Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1675400_0001.png
12. oktober 2016
J.nr. 16-0846323
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 550 af 4. juli 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om at beregne, hvad provenuet og de fordelingsmæssige konsekvenser vil være, hvis henholdsvis: 1) Fradraget for renteudgifter under 50.000 kr. sættes ned til 25,5 pct. 2) Fradraget for renteudgifter over 50.000 kr. sættes ned til 20,5 pct. 3) Både nr. 1 og 2 gennemføres, til skatteministeren
1675400_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beregne, hvad provenuet og de fordelingsmæssige konsekvenser (pro-
venu fordelt på deciler i kr. og procent af indkomsten) vil være, hvis henholdsvis:
1) Fradraget for renteudgifter under 50.000 kr. sættes ned til 25,5 pct.
2) Fradraget for renteudgifter over 50.000 kr. sættes ned til 20,5 pct.
3) Både nr. 1 og 2 gennemføres.
I forlængelse heraf, bedes beregninger gennemført ud fra forudsætninger om at hen-
holdsvis provenuet fra 1 og 2 bruges på a) at sænke ejendomsskatterne (grundværdi og
ejendomsværdi) og b) sænke topskatteprocenten.
Svar
Skatteministeriet skal beklage den sene besvarelse.
Fra og med 2019 udgør rentefradraget 24,9 pct. i en gennemsnitskommune (ekskl. kirke-
skat) for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr. for ugifte og 100.000 kr. for ægte-
par. For negativ nettokapitalindkomst under disse beløbsgrænser er skatteværdien kom-
muneskatten plus en kompensation på 8 pct., dvs. 32,9 pct. i en gennemsnitskommune.
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes beregninger, hvis skatteværdien af rentefradra-
get nedsættes med 8 pct.-point for renteudgifter under 50.000 kr. Dermed bliver skatte-
værdien i en gennemsnitskommune 24,9 pct. ekskl. kirkeskat og 25,6 pct. inkl. kirkeskat,
hvilket omtrent svarer til den i spørgsmålet nævnte sats. Tilsvarende forstås spørgsmålet
således, at der ønskes beregninger, hvis skatteværdien af rentefradraget nedsættes med 5
pct. for renteudgifter over 50.000 kr., fra 24,9 pct. til 19,9 pct. ekskl. kirkeskat (20,6 inkl.
kirkeskat).
Det skønnes, at en reduktion af skatteværdien af fradraget for negativ nettokapitalind-
komst under 50.000/100.000 kr. med 8 pct.-point vil medføre et umiddelbart merprove-
nu på ca. 5,4 mia. kr. (2025-regler i 2017-niveau). Efter tilbageløb og adfærd skønnes et
merprovenu på ca. 4,4 mia. kr.,
jf. scenarie (1) i tabel 1.
Tilsvarende skønnes en nedsættelse
af fradraget for negativ nettokapitalindkomst over 50.000/100.000 kr. at medføre et mer-
provenu på ca. 1,3 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (scenarie 2). Dermed skønnes en
nedsættelse af begge fradrag at medføre et merprovenu på ca. 5,6 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd (scenarie 3).
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om at beregne, hvad provenuet og de fordelingsmæssige konsekvenser vil være, hvis henholdsvis: 1) Fradraget for renteudgifter under 50.000 kr. sættes ned til 25,5 pct. 2) Fradraget for renteudgifter over 50.000 kr. sættes ned til 20,5 pct. 3) Både nr. 1 og 2 gennemføres, til skatteministeren
1675400_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en reduktion af rentefradraget (2025)
Umiddelbart
provenu
5,4
Provenu efter
Provenu efter tilbageløb og
tilbageløb
adfærd
4,1
4,4
Mia. kr. (2017-niveau)
(1) Fradrag for negativ nettokapitalindkomst
under 50.000 kr. sættes ned til 24,9 pct.
1
(2) Fradrag for negativ nettokapitalindkomst
over 50.000 kr. sættes ned til 19,9 pct.
1
(3)
Begge ovenstående
1,6
7,0
1,2
5,3
1,3
5,6
Anm: Provenu inkl. kirkeskat
1: Ekskl. kirkeskat
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
En reduktion af rentefradraget for både mindre og større renteudgifter skønnes at medfø-
re, at personer i første indkomstdecil tilsammen vil skulle betale ca. 250 mio. kr. mere i
indkomstskat, svarende til en reduktion på 0,6 pct. af den disponible indkomst. Personer i
tiende indkomstdecil skønnes at skulle betale tilsammen ca. 1.150 mio. kr. mere i ind-
komstskat, svarende til en reduktion på 0,5 pct. af den disponible indkomst,
jf. scenarie (3) i
tabel 2,
der også viser beregningerne for de to øvrige scenarier.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser af en reduktion af rentefradraget (2025)
(1)
Ændring i fradrag
for negativ nki
under 50.000 kr.
