Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1660159_0001.png
31. august 2016
J.nr. 16-1039553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 561 af 3. august 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvilken effekt nedsættelsen af totalskadegrænsen fra 75 pct. til 65 pct. har haft i 2016, til skatteministeren
1660159_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvilken effekt nedsættelsen af totalskadegrænsen fra 75 pct. til
65 pct. har haft i 2016 på henholdsvis:
1. Provenuet af registreringsafgiften.
2. Beskæftigelsen på skadesværkstederne og autolakeringsværkstederne.
3. Antallet af praktikpladser på skadeværkstederne og autolakeringsværkstederne.
4. Miljøpåvirkningen målt i CO2 forbundet med produktionen af nye biler til erstatning
af de skrottede.
Ministeren bedes også beregne effekten for resten af 2016 og 2017.
Svar
Det bemærkes, at samtlige udregninger tager udgangspunkt i en sammenligning med vide-
reførsel af den midlertidige forhøjelse af totalskadegrænsen gældende i 2014 og 2015.
Ad 1:
Det er ikke muligt separat at opgøre provenueffekten på registreringsafgiften for
første halvår 2016 af ændringen af totalskadegrænsen, da bilernes reparationstider medfø-
rer forsinkelser i opgørelsen af data. Samlet forventes et merprovenu på 110 mio. kr. i
2016 og 2017, jf. svar på L 69 – spm. 2.
Ad 2:
Det er ikke muligt at opgøre beskæftigelseseffekten for første halvår af 2016. Sam-
let forventes et fald i beskæftigelsen på værkstederne på 100 arbejdspladser på kort sigt.
Der forventes dog ingen samlet beskæftigelseseffekt på lang sigt, jf. svar på SAU alm. del
– spm. 80.
Ad 3:
Et fald i beskæftigelsen på værkstederne må forventes at medføre et fald i antallet af
praktikpladser. Det er dog ikke umiddelbart muligt at opgøre denne effekt separat.
Ad 4:
Produktion og fabrikation af en typisk benzin- eller dieselbil udleder omtrent 6,4 t
CO2-ækvivalenter.
1
For at opgøre miljøpåvirkningen af ændringer i reparationsgrænsen
skal der dog medregnes udledningerne forbundet med produktion, transport og opmaga-
sinering af reservedele, samt reparationsarbejdet i værkstederne. Skatteministeriet har ikke
kendskab til studier på dette område. Det er i øvrigt Skatteministeriets vurdering, jf. svar
til MOF alm. del - spm. 820, at en højere reparationsgrænse må forventes at medføre en
miljøforringelse.
1
“Life-cycle Assessment of Low Carbon Cars 2020-30”: Tabel 8-8, rapport udgivet af den britiske organisation LowCVP,
11. juli 2013, tilgængelig via siden
http://www.lowcvp.org.uk/resource-library/reports-and-studies.htm
Side 2 af 2