2016-tallene er løbende priser mens 2017-2020 er 2017-pl.
BO 2
2019
132
BO 3
2020
127
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0013.png
Reserver afsat til skattevæsenet 2017-2020
Samlet reserve til Skattevæsenet 2017-2020
Tabel 5. § 35.11.50. Reserver til Skatteministeriet
Mio. kr. (2017-pl)
1. Implementering af EUTK
2. Inddrivelsesområdet
3. Ejendomsområdet
4. Styrkelse af Skatteministeriets grunddrift
Bevilling i alt
F
2017
350
450
200
250
1.250
BO 1
2018
250
400
700
300
1.650
BO 2
2019
150
600
900
400
2.050
BO 3
2020
200
300
750
500
1.750
Overordnede konklusioner
Med regeringens investeringsplan er der afsat reserver på § 35 til opbygning af
kerneområder og styrkelse af grundlæggende drift:
• Inddrivelsesområdet: 450 mio. kr. i 2017, 400 mio. kr. i 2018, 600 mio. kr. i
2019 og 300 mio. kr. i 2020.
• Ejendomsområdet: 200 mio. kr. i 2017, 700 mio. kr. i 2018, 900 mio. kr. i
2019 og 750 mio. kr. i 2020.
• Toldorganisation: 350 mio. kr. i 2017, 250 mio. kr. i 2018, 150 mio. kr. i
2019 og 200 mio. kr. i 2020.
• Styrkelse af grundlæggende drift med 250 mio. kr. i 2017, 300 mio. kr. i
2018, 400 mio. kr. i 2019 og 500 mio. kr. i 2020.
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0014.png
§ 38. Skatter og afgifter
Finanslovforslaget for 2017
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0015.png
Budgettering af § 38. Skatter og afgifter på FFL17
Skøn for skatter og afgifter på finanslovsforslaget for 2017 består af fremskrivninger
af de seneste skøn for 2016 på baggrund af:
Budgetteringsforudsætninger i Økonomisk Redegørelse, August 2016
Regnskabsoplysninger mv. fra SKATs systemer frem til juni måned
Nye planlagte ændringer i skattelovgivningen
Elementer i gældende lovgivning, der har virkning fra 2017
15
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0016.png
Budgetteringsforudsætninger – Personskatter
2016
Vækst, pct.
§ 20 - regulering
Arbejdsmarkedsbidragsgrundlag
Skattepligtig indkomst
Topskattegrundlag
Progressivt beskattet
aktieindkomst
1,4
3,1
4,0
6,5
1,6
2017
Vækst, pct.
2,2
3,2
2,6
3,9
3,2
Mia. kr.
-
1.186,1
1.160,4
121,1
40,4
16
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0017.png
Budgetteringsforudsætninger – Kulbrinte
2016
Dec. 2015
FL16
49,5
Aug. 2016
FFL17
43,1
2017
Aug. 2016
FFL17
52,8
Vækst, pct.
Oliepris (US dollar pr. tønde)
Dollarkurs (kroner pr. US dollar)
6,95
6,71
6,73
Oliepris i danske kroner
344,4
289,2
355,5
17
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0018.png
Budgetteringsforudsætninger – Afgifter
2016
Vækst, pct.
Momsgrundlag
Privat forbrug ekskl. biler
(realt)
Dec. 2015
FL16
3,3
1,5
Aug. 2016
FFL17
1,8
1,7
2017
Sept. 2016
FFL17
3,7
1,5
Forbrugerpriser (ekskl. bolig)
Nyregistrerede personbiler
(1.000)
0,9
218
0,2
224
1,5
236
18
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om at tilsende præsentation som blev anvendt ved de tekniske gennemgange af skatteudgifter og forslag til finanslov 2017 i Skatteudvalget den 2. september 2016, til skatteministeren
1663827_0019.png
Provenu på
§
38 Skatter og afgifter
Provenu i 2016 og 2017
2016
Skøn
Mia. kr.
Personskatter til staten
Børnefamilieydelse
Selskabsskatter m. v
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift , bøder m. v.
Moms
Energiafgifter m. v
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Aug. 16
286,6
-14,6
42,8
22,1
6,2
192,2
33,8
32,2
Ændring ift.
Dec. 15 (FL16)
20,3
-0,2
0,4
1,6
0,0
-0,3
-0,4
0,7
2017
Skøn
Aug. 16
291,2
-14,7
46,2
42,2
6,2
197,0
34,9
33,7
2016 → 17
Skøn
Aug. 16
4,6
-0,1
3,4
20,1
0,0
4,8
1,1
1,4
Punktafg., miljø, lønsum, spil mv.
I alt
33,2
634,6
-1,5
20,6
34,4
671,0
1,2
36,4
19