Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1661254_0001.png
5. september 2016
J.nr. 16-1198361
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 601 af 25. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om, hvor stor en skattelettelse de henholdsvis 1.000 og 10.000 danskere med højest indkomst vil få i antal kr. om året i gennemsnit i 2016-priser, hvis man sænker topskatten med 5 procentpoint, jf. regeringsgrundlaget, til skatteministeren
1661254_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en skattelettelse de henholdsvis 1.000 og 10.000 danskere
med højest indkomst vil få i antal kr. om året i gennemsnit i 2016-priser, hvis man sænker
topskatten med 5 procentpoint, jf. regeringsgrundlaget?
Svar
Efter gældende regler er topskattesatsen 15 pct. Dog medfører det skrå skatteloft et ned-
slag, således at topskattesatsen i en gennemsnitskommune er 14,97 pct. Topskattegrænsen
er 479.600 kr. (efter arbejdsmarkedsbidrag) i 2017. Frem mod 2022 øges den til 499.700
kr. (2017-niveau).
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Regeringen har derfor med
Et stærkere Danmark - JobReform
foreslået, at topskatten reduce-
res med 5 pct.-point fra 15 pct. til 10 pct. for indkomster i intervallet mellem den nuvæ-
rende topskattegrænse og 1 mio. kr. (2017-niveau, før arbejdsmarkedsbidrag). Det bety-
der, at topskatteydere med arbejdsindkomster mellem 543.200 kr. og 1 mio. kr. vil få en
lavere marginalskat på den sidst tjente krone.
Med udgangspunkt i indkomstoplysninger fra 2014 skønnes de 1.000 danskere med de
højeste indkomster at betale i gennemsnit ca. 8,9 mio. kr. i personlige indkomstskatter
inkl. arbejdsmarkedsbidrag og ekskl. kirkeskat (2025-regler i 2017-niveau),
jf. tabel 1.
Det skønnes endvidere, at de får en gennemsnitlig skattenedsættelse på ca. 15.000 kr. ved
en nedsættelse af topskattesatsen med 5 pct.-point for indkomster under 1 mio. kr. (før
arbejdsmarkedsbidrag) samt en parallel nedsættelse af det skrå skatteloft for personlig
indkomst.
1 2
Til sammenligning skønnes en nedsættelse af topskattesatsen med 5 pct.-point for alle
indkomster at medføre en gennemsnitlig skattelempelse på ca. 294.000 kr. for de 1.000
personer med de højeste indkomster.
De 10.000 personer med de højeste indkomster skønnes i gennemsnit at betale ca. 2,4
mio. kr. i personlige indkomstskatter. En reduktion med 5 pct.-point for indkomster un-
der 1 mio. kr. skønnes at medføre en gennemsnitlig lempelse på ca. 17.000 kr., mens en
nedsættelse af satsen for alle indkomster medfører en gennemsnitlig lempelse på ca.
111.000 kr. for denne persongruppe.
1
Den maksimale nedsættelse i topskatten i regeringens forslag er ca. 21.000 kr. Når de 1.000 hhv. 10.000 personer med de
højeste indkomster får en gennemsnitlig lempelse, der er mindre end 21.000 kr., skyldes det, at der i gruppen er personer
med store kapital- og aktieindkomster, men som ikke nødvendigvis har store personlige indkomster. Disse personer vil
derfor ikke få en lempelse af topskatten ved reduktion af topskatten og det skrå skatteloft for personlig indkomst.
2
Ekskl. den foreslåede afskaffelse af topskat på kapitalindkomst,
jf. Et stærkere Danmark – Vækst 2016.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om, hvor stor en skattelettelse de henholdsvis 1.000 og 10.000 danskere med højest indkomst vil få i antal kr. om året i gennemsnit i 2016-priser, hvis man sænker topskatten med 5 procentpoint, jf. regeringsgrundlaget, til skatteministeren
1661254_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig personlig indkomstskat for de 1.000 og 10.000 personer med de højeste
indkomster ved en reduktion af topskattesatsen
Kr. (2017-niveau)
Gældende regler
Ændring ved reduktion af topskattesats med 5 pct.-point
Ændring ved reduktion af topskattesats med 5 pct.-point for
arbejdsindkomster under 1 mio. kr. (JobReform)
1.000
personer
8.853.000
-294.200
-14.700
10.000
personer
2.421.000
-111.400
-16.900
Anm: Forudsat parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst samt uændret skråt skatteloft for kapitalindkomst. Inkl. arbejdsmar-
kedsbidrag, ekskl. kirkeskat. Tabellen omfatter de personer, der har den største bruttoindkomst, defineret som personlig indkomst før fradrag af
arbejdsmarkedsbidrag med tillæg af positiv nettokapitalindkomst og positiv aktieindkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2014 fremskrevet til 2017 med forudsætningerne i Økonomisk
Redegørelse, August 2016.
Beregningerne er foretaget i 2017-niveau med 2025-regler af hensyn til sammenlignelig-
hed med øvrige beregninger på området. Da beregningerne er baseret på en stikprøve og
vedrører en relativt begrænset personkreds, er de behæftet med stor usikkerhed.
Til skønnet skal bemærkes, at der er stor årlig udskiftning i gruppen af personer med de
højeste indkomster. Det vil således ikke være den samme personkreds, der år efter år
opnår en gennemsnitlig skattenedsættelse på det nævnte niveau.
Side 3 af 3