Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1661897_0001.png
6. september 2016
J.nr. 16-1066380
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 574 af 10. august 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om at kommentere henvendelsen af 8/8-16 fra Daginstitutionernes Lands-Organisation om SKATs afgørelser om at selvejende, private daginstitutioner er skattepligtige, til skatteministeren
1661897_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. august 2016 fra Daginstitutionernes
Lands-Organisation om SKATs afgørelse om at selvejende private dagsinstitutioner er
skattepligtige, jf. SAU alm del – bilag 251.
Svar
Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO) kritiserer, at SKAT i flere afgørelser har
afgjort, at private daginstitutioner, der er organiseret som selvejende institutioner, er ble-
vet anset for at være skattepligtige. DLO finder ikke, at virksomhed i form af pasning
m.v. af børn kan anses for at være erhvervsmæssig virksomhed.
Det er SKAT, der er ansvarlig for lovfortolkning på det skatteretlige område. SKAT har i
flere bindende svar konstateret, at selvejende daginstitutioner er skattepligtige, idet pas-
ning af børn imod et vederlag skattemæssigt anses for skattepligtig erhvervsmæssig virk-
somhed. Dette gælder, uanset at indtægterne udelukkende kan anvendes til institutionens
formål. Jeg er dog opmærksom på, at en af disse afgørelser er blevet indbragt for Lands-
skatteretten.
Visse selvejende institutioner er skattefri efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1. nr. 5, på
betingelse af, at de er selvejende, og at indtægterne udelukkende kan anvendes til institu-
tionens formål. Det gælder for skoler, hospitaler, sygehuse, statsanerkendte rekonvale-
scenthjem, offentligt godkendte opholdssteder for børn og unge, biblioteker under of-
fentligt tilsyn og offentligt tilgængelige museer. Daginstitutioner er ikke nævnt her og
anses derfor ikke for at være omfattet af denne skattefritagelse.
Selvejende institutioner, der ikke er omfattet af skattefritagelsen, vil ofte være omfattet af
bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, hvorefter institutionen vil være
skattepligtig af erhvervsmæssig indkomst. Erhvervsmæssig indkomst vil bl.a. være ind-
komst opnået ved at udbyde ydelser mod vederlag. Det kan fx være at yde pasning af
børn mod vederlag.
Daginstitutioner får et kommunalt tilskud, der dækker de årlige driftsomkostninger. Der
vil som udgangspunkt kun ske beskatning, hvis der fx overføres vedligeholdelsesmidler
fra det ene år til det andet år, eller hvis der er fortjeneste ved salg af en institutionsbyg-
ning.
Jeg har forståelse for den udfordring, dette kan indebære for institutionerne, og jeg er
indstillet på i den kommende folketingssamling at fremsætte et lovforslag, der skattefrita-
ger selvejende institutioner på daginstitutionsområdet, hvor et evt. overskud kun kan
anvendes til institutionens formål. Beskatning af private daginstitutioner, hvor der kan
tjenes et overskud, og hvor der kan ske udlodning til ejerne, mener jeg derimod bør fast-
holdes.
Side 2 af 2