Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1662535_0001.png
8. september 2016
J.nr. 16-1093150
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 580 af 17. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 580: Spm. om, hvordan en sænkelse af topskatten med 5 procentpoint vil fordele sig på henholdsvis køn og skatteydernes geografiske placering på region, til skatteministeren
1662535_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan en sænkelse af topskatten med 5 procentpoint vil
fordele sig på henholdsvis køn og skatteydernes geografiske placering på region. I svaret
bedes fremgå den gennemsnitlige skattenedsættelse i kroner og øre og antal skatteydere,
der vil få en nedsættelse.
Svar
Efter gældende regler er topskattesatsen 15 pct. Dog medfører det skrå skatteloft et ned-
slag, således at topskattesatsen i en gennemsnitskommune er 14,97 pct. Topskattegrænsen
er 479.600 kr. (efter arbejdsmarkedsbidrag) i 2017. Frem mod 2022 øges den til 499.700
kr. (2017-niveau).
Regeringen vil sænke skatten for de laveste arbejdsindkomster, så gevinsten ved lavtløn-
net arbejde bliver større, og har også en ambition om at sænke skatten i toppen, så flere
vil arbejde mere, jf. regeringsgrundlaget.
Regeringen har derfor med
Et stærkere Danmark - JobReform
foreslået, at topskatten reduce-
res med 5 pct.-point fra 15 pct. til 10 pct. for indkomster i intervallet mellem den nuvæ-
rende topskattegrænse og 1 mio. kr. (2017-niveau, før arbejdsmarkedsbidrag). Det bety-
der, at topskatteydere med indkomster (før arbejdsmarkedsbidrag) mellem 543.200 kr. og
1 mio. kr. vil få en lavere marginalskat på den sidst tjente krone.
Det skønnes, at en nedsættelse af topskattesatsen med 5 pct.-point for indkomster under
1 mio. kr. (før arbejdsmarkedsbidrag) samt en parallel nedsættelse af det skrå skatteloft
for personlig indkomst medfører en gennemsnitlig lempelse for topskatteyderne på 8.300
kr. for mænd og 6.500 kr. for kvinder,
jf. søjle (a) i tabel 1,
svarende til henholdsvis ca. 2,3
pct. og 2,1 pct. af den gennemsnitlige personlige indkomstskat
1
.
Til sammenligning skønnes en nedsættelse af topskattesatsen for alle indkomster at med-
føre en gennemsnitlig lempelse på ca. 12.900 kr. for mandlige topskatteydere og ca. 8.500
kr. for kvindelige topskatteydere,
jf. søjle (b) i tabel 1.
En nedsættelse af topskattesatsen med 5 pct.-point for indkomster under 1 mio. kr. (før
arbejdsmarkedsbidrag) skønnes endvidere at medføre en gennemsnitlig lempelse på 8.500
kr. for topskatteydere i Region Hovedstaden, mod 7.800 kr. i gennemsnit for hele landet.
I alle regioner er nedsættelsen i størrelsesordenen 2,2-2,3 pct. af den gennemsnitlige per-
sonlige indkomstskat.
Til sammenligning skønnes en nedsættelse af topskattesatsen for alle indkomster at med-
føre en gennemsnitlig lempelse på ca. 14.300 kr. i Region Hovedstaden og 11.700 kr. i
gennemsnit for hele landet, svarende til 3,7 pct. af den gennemsnitlige personlige ind-
komstskat i Region Hovedstaden og 3,3 pct. i hele landet.
1
Ekskl. den foreslåede afskaffelse af topskat på kapitalindkomst,
jf. Et stærkere Danmark – Vækst 2016.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 580: Spm. om, hvordan en sænkelse af topskatten med 5 procentpoint vil fordele sig på henholdsvis køn og skatteydernes geografiske placering på region, til skatteministeren
1662535_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig personlig indkomstskat og ændring heri for topskatteydere ved reduktion af
topskattesatsen med 5 pct.-point (2025-regler, 2017-niveau)
Antal
skatte-
pligtige
1.000
Køn
Mænd
Kvinder
Alle
Regioner
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Alle
1.537
705
1.057
1.113
512
4.925
2.432
2.493
4.925
Gns.
Antal
skat,
topskatte- topskatte-
ydere
ydere
1
1.000
Kr.
(a)
Skattelempelse ved
reduktion af topskat
med 5 pct.-point,
indkomster under 1
mio. kr. (JobReform)
Kr.
Pct.
(b)
Skattelempelse ved
reduktion af topskat
med
5 pct.-point
Kr.
Pct.
315
120
435
367.800
315.800
353.500
8.300
6.500
7.800
2,3
2,1
2,2
12.900
8.500
11.700
3,5
2,7
3,3
195
58
71
81
29
435
389.100
307.800
314.800
343.300
328.900
353.500
8.500
7.200
7.100
7.400
7.100
7.800
2,2
2,3
2,3
2,2
2,2
2,2
14.300
8.900
9.000
9.900
10.600
11.700
3,7
2,9
2,9
2,9
3,2
3,3
Anm: Forudsat parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst samt uændret skråt skatteloft for kapitalind-
komst.
1: Personlige indkomstskatter inkl. arbejdsmarkedsbidrag, ekskl. kirkeskat.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data for 2014 fremskrevet til 2017 med forudsæt-
ningerne i Økonomiske Redegørelse, august 2016.
Side 3 af 3