Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1657205_0001.png
17. august 2016
J.nr. 15-1342223
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 546 af 29. juni 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om ændringen af lovgrundlaget for rentebeskatning har konsekvenser i forhold til andre landes mulighed for at beskatte renteindtægter fra Danmark, til skatteministeren
1657205_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om ændringen af lovgrundlaget for rentebeskatning har konse-
kvenser i forhold til andre landes mulighed for at beskatte renteindtægter fra Danmark.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at beskatningsretten til renteindtægterne ikke ændres ved op-
hævelsen af rentebeskatningsdirektivet. Ophævelsen skal ses i sammenhæng med indfø-
relse af
Common Reporting Standard
(CRS). Den samlede ændring indebærer en forbedring
af mulighederne for at sikre en effektiv kontrol af, at rentemodtagerne rent faktisk bliver
beskattet af renteindtægterne.
CRS dækker flere jurisdiktioner end rentebeskatningsdirektivet, da standarden er en glo-
bal standard. Dertil kommer, at den globale standards anvendelsesområde er større end
rentebeskatningsdirektivets. 101 jurisdiktioner har indtil videre tilkendegivet at ville im-
plementere standarden. Standarden dækker desuden flere kilder, og den anvender en hø-
jere grad af automatisering og standardisering end tidligere. Det er således forventningen,
at skattemyndighederne vil skulle udveksle flere og bedre oplysninger end tidligere til brug
for kontrollen.
Den nye globale standard havde forrang for det ophævede rentebeskatningsdirektiv, og
da der var et markant overlap mellem de to direktiver, vil der kun være få tilfælde, hvor
rentebeskatningsdirektivet skulle anvendes, hvis det ikke var ophævet.
Alt i alt betyder overgangen fra rentebeskatningsdirektivet til CRS, at SKAT vil udveksle
oplysninger om flere kilder og med flere lande. Det kan således konkluderes, at ophævel-
sen af rentebeskatningsdirektivet i sammenhæng med indførelsen af CRS medfører en
forbedring af andre landes mulighed for at kontrollere beskatningen af renteindtægter mv.
fra Danmark.
Side 2 af 2