Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1666484_0001.png
30. juni 2016
J.nr. 16-0781110
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 347 af 9. juni 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 610: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have for henholdsvis saldoen i 2016 og provenuskønnet for 2017, hvis det antages, at det reelle skattegab i 2016 og 2017 er 2,7 pct. af skattepotentialet fremfor 2 pct. som anført i regeringens forslag til finanslov for 2017, til skatteministeren
1666484_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan det i mia. kr. vil påvirke hhv. den strukturelle saldo og den
offentlige saldo, hvis skattegabet i 2019 halveres ift. finansloven for 2016?
Svar
Skattegabet, som fremgår af finansloven 2016, opgøres fra betalingssiden og viser skatte-
gabet som andel af det beregnede skattepotentiale. Der er tale om måltal for årene 2015-
2019 og faktiske tal for årene 2012-2014. Skattegabet svarer til den ikke-betalte skat, mens
skattepotentialet svarer til summen af den ikke-betalte skat og den betalte skat.
Skattegabet opgøres som af summen af provenutab og restancer. Provenutabet beregnes
som skattevirkningen af SKATs stikprøveundersøgelser (complianceundersøgelser) af re-
gelefterlevelsen blandt borgere og virksomheder (med op til 250 medarbejdere) i ind-
komståret. Restancerne beregnes som forskellen mellem til- og afgang (nettotilgang) af
skatte- og afgiftsrestancer i kalenderåret.
Opgørelsen af skattegabet i et historisk år påvirkes blandt andet af den bagvedliggende
metode. Provenutabet beregnes som nævnt på baggrund af stikprøveundersøgelser, mens
restancerne beregnes som et nettotal. En ændring i den samlede restancebeholdning med-
fører dog ikke nødvendigvis en tilsvarende modsatrettet ændring i den offentlige saldo.
Opgørelsen af skattegabet i et skønnet år afhænger desuden af en række antagelser om
udviklingen i provenutabet og restancerne.
Der foreligger således ikke nogen entydig sammenhæng mellem udviklingen i skattegabet
og udviklingen i den offentlige saldo eller den strukturelle saldo. På den baggrund vurde-
res det ikke umiddelbart muligt at skønne over påvirkningen af en halvering af skattegabet
i 2019.
I forbindelse med en kommende revision af skattegabsmålet vil muligheden for at etab-
lere en nærmere sammenhæng mellem skattegabet og den offentlige saldo blive undersøgt
nærmere.
Side 2 af 2