Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1676996_0001.png
17. oktober 2016
J.nr. 16-1198361
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 600 af 25. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om, hvor stor en skattelettelse alle ministre i regeringen hver især og samlet set vil få i antal kr. om året i 2016-priser, hvis man sænker topskatten med 5 procentpoint, jf. regeringsgrundlaget, til skatteministeren
1676996_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor stor en skattelettelse alle ministre i regeringen hver
især og samlet set vil få i antal kr. om året i 2016-priser, hvis man sænker topskatten med
5 procentpoint, jf. regeringsgrundlaget?
Svar
Efter gældende regler er topskattesatsen 15 pct. Dog medfører det skrå skatteloft et ned-
slag, således at topskattesatsen i en gennemsnitskommune er 14,97 pct. Topskattegrænsen
er 479.600 kr. (efter arbejdsmarkedsbidrag) i 2017. Frem mod 2022 øges den til 499.700
kr. (2017-niveau).
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Regeringen har derfor med
Et stærkere Danmark - JobReform
foreslået, at topskatten reduce-
res med 5 pct.-point fra 15 pct. til 10 pct. for indkomster i intervallet mellem den nuvæ-
rende topskattegrænse og 1 mio. kr. (2017-niveau, før arbejdsmarkedsbidrag). Det bety-
der, at den maksimale nedsættelse i topskatten, svarende til ca. 21.000 kr. (2025-regler,
2017-niveau), opnås for arbejdsindkomster, der overstiger 1 mio. kr.
1
Jeg vil gerne slå fast, at jeg i sagens natur ikke kan udtale mig om enkeltpersoners skatte-
forhold. Og som det var tilfældet under den tidligere regering, offentliggør Skatteministe-
riet heller ikke oplysninger om enkeltpersoners skatteforhold.
I den forbindelse bemærkes, at det ikke med udgangspunkt i offentliggjorte vederlag er
muligt at foretage en præcis beregning af ændringen i skattebetalingen for enkeltpersoner.
Det afhænger udover det oplyste vederlag bl.a. af øvrige indkomstforhold, herunder even-
tuel kapitalindkomst, eventuel sambeskatning med ægtefælle samt af den specifikke
kommunale skatteprocent.
Derfor er det min principielle holdning, at der bør udvises tilbageholdenhed med at svare
på spørgsmål om identificerbare/navngivne personers skatteforhold.
I relation til det aktuelle spørgsmål kan jeg oplyse, at alle ministre får et vederlag, der
overstiger 1 mio. kr. Med udgangspunkt i dette vederlag vil hver minister kunne få en
skattenedsættelse på ca. 21.000 kr. (2025-regler, 2017-niveau) ved, at topskatten reduceres
med 5 pct.-point fra 15 pct. til 10 pct. for indkomster i intervallet mellem den nuværende
topskattegrænse og 1 mio. kr. (2017-niveau, før arbejdsmarkedsbidrag). Da der er 17 mi-
nistre i regeringen, vil den samlede skattenedsættelse for ministrene i regeringen ud fra
ovenstående forudsætninger kunne udgøre i størrelsesordenen 350.000 kr.
1
Der er forudsat en parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst. Beregningerne er foretaget i 2017-
niveau med 2025-regler af hensyn til sammenlignelighed med øvrige beregninger på området.
Side 2 af 2