Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1661556_0001.png
6. september 2016
J.nr. 16-1066297
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 572 af 9. august 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm., om regeringen påtænker at fastholde det såkaldte Færøfradrag m.v., til skatteministeren
1661556_0002.png
Spørgsmål
Med henvisning til svar på S 2040 (folketingsåret 2004-05, 2. samling) bedes ministeren
oplyse, om regeringen påtænker at fastholde det såkaldte ”Færøfradrag”. I bekræftende
fald bedes ministeren redegøre for regeringens begrundelse for, at udenlandske studeren-
de skal have et større fradrag end danske studerende.
Svar
En række af Danmarks ældre dobbeltbeskatningsoverenskomster indeholder en bestem-
melse om, at studerende og praktikanter, der udelukkende i studieøjemed midlertidigt
opholder sig i Danmark, ikke skal beskattes i Danmark af vederlag for arbejde udført i
Danmark, når dette er nødvendigt for deres underhold. Dette sker på den måde, at de
studerende får adgang til et særligt skattemæssigt fradrag – populært kaldet ”Færøfradra-
get”.
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 571, har Danmark på nuværende tidspunkt 16
dobbeltbeskatningsoverenskomster med fuldt ”Færøfradrag” og 8 med begrænset fradrag.
Af svaret på spørgsmål 571 fremgår det, at størstedelen af de personer, der anvender
fradraget, kommer fra Ukraine og Rumænien. Det vurderes umiddelbart, at det i mange
tilfælde drejer sig om praktikanter, der arbejder i landbrugs- og gartnerisektoren.
Fradragets størrelse er ikke fastsat i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Fradraget fast-
sættes administrativt ud fra en vurdering af, hvad der er nødvendigt for en studerendes
underhold. Fra 2011 er størrelsen af ”Færøfradraget” nedsat fra 71.000 kr. (2010-niveau)
til samme beløb som personfradraget (44.000 kr. i 2016).
Det er vigtigt at være opmærksom på, at ”Færøfradraget” ikke er en ensidig dansk ind-
rømmelse, men er en del af et samlet forhandlingsresultat, hvor den anden part til gen-
gæld har givet indrømmelser på andre områder, der kan have større betydning for danske
interesser.
”Færøfradraget” er en del af de indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster, og fradra-
get kan ikke ensidigt fjernes fra dansk side. Ønsker Danmark at fjerne ”Færøfradraget”,
må de pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomster enten genforhandles eller helt
opsiges, hvis genforhandling ikke lykkes.
Det bemærkes, at den danske forhandlingspolitik i en lang årrække har været, at Danmark
ikke accepterer ”Færøfradrag” ved forhandling af danske dobbeltbeskatningsoverens-
komster. Den sidste dobbeltbeskatningsoverenskomst med ”Færøfradrag”, som Danmark
har indgået, er således dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Venezuela af 3. december
1998.
Side 2 af 2