Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1568151_0001.png
Skatteudvalget 2011-12
SAU alm. del , endeligt svar på spørgsmål 485
Offentligt
J.nr. 2012-318-0577
Dato:19. april 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 485 af 28. marts 2012.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær
(DF).
(Alm. del).
Thor Möger Pedersen
/Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvor stort et skatteprovenu det indbringer for så vidt angår bidrag, der ligger over normalbidraget, til skatteministeren
Spørgsmål 485:
Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste staten i mistet skatteprovenu, hvis man fjerner
reglen om, at forældrenes forhøjede børnebidrag modregnes i barnets skattefradrag?
Svar:
Som udgangspunktet er udgifter til børns forsørgelse skattesystemet uvedkommende.
Imidlertid indeholder ligningslovens § 11 særlige regler om børnebidrag. I henhold til be-
stemmelsen kan bidraget – bortset fra et mindre tillæg – fradrages ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst hos den forælder, som betaler bidraget. Det følger endvidere af be-
stemmelsen, at bidraget skal medregnes til den skattepligtige indkomst hos barnet.
Børnebidrag - udover normalbidraget - beskattes hos modtageren/barnet, som personlig
indkomst, hvor modtageren har et personfradrag på 32.200 kr. (2012). Dermed vil der i
langt de fleste tilfælde ikke ske beskatning hos modtageren, da børnebidraget – evt. i kom-
bination med anden indkomst (fritidsarbejde) – som oftest ikke overstiger personfradraget.
Samtidig bør beskatningen af bidraget hos barnet også ses i sammenhæng med fradraget
hos den forælder, som betaler bidraget.
Det er ikke muligt at foretage en præcis opgørelse over omfanget af børnebidrag, idet belø-
bet både på indtægtssiden (medregnet til personlig indkomst hos modtageren) og fradrags-
siden (fradrag foretaget af betaleren) indgår i samme indberetningsfelt som underholdsbi-
drag til tidligere ægtefælle.
I 2010 blev der foretaget fradrag for underholdsbidrag/børnebidrag for ca. 3 mia. kr. Det
antages med nogen usikkerhed, at omkring 1/3 af de samlede bidrag vedrører bidrag til tid-
ligere ægtefæller, mens resten at vedrører børnebidrag. Det antages endvidere, at cirka
halvdelen af det fradragsberettigede børnebidrag (andelen udover normalbidraget) er skat-
tepligtigt hos barnet, og at omtrent ¼ heraf overstiger personfradraget og derved kommer til
fuld beskatning.
På denne baggrund skønnes en ophævelse af skattepligten hos modtageren (barnet) at med-
føre et umiddelbart provenutab i størrelsesordenen 90 mio. kr. årligt og knap 70 mio. kr. år-
ligt efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter.
Side 2