Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del
Offentligt
1666296_0001.png
Skatteudvalget 2014-15
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 315
Offentligt
16. februar 2015
J.nr. 15-0074333
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 315 af 22. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om en opdatering af svaret på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del – spørgsmål 315, til skatteministeren
1666296_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes skønne over provenueffekten, hvis rentefradraget afskaffes på nyud-
stedte lån fra 2015. Ministeren bedes i sit svar oplyse provenuvirkning umiddelbart, efter
tilbageløb og adfærd.
Svar
Der er ikke umiddelbart holdepunkter for at vurdere størrelsesordenen af de adfærds-
mæssige tilpasninger ved afskaffelse af rentefradraget for nyudstedte lån, da der er tale om
en markant ændring i kapitalbeskatningen. Desuden er det næppe meningsfuldt at afskaf-
fe rentefradraget uden samtidig at foretage væsentlige ændringer i den øvrige kapitalind-
komstbeskatning.
Afskaffelse af rentefradraget for nyudstedte lån vil føre til en forskel i behandlingen af
nye og gamle lån såvel som i forhold til andre former for kapitalafkast. Forskelsbehand-
lingen i forhold til eksisterende lån vil umiddelbart begunstige nuværende boligejere med
gæld i forhold til nye boligejere. Der kan dermed opstå en indlåsningseffekt, hvor eksiste-
rende boligejere vil undlade at omlægge lån eller skifte bolig for at kunne opretholde ren-
tefradraget.
Det vil være administrativt besværligt at operere med to regelsæt om rentefradrag for lån
udstedt henholdsvis før 2015 og henholdsvis fra 2015. Det vil desuden ikke nødvendigvis
være enkelt at afgøre, hvornår der er tale om nyudstedte lån, fx hvis der er tale om rente-
tilpasningslån i et realkreditinstitut, hvor de bagvedliggende obligationer udskiftes, når
rentetilpasningen af lånet gennemføres.
Det er ikke muligt at fordele efter husholdningernes negative kapitalindkomst (renteudgif-
ter) efter udstedelsestidpunktet for de lån husholdningerne har optaget. Et skøn over
provenuvirkningen ved afskaffelse af rentefradraget for nyudstedte lån fra 2015 vil derfor
være forbundet med stor usikkerhed og kræve en række forudsætninger og beregnings-
tekniske antagelser.
Til brug for provenuskønnet lægges til grund, at:
fradragsretten ophæves for negativ nettokapitalindkomst, således at negativ bruttoka-
pitalindkomst fortsat kan fradrages i anden positiv kapitalindkomst.
muligheden for udligning af negativ kapitalindkomst mellem ægtefæller opretholdes.
nye renteudgifter følger profilen for rentebetalingen ved et 30-årigt fastforrentet obli-
gationslån.
renteniveauet følger udviklingen i Konvergensprogram 2014.
skattegrundlaget for negativ nettokapitalindkomst over 50.000 kr., som efter gældende
regler fradrages med en lavere sats, reduceres først, da nye lån i husholdningerne ty-
pisk vil have de største renteudgifter.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om en opdatering af svaret på SAU (folketingsåret 2014-15, 1. samling) alm. del – spørgsmål 315, til skatteministeren
1666296_0003.png
Skattegrundlaget for negativ nettokapitalindkomst vil under disse forudsætninger og anta-
gelser blive afskaffet over 30 år, i takt med at en stigende andel af negativ nettokapitalind-
komst vil vedrøre lån stiftet fra 2015 og frem. Det varige umiddelbare merprovenu opgø-
res på baggrund heraf til ca. 35 mia. kr. og ca. 25 mia. kr. efter tilbageløb. Der er som
nævnt tale om en skematisk beregning, hvor der ikke indgår adfærdseffekter, som dog
ville være meget betydelige.
Side 3 af 3