Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1680884_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
28. oktober 2016
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 608 (Alm. del) af 31.
august 2016 (Omtryk - 29-09-2016 - Ændret adressat)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stort råderummet ville være i 2025, hvis reformerne
under VK-regeringen, herunder Tilbagetrækningsreformen, Genopretningsaftalen
og Forårspakke 2.0, ikke var gennemført? I forlængelse heraf bedes ministeren
oplyse, hvor stor råderummet ville være i 2025, hvis reformerne under Thorning-
regeringerne ikke var blevet gennemført.
Svar
Der er gennemført et betydeligt antal reformer både under VK-regeringerne fra
2001 til 2011 og under S-RV-SF- og S-RV-regeringerne fra 2011 til 2015. Refor-
merne har forfulgt en række forskellige mål, herunder om øget vækst og beskæfti-
gelse, og har i varierende grad haft til formål at styrke de offentlige finanser.
Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til råderummet til offentligt
forbrug i 2025 (inden for et givet mål for den strukturelle saldo). I besvarelsen
fokuseres på de større enkeltstående reformer. Råderumsvirkningen opgøres ved
reformernes bidrag til den primære strukturelle saldo i 2025.
For reformerne under VK-regeringen tages der udgangspunkt i de nævnte konkre-
te reformer, dvs. skattereformen i
Forårspakke 2.0,
2009, dagpengereformen i
Gen-
opretningsaftalen,
2010 samt
Tilbagetrækningsreformen,
2011. I
tabel 1
er vist de tre re-
formers effekt på den offentlige saldo i 2025.
Tabel 1
Skønnet effekt på den primære strukturelle saldo af udvalgte reformer under VK-regeringerne
2025
Pct. af BNP
Forårspakke 2.0, 2009 (skattereform)
Genopretningsaftalen, 2010 (dagpengereform)
Aftale om en senere tilbagetrækning, 2011
I alt
0,3
0,2
0,9
1,4
Kilde: Egne beregninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om, hvor stort råderummet ville være i 2025, hvis reformerne under VK-regeringen, herunder Tilbagetrækningsreformen, Genopretningsaftalen og Forårspakke 2.0, ikke var blevet gennemført, til finansministeren
1680884_0002.png
Side 2 af 2
Samlet vurderes de tre reformer at styrke de offentlige finanser med ca. 1,4 pct. af
BNP i 2025 svarende til ca. 28 mia. kr.
1
I fravær af de tre reformer ville der således
isoleret set givet det nuværende niveau for det offentlige forbrug og balance på
den strukturelle saldo i 2025 være ca. 28 mia. kr. mindre til offentligt forbrug i
2025 end i grundforløbet i
DK2025 – Et stærkere Danmark,
hvor det finanspolitiske
råderum er opgjort til knap 40 mia. kr. i 2025 givet balance på den strukturelle
saldo i 2025.
Reformerne under S-RV-SF- og S-RV-regeringerne fra 2011 til 2015 havde som
primære mål at styrke produktivitet, erhvervsdeltagelse og beskæftigelse. Refor-
merne blev aftalt inden for rammerne af budgetloven og forsigtighedsprincippet,
dvs. inden for rammer, hvor de mellemfristede finanspolitiske mål løbende er
opfyldt fordi der kun kan planlægges den udgiftsvækst, der er finansiering til.
For de elementer i reformerne, der øger den strukturelle beskæftigelse, bidrager de
dynamiske virkninger isoleret set til at styrke de offentlige finanser. Reformerne
indeholdt dog typisk også andre prioriterede tiltag, hvor det ekstra råderum blev
anvendt
2
. Det vurderes på den baggrund at et fravær af disse reformaftaler kun i
mindre grad vil påvirke råderummet til offentligt forbrug. Et fravær af reformerne
ville derimod svække beskæftigelsen og produktiviteten.
Afsluttende kan det bemærkes, at der i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 381
(Alm. del) af 29. juni 2016
er oplyst, hvordan større reformer gennemført efter 2001
skønnes at påvirke den strukturelle beskæftigelse i 2025.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister
I Genopretningsaftalen indgik også en lavere realvækst i det offentlige forbrug i 2011-13 end tidligere planlagt. Den lavere
udgiftsvækst har bidraget til at styrke finanserne, men da saldoforbedringen opnås via lavere udgifter har den ikke øget
råderummet til offentligt forbrug. Der er i besvarelsen endvidere set bort fra skatteforhøjelserne i Genopretningsaftalen
ligesom der er set bort fra både skattetiltag og reformer gennemført i perioden 2001-2007. Det sidste afspejler, at der ved
overgangen til 2015-planen i 2007 var opnået en finanspolitisk holdbarhedsindikator på ca. 0 og udsigt til omtrent struktu-
rel balance inden for planlægningsperioden uden krav om nye strukturpolitiske initiativer,
jf. Reformpakken 2020, s. 289ff, og
Mod Nye Mål – Danmark 2015, s. 58ff.
2
Fx medgik provenu fra kontanthjælps- og SU-reformer i 2013 i samlet aftale om
Vækstplan DK,
2013, som bl.a. også
indeholdt højere offentlige investeringer og lavere erhvervsbeskatning. De samlede rammer til offentligt forbrug blev
reduceret med VP13.
Skatteaftale 2012
indeholdt dynamiske virkninger, som medgik til et højere offentligt forbrug, men
samtidig reduceredes forsvarsudgifterne, som også indgår i det offentlige forbrug.
Reform af førtidspension og fleksjob,
2012,
øgede råderummet til offentligt forbrug. Effekterne er opsummeret i
Vækstplan DK, Teknisk baggrundrapport, Finansministeriet
2013, s. 68ff.
Samlet reduceredes stigningen i det offentlige forbrug fra 2014 til 2020 med godt 1 mia. kr.
1