Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1660230_0001.png
1. september 2016
J.nr. 16-1049971
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 568 af 4. august 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om, hvor meget personskatterne blev lettet eller hævet i kroner og øre for hvert indkomstdecil fra oktober 2011 til juni 2015 m.v., til skatteministeren
1660230_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre, hvor meget personskatterne blev lettet eller hævet i kroner og
øre for hvert indkomstdecil fra oktober 2011 til juni 2015?
Svar
De følgende beregninger omfatter ændringer i de personlige indkomstskatter i den nævn-
te periode, dvs. ændringer i satser og beløbsgrænser i personskattesystemet samt ændrin-
ger i grundlagene for de personlige indkomstskatter. Boks 1 giver en oversigt over de
ændringer, der er medtaget i beregningerne.
Boks 1. Medregnede ændringer i personskattesystemet 2011-2015
Aftale om finansloven for 2012
Afskaffelse af multimediebeskatningen
Ophævelse af skattebegunstigelsen af medarbejderaktieordninger
Ophævelse af skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og sundhedsbehand-
linger mv.
Tillæg til grøn check
Nedsættelse af loftet for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspen-
sion fra årligt 100.000 til 50.000 kr.
2012-skattereform
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
Forhøjelse af topskattegrænsen
Øget beskatning af fri bil
Afgifts- og konkurrencepakke (del af aftale om finansloven for 2013)
Forhøjelse af bundskatten
Nedsættelse af personfradraget
Forhøjelse af det skrå skatteloft
Aftale om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften m.v. og lempelser af PSO – delaftale
om Vækstpakke 2014
Forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft
Nedsættelse af den grønne check mv.
Aftale om finansloven for 2015
Forhøjelse af loftet over fradrag for fagforeningskontingenter
De nævnte skatteændringer omfatter tilsammen en bruttolempelse på ca. 16,5 mia. kr.
(2016-niveau) og en bruttostramning på ca. 9,4 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning,
svarende til en nettolempelse på ca. 7,1 mia. kr.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om, hvor meget personskatterne blev lettet eller hævet i kroner og øre for hvert indkomstdecil fra oktober 2011 til juni 2015 m.v., til skatteministeren
1660230_0003.png
Det skønnes, at skatteændringerne har medført en stigning i den gennemsnitlige dispo-
nible indkomst på ca. 0,7 pct.,
jf. tabel 1.
I 1. og 2. indkomstdecil har der været et fald,
mens der har været en stigning i 4.-10. indkomstdecil. Endvidere skønnes, at ændringerne
har medført en gennemsnitlig forøgelse i rådighedsbeløbet på ca. 1.640 kr. pr. (voksne)
person. I 1.-3. indkomstdecil skønnes dog en mindre reduktion af rådighedsbeløbet.
Tabel 1. Gns. ændring i disponibel indkomst som følge af ændringer i personskattesystemet i perio-
den oktober 2011 - juni 2015 (2016-niveau)
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Gns. disponibel indkomst
kr.
1
91.800
150.400
175.900
198.200
221.900
246.800
275.000
310.000
359.700
562.200
259.200
Gns. ændring
pct.
-0,2
-0,1
0,1
0,3
0,5
0,7
0,8
1,0
1,2
1,0
0,7
Gns. ændring
(kr.)
2
-260
-160
-40
440
1.020
1.500
2.070
2.820
3.880
5.020
1.640
Anm: Alle familier er inddelt i indkomstdeciler efter deres ækvivalerede disponible indkomst. Ved ækvivalering opgøres
indkomsten på familieniveau og korrigeres for stordriftsfordele ved at være flere i en familie, hvorefter alle i familien tildeles
samme andel af den korrigerede familieindkomst. Dermed bliver det muligt at sammenligne disponible indkomster for
familier med forskellig størrelse.
Beregningerne er foretaget i 2016-niveau, som reglerne ville have set ud i 2023 henholdsvis med og uden de medregnede
ændringer i personskattesystemet. Den afskaffede multimedieskat er beregningsteknisk forudsat at følge lønindkomsten for
fuldtidsbeskæftigede. Afskaffelsen af skattebegunstigelsen af medarbejderaktier er beregningsteknisk forudsat at have
samme fordelingsprofil som afskaffelsen af skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer mv. Ved ændrin-
ger i loftet over ratepension er der taget udgangspunkt i den umiddelbare varige virkning på ca. 400 mio. kr. (2012-niveau).
1: Ækvivalerede beløbsstørrelser.
2: Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
Kilde: Lovmodelberegninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2016 i overens-
stemmelse med forudsætningerne i Økonomiske Redegørelse, august 2016.
En del skatteændringer fra bl.a.
Forårspakke 2.0
var under indfasning i 2012-15, og tilsva-
rende var en del ændringer i bl.a. 2012-skattereformen ikke fuldt indfaset ved udgangen af
2015. I tabellen er anvendt fuldt indfasede skatteregler primo hhv. ultimo perioden. Be-
regningsteknisk er anvendt 2023 som referenceår, således at tabellen viser forskellen mel-
lem, hvordan skattebetalingen ville være i 2023 henholdsvis med og uden de omfattede
skatteændringer.
Fordelingsberegningerne er baseret på de umiddelbare provenumæssige konsekvenser før
tilbageløb og adfærd. Beregningerne er baseret på de seneste lovmodeldata fra 2014, som
er midt i den periode, ændringerne vedrører. Da ændringer i skattesystemet kan have
afledte adfærdsmæssige virkninger, bl.a. på arbejdsudbuddet, kan ændringer i skattesyste-
met i fx 2012 influere på skattegrundlaget i 2014. Dermed vil data til en vis grad indehol-
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om, hvor meget personskatterne blev lettet eller hævet i kroner og øre for hvert indkomstdecil fra oktober 2011 til juni 2015 m.v., til skatteministeren
1660230_0004.png
de adfærdstilpasning, hvorved den umiddelbare virkning kan være under- eller overvurde-
ret.
Side 4 af 4