Ændring af
disponibel
Provenu
indkomst
(mio. kr.)
(pct.)
140
290
350
450
570
630
690
740
790
790
5.440
-0,4
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,7
-0,6
-0,6
-0,5
-0,3
-0,5
(2)
Ændring i fradrag
for negativ nki over
50.000 kr.
Ændring af
disponibel
Provenu
indkomst
(mio. kr.)
(pct.)
80
50
60
90
140
160
180
210
240
360
1.560
-0,2
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
(3)
Ændring i fradrag
for al negativ nki
Ændring af
disponibel
Provenu
indkomst
(mio. kr.)
(pct.)
250
340
410
550
700
790
870
950
1.020
1.150
7.030
-0,6
-0,5
-0,6
-0,7
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,7
-0,5
-0,7
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Anm: Inkl. kirkeskat. nki står for negativ nettokapitalindkomst.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
I det følgende skønnes over de provenumæssige konsekvenser, hvis provenuet fra en
reduktion af rentefradraget anvendes til en reduktion af grundskyld, ejendomsskatter og
topskat. Der er taget udgangspunkt i scenarie (3) ovenfor, hvor fradraget reduceres for
renteudgifter både under og over 50.000/100.000 kr.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om at beregne, hvad provenuet og de fordelingsmæssige konsekvenser vil være, hvis henholdsvis: 1) Fradraget for renteudgifter under 50.000 kr. sættes ned til 25,5 pct. 2) Fradraget for renteudgifter over 50.000 kr. sættes ned til 20,5 pct. 3) Både nr. 1 og 2 gennemføres, til skatteministeren
1675400_0004.png
a. Reduktion af grundskyld
En provenuneutral omlægning efter tilbageløb og adfærd, hvor grundskylden reduceres,
kan ske ved at reducere grundskylden med ca. 50 pct.
1
Det er her forudsat, at det alene er
boligejernes grundskyld, der nedsættes, jf. at reduktionen af rentefradraget primært berø-
rer boligejere. Reduktionen af grundskylden skønnes isoleret set at medføre et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 7,5 mia. kr. og ca. 5,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf.
tabel 3.
Målt i umiddelbar virkning skønnes en sådan omlægning at medføre en samlet lempelse
på ca. 450 mio. kr. Personer i første indkomstdecil vil tilsammen skulle betale ca. 160 mio.
kr. mere i indkomstskatter, svarende til 0,4 pct. af den disponible indkomst, mens perso-
ner i tiende indkomstdecil tilsammen vil få en lempelse på godt 1 mia. kr., svarende til ca.
0,4 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 4.
Denne fordeling afspejler, at i de øverste
indkomstdeciler er der flere boligejere, samtidig med at værdien af ejendommene og
grundene er større end tilfældet er for de lavere indkomstdeciler.
b. Reduktion af ejendomsværdiskatten
En provenuneutral omlægning efter tilbageløb og adfærd, hvor reduktionen af rentefra-
draget kombineres med en reduktion af ejendomsværdiskatten, skønnes at kunne ske ved
at reducere ejendomsværdiskatten med ca. 50 pct.
2
Reduktionen af ejendomsværdiskatten
skønnes isoleret set at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 7,4 mia. kr. og ca.
5,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 3.
Målt i umiddelbar virkning vil omlægningen medføre en samlet lempelse på ca. 360 mio.
kr. Personer i første indkomstdecil vil tilsammen skulle betale ca. 140 mio. kr. mere i
indkomstskatter, svarende til 0,4 pct. af den disponible indkomst, mens personer i tiende
indkomstdecil tilsammen vil få en lempelse på ca. 820 mio. kr., svarende til ca. 0,4 pct. af
den disponible indkomst,
jf. tabel 4.
Det afspejler den ovenfor nævnte sammenhæng mel-
lem indkomst og omfanget af boligejerskab.
c. Reduktion af topskattesatsen
En provenuneutral omlægning efter tilbageløb og adfærd, hvor reduktion af rentefradra-
get kombineres med en reduktion af topskatten, skønnes at kunne ske ved en reduktion
af topskattesatsen med 10,1 pct.-point.
3
Hermed vil topskatten blive reduceret med ca.
10,3 mia. kr. målt i umiddelbar provenuvirkning.
