Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1669072_0001.png
28. september 2016
J.nr. 16-1184492
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 587 af 23. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om en skematisk oversigt over, hvordan SKATs reguleringer i social dumping-regi fordeler sig, til skatteministeren
1669072_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i en skematisk oversigt oplyse, hvordan SKATs reguleringer i social
dumping-regi fordeler sig opgjort på momsregulering, arbejdsudlejeskat, a-skat, arbejds-
markedsbidrag, indkomstreguleringer og evt. andre væsentlige forhold fundet i kontrol-
lerne. Endvidere ønskes oplyst antallet af reguleringer, fordelt på henholdsvis indkomst-
nedsættelser eller indkomstforhøjelser samt provenu for de enkelte typer forhold og pro-
venuet for de samlede reguleringer.
Svar
De samlede reguleringer som følge af indsatsen mod social dumping i perioden 2012-
august 2016 fordelt på indkomstnedsættelser og indkomstforhøjelser udgør netto godt
680 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Nettobevægelserne er et udtryk for, at nedsættelserne er trukket fra
forhøjelserne.
Tabel 1. Fordeling af foreløbige reguleringer forhøjelser og nedsættelser (mio. kr. løbende priser)
2012
Forhøjelser
Nedsættelser
Nettobevægelser
34,9
2,7
32,2
2013
56,0
0,2
55,8
2014
98,3
0,4
97,9
2015
235,7
1,2
234,5
2016
264,5
2,6
261,9
Total
689,4
7,1
682,3
Kilde: SKAT.
Anmærkning: Reguleringerne for 2016 dækker over perioden 1.1.2016-24.8.2016. Nettoreguleringerne udgøres af forhøjelser reduceret med
nedsættelser i mio. kr.
Knap halvdelen af reguleringerne vedrører indkomst,
jf. tabel
2. Der er over tid tale om en
generel stigning i omfanget af nettoreguleringer inden for alle indkomstarter. Årsagen
hertil kan bl.a. være styrkelse af samarbejdet mellem myndighederne, øgede erfaringer og
kompetencer på området samt en stigning i antal udenlandske virksomheder og arbejds-
tagere, der har aktiviteter i Danmark.
Tabel 2. Fordeling på indkomstarter (nettobevægelser mio. kr. løbende priser)
2012
Indkomstregulering
Moms
Arbejdsudlejeskat
A-skat
AM-bidrag
I alt
23,7
2,7
4,1
0,6
1,1
32,2
2013
29,5
9,6
7
6,5
3,2
55,8
2014
42,9
13,3
10,5
24,1
7,1
97,9
2015
149,4
26,5
26,4
21,8
10,4
234,5
2016
55,9
27
76,8
66
36,2
261,9
Total
301,4
79,1
124,8
119
58
682,3
Kilde: SKAT.
Anmærkning: Reguleringerne for 2016 dækker over perioden 1.1.2016-24.8.2016. Nettoreguleringerne udgøres af forhøjelser reduceret med
nedsættelser i mio. kr.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af eksakte opgørelser over effekten på skatteprove-
nuet af indsatsen mod social dumping.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om en skematisk oversigt over, hvordan SKATs reguleringer i social dumping-regi fordeler sig, til skatteministeren
1669072_0003.png
På baggrund af reguleringerne er det muligt at foretage et skøn over den samlede skyldige
skattebetaling. Omregning af regulering af indkomst til skatteværdi kan ikke på det fore-
liggende grundlag foretages præcist, da de relevante skatteprocenter ikke er registreret på
de konkrete sager, ligesom en del af reguleringerne vil være tilknyttet selskaber. Der er her
anvendt en skatteværdi på 40 pct. vedr. indkomstreguleringer samt en skatteværdi på 100
pct. på reguleringer vedrørende moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og AM-bidrag.
Den foreløbige samlede skyldige skattebetaling i perioden 2012-2016 skønnes med væ-
sentlig usikkerhed at udgøre ca. 500 mio. kr. Heraf skønnes skatteværdien af indkomstre-
gulering, arbejdsudlejeskat samt A-skat hver især at udgøre omkring en fjerdedel af den
samlede skyldige skattebetaling.
Jeg vil gerne understrege, at dette ikke er udtryk for effekten på skatteprovenuet af indsat-
sen mod social dumping, bl.a. fordi stort set hele den skyldige skattebetaling må antages
at ende som restskatter og en væsentlig del heraf som restancer. Da der i et vist omfang er
tale om, at restancerne vedrører udlændinge, der kun opholder sig i Danmark i en kortere
periode, formodes det, at en betydelig andel vil ende som ikke-inddrivelige restancer.
Herudover skal der ved en vurdering af provenuet tages højde for, at øget skattebetaling
reducerer den indkomst, der er disponibel til forbrug, dvs. indtægter fra moms for for-
brugsafgifter reduceres (mindre afgiftsmæssige tilbageløb).
På baggrund heraf skønnes skatteprovenuet som følge af den fælles myndighedsindsats
mod social dumping med betydelig usikkerhed at udgøre i størrelsesordenen 200-325
mio. kr. efter tilbageløb, men før adfærd.
Det skal bemærkes, at noget af provenuet formentlig kunne være kommet ind ved
SKATs almindelige indsats. Omvendt er der heller ikke taget højde for, at indsatsen mod
social dumping vil kunne have en præventiv effekt i form af større regelefterlevelse frem-
adrettet.
Side 3 af 3