Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1665032_0001.png
16. september 2016
J.nr. 16-0846924
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 551 af 5. juli 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om udviklingen i provenuet for afgiften på lystfartøjsforsikring i faste priser m.v., til skatteministeren
1665032_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i provenuet for afgiften på lystfartøjsforsikring
i faste priser for perioden 2010-2015. På baggrund af redegørelsen bedes ministeren oply-
se, hvorvidt ministeren er enig i den oprindelige vurdering af merprovenuet i forbindelse
med vedtagelsen af afgiftsstigningen, jf. lovforslag nr. L 81 (folketingsåret 2012-13)
Svar
Indtægterne fra afgiften på lystfartøjsforsikringen var i 2012 ca. 106 mio. kr. Efter forhø-
jelsen af afgiften pr. 1. januar 2013 fra 1 pct. til 1,34 pct. steg indtægterne til ca. 125 mio.
kr. i 2013. Herefter steg indtægterne til ca. 132 mio. kr. i 2014, mens de i 2015 var tilbage
på niveauet i 2013,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udvikling i afgiftsprovenu
(mio. kr.)
Afgiftsprovenu
(løbende priser)
Afgiftsprovenu
(2015 - priser)
2010
120
128
2011
110
114
2012
106
108
2013
125
127
2014
132
132
2015
125
125
Anm. For 2015 – priser er der deflateret med forbrugerprisindekset.
Kilder: Skatteministeriets indtægtslister og Danmarks Statistik.
Det fremgår altså, at afgiftsprovenuet er steget mindre end de 35 mio. kr., der blev skøn-
net for finansåret 2013 ved vedtagelsen af afgiftsstigningen. Der er imidlertid altid usik-
kerhed ved brugen af skøn, da en række faktorer kan påvirke udviklingen i afgiftsgrundla-
get. Det kan således ikke afgøres, om de lavere indtægter kan henføres til, at de danske
både er blevet mindre værd, at det samlede antal af både er reduceret, at bådejerne i lyset
af den økonomiske krise enten fravælger kaskoforsikringen eller vælger at underforsikre
deres både for at reducere udgifterne (til hhv. forsikringspræmie og afgift), eller om flere
har forsikret deres både i udenlandske forsikringsselskaber, som ikke har afregnet afgif-
ten. Det bemærkes hertil, at afgiftsgrundlaget allerede faldt i perioden 2010 til 2012 inden
forhøjelsen af afgiften.
Side 2 af 2