1
Der er ikke taget eksplicit stilling til, hvordan en nedsættelse af grundskylden for ejerboliger ville skulle udformes. Bereg-
ningsmæssigt er skattelempelsen for boligejere håndteret ved først at beregne grundskylden efter gældende regler (2017),
hvorefter den således beregnede grundskyld er reduceret med ca. 50 pct. Hermed er det i realiteten blot den eksisterende
fordeling af grundskyldsbetaling, der er lagt til grund ved fordelingen af skattereduktionen.
Beregningsmæssig er ejendomsværdiskatten først beregnet efter gældende regler (2017), hvorefter den således beregnede
ejendomsværdiskat er reduceret med ca. 50 pct.
Forudsat en parallel reduktion af det skrå skatteloft for personlig indkomst fra 51,98 til 41,88 samt en mindre reduktion af
det skrå skatteloft for kapitalindkomst fra 42 til 41,88 pct., hvorved topskat af kapitalindkomst beregnes med samme
satser som topskat af personlig indkomst.
2
3
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om at beregne, hvad provenuet og de fordelingsmæssige konsekvenser vil være, hvis henholdsvis: 1) Fradraget for renteudgifter under 50.000 kr. sættes ned til 25,5 pct. 2) Fradraget for renteudgifter over 50.000 kr. sættes ned til 20,5 pct. 3) Både nr. 1 og 2 gennemføres, til skatteministeren
1675400_0005.png
Omlægningen fra rentefradrag til topskat medfører således en samlet lempelse på ca. 3,3
mia. kr. i umiddelbar virkning. Det skønnes, at personer i første indkomstdecil tilsammen
skulle betale ca. 240 mio. kr. mere i indkomstskatter, svarende til 0,6 pct. af den disponib-
le indkomst,
jf. tabel 4,
hvilket skyldes, at langt størstedelen af topskatten betales af perso-
ner i 10. indkomstdecil, mens rentefradraget er fordelt på flere deciler
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af en reduktion af rentefradraget kombineret med en re-
duktion af hhv. grundskylden, ejendomsværdiskatten og topskatten (2025)
Umiddelbart
provenu
7,0
Provenu efter
Provenu efter tilbageløb og
tilbageløb
adfærd
5,3
5,6
Mia. kr. (2017-niveau)
Reduktion af rentefradraget, jf. scenarie (3)
a.
Reduktion af grundskyld med ca. 50 pct.
1
Lempelse af grundskyld
Samlet ændring af rentefradrag og grundskyld
b.
Reduktion af ejendomsværdiskat med ca. 50 pct.
-7,5
-0,4
-5,6
-0,3
-5,6
0,0
Lempelse af ejendomsværdiskat
Samlet ændring af rentefradrag
og ejendomsværdiskat
c.
Reduktion af topskattesats med 10,1 pct.-point
-7,4
-0,4
-5,6
-0,3
-5,6
0,0
Lempelse af topskat
Samlet ændring af rentefradrag og topskat
Anm: Provenu inkl. kirkeskat
1: Omfatter alene boligejernes betaling af grundskyld
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
-10,3
-3,3
-7,8
-2,5
-5,6
0,0
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 550: Spm. om at beregne, hvad provenuet og de fordelingsmæssige konsekvenser vil være, hvis henholdsvis: 1) Fradraget for renteudgifter under 50.000 kr. sættes ned til 25,5 pct. 2) Fradraget for renteudgifter over 50.000 kr. sættes ned til 20,5 pct. 3) Både nr. 1 og 2 gennemføres, til skatteministeren
1675400_0006.png
Tabel 4. Fordelingsmæssige konsekvenser af en reduktion af rentefradraget kombineret med en
reduktion af hhv. grundskylden, ejendomsværdiskatten og topskatten (2025)
(a)
Samlet ændring af
rentefradrag og
grundskyld
1
Ændring af
disponibel
Provenu
indkomst
(mio. kr.)
(pct.)
160
140
90
100
150
130
70
-30
-230
-1.030
-450
-0,4
-0,2
-0,1
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
0,2
0,4
0,0
(b)
Samlet ændring af
rentefradrag og
ejendomsværdiskat
Ændring af
disponibel
Provenu
indkomst
(mio. kr.)
(pct.)
140
160
130
110
110
70
20
-50
-220
-820
-360
-0,4
-0,3
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,2
0,4
0,0
(c)
Samlet ændring af
rentefradrag og
topskat
Ændring af
disponibel
Provenu
indkomst
(mio. kr.)
(pct.)
240
350
410
540
680
700
640
420
-210
-7.020
-3.250
-0,6
-0,5
-0,6
-0,7
-0,7
-0,7
-0,5
-0,3
0,3
3,1
0,3
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Anm: Inkl. kirkeskat
1: Omfatter alene boligejernes betaling af grundskyld
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen
Side 6 af